недеља, 05 јул 2020
×

Упозорење

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 227

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 206

JUser: :_load: Није могуће учитати корисника са ИД: 205

Грађани треба да питају СНС одакле им њихов број

Звезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивнаЗвезда неактивна
 

Имајући у виду специфичне здравствене околности под којима се одвијала недавно завршена предизборна кампања, нашироко коришћена метода убеђивања „од врата до врата“ замењена је нешто безбеднијом верзијом.

 

Велики број грађана је током кампање, али и на сам дан избора, добијао телефонски позив у којима их активисти Српске напредне странке љубазно питају да ли ће да гласају за владајућу странку и да ли ће, и када, изаћи на изборе.

Како је Данас већ писао, на овим пословима било је ангажовано на стотине активиста организованих у седам кол центара, који су окретали стотине бројева сваког дана.

Како се нашем листу јавило више грађана који тврде да никада нису оставили свој број телефона активистима СНС-а покушали смо да сазнамо на који начин је састављена база података из које су грађани позивани.

У Телекому Србија, компанији у државном власништву, чији корисници су готово искључиво позивани, оштро су демантовали да су они доставили податке својих корисника владајућој странци.

– Телеком Србија никада никоме није дао своје базе података, кратко су одговорили за Данас.

Повереник за информације од јавног значаја и заштиту података о личности Милан Мариновић је истакао да грађани који сматрају да су им на овај начин злоупотребљени лични подаци могу да пошаљу захтев за достављање информација од јавног значаја странци чији су их активисти звали.

– Најпре треба њима да се обрате како би сазнали по којој основи су они прибавили њихов број телефона, као и то са којим још подацима располажу. Имајући у виду да се ради о телефонским позивима, остаје могућност да се неко лажно представљао као активиста одређене странке. Уколико у прописаном року од 30 дана не добију одговоре, онда могу да поднесу жалбу Поверенику, наводи Мариновић, истичући да још ниједна таква жалба није стигла.

У току јучерашњег дана, Данас је безуспешно покушао од шефице информативне службе СНС-а Владанке Маловић да сазна на који начин је прављена база података у којој су се налазили бројеви грађана.

Како истиче Мариновић, у овом тренутку Повереник нема ингеренције да по службеној дужности покрене контролу у овом случају, већ искључиво да одлучује по жалбама грађана. Уз обраћање Поверенику, грађанима на располагању стоји и могућност подношења тужбе за заштиту права Вишем суду у Београду у којем могу, између осталог, да траже достављање информација којима странка располаже, као и њихово брисање.

– Ово није први пут да се грађани жале због позива страначких активиста. Слично се дешавало и током неколико претходних изборних кампања. Углавном се ради о странкама које су у том тренутку на власти, истиче Мариновић, додајући да грађани, када схвате да од њих зависи покретање поступка, најчешће одустану од жеље да сазнају како су се њихови подаци нашли у страначким базама података.

Адвокат Родољуб Шабић наглашава да би у овом случају постојала обавеза тужилаштва да реагује уколико би се испоставило да је службено лице податке грађана које обрађује на основу закона доставило политичкој странци. Када ово дело не почини службено лице, додаје Шабић, гони се само по приватној тужби.

– Наш Устав јемчи тајност гласања. У ту сврху Кривичним закоником је предвиђено и кривично дело повреде тајности гласања. Овакав насртљив политички маркетинг је близу границе тог другог кривичног дела, али с обзиром на све релевантне околности ипак није и преко ње. Међутим, далеко је прешао границе доброг укуса и пристојности, да код многих грађана изазива нервозу и узнемирење, а код неких чак и страх и да би држава, да је среће, морала нешто предузети у циљу успостављања правних механизама подобних да то спрече, наглашава Шабић.

Према његовим речима, грађани такође имају право и да се обрате својим оператерима и од њих траже да предузму Законом о електронским комуникацијама предвиђене мере заштите за случај узнемиравања позивима или нежељеним порукама.

Приговор оператеру па идентификација

– У случају приговора грађана оператор је дужан да идентификује корисника који их узнемирава, да га евидентира, упозори, а у случају да се узнемиравање настави предузме друге мере. Огромне димензије и интензитет узнемиравања грађана овом приликом, да је среће да власт води рачуна о заштити права грађана, морале би да буду повод за озбиљно преиспитивање начина функционисања и ефеката тих мера. Држава грађанима дугује да им обезбеди далеко ефикасније мере, истиче Шабић.

В. Јеремић  Данас

 

Најчитаније