Станица Прокоп без употребне дозволе и техничке документације за заштиту од пожара

dehnicka dokumentacijastanica prokop
Други Пишу
фебруар 6, 2025

0 коментара

5 мин читања
64

Многи објекти у Србији користе се без употребних дозвола, а међу њима је, како је објављено, и Прокоп. Овај објекат је нова централна железничка станица у Београду која је, као и њен новосадски пандан, такође прошла свечана отварања и ради пуном паром још од октобра 2023. године, са хиљадама људи који кроз њу прођу сваког дана.

Међутим, како се види из званичне документације, не само да Прокоп нема употребну дозволу, већ ова станица не испуњава ни захтеве који се тичу заштите од пожара, а ипак јој је дозвољено да регуларно ради и прима путнике.

Нова економија је прегледом доступних докумената који се тичу градње Прокопа наишла на противречности, које говоре у прилог томе да се поново у Србији нетранспаретно и ван процедуре користе дозволе и одобрења, који на крају резултирају тужбама или трагедијама, као у случају станице у Новом Саду.

У случају Прокопа, стање документације је такво да се чини да ова станица, како ствари сада стоје, неће ни моћи да добије употребну дозволу, за коју је иначе поново поднела захтев 25. јануара ове године.

Прокопу, међутим, недостаје још једна битна ставка која се тиче безбедности објекта, будући да је Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре одбацило и техничку документацију у погледу мера за заштиту од пожара. Како се види из јавно доступних докумената, Инфраструктура железнице Србије која управља Прокопом, захтев за достављање ове документације поднела је 21. фебруара 2023, а Министарство га је одбило шест дана касније, 27. марта 2023.

„Употребну дозволу неће моћи да добију никада без пројекта који је одобрен и прошао је техничку проверу, а мере за заштиту од пожара су део свега тога. С обзиром да су поднели нови захтев за употребну дозволу неће моћи да је добију без усвојене техничке документације и за заштиту од пожара“, објашњава Данијел Дашић, активни грађевински инжењер.

Мало после рушења надстрешнице у Новом Саду када је страдало 15 људи, јавност је сазнала да ни Прокоп нема употребну дозволу, иако ради. У јануару је Инфраструктура железнице Србије поднела нови захтев за употребну дозволу за коју се сада чека да буде прихваћена или одбачена, а по свему судећи ће бити ово друго, јер је и даље документација непотпуна.

Из Инфраструктуре нису одговорили на упит новинара Нове економије зашто би се подносио нови захтев за употребну дозволу када техничка документација није прихваћена.

Када је одбијен захтев за техничку документацију за заштиту од пожара наведено је да је захтев неуредан. Неке опште примедбе су биле да објекат не представља независну техно-економску целину на коју Управа за ванредне ситуације може издати сагласност сходно Закону о заштити од пожара, као и да по отклоњеним примедбама треба усагласити пројекте за извођење са Главним пројектом заштите од пожара, види се из докумената ЦЕОП (Централна евиденција обједињених процедура за издавање грађевинских дозвола).

Одлуку о издавању употребне дозволе за Прокоп, која је поновљена у јануару ове године, можемо очекивати убрзо, с обзиром да је одлука прошли пут била доступна после мање од две недеље од подношења захтева.

Foto FoNet Marko Dragoslavić

Нова економија/Данас

Последње