Регулаторно тело за електронске комуникације и поштанске услуге (РАТЕЛ) саопштила је да данас ступа на снагу нови Правилник о обавезама оператора, који преноси услуге са додатом вредношћу и пружаоца услуга са додатом вредношћу (Value added service – VAS), чији је главни циљ да заштити кориснике од могућих превара и злоупотреба.
Како је наведено, Правилником се уређују обавезе оператора у погледу оглашавања услуга, услова почетка и престанка пружања услуга са додатом вредношћу крајњем кориснику, начин обрачуна и наплате услуга, начина обраде података о личности, саобраћају и локацији, контроле недозвољеног садржаја и решавања приговора, водећи рачуна о заштити интереса крајњих корисника.
Истакнуто је да ВАС услуге обухватају и плаћање паркинга, донирање новца преко хуманитарних организација, гласање путем СМС порука, али због како је указано, дугогодишњих превара путем СМС порука, примарни циљ Правилника је да заштити крајње кориснике од могућих превара и злоупотреба.
У саопштењу је наглашено да мобилни оператори нису пружаоци ВАС услуга, већ их само преноси и у обавези су да омогуће доступност услуге крајњим корисницима из свих јавних електронских комуникационих мрежа.
У Правилнику је истакнуто да су према уговору закљученом између оператора и пружаоца услуге, обе уговорне стране у обавези да поштују начела недискриминације и транспарентности.
Злоупотребом услуге, према овом Правилнику, сматра се организовање квизова и сличних игара у којима се обећавају награде које се никада не додељују или их осваја лице повезано са организатором наградног квиза, затим лажна обавештења или рекламне кампање које иницирају претплату на услугу и слично.
Такође, злоупотребом услуге сматра се и организовање квизова и сличних игара које се тарифирају по времену, где се оствари телефонски позив, али се никада не оствари комуникација са говорном машином, спикером или водитељем у телевизијском или радијском програму, односно у којима се успостави веза и затим добије информација о чекању на укључење у програм, али до укључења никад не дође.
Правилник одређује да је пружалац услуге у обавези, приликом оглашавања својих услуга, да на прикладан и лако разумљив начин објави цену услуге, односно свих њених делова, и начин наплате.
Правилник прописује и да услугом не сме да се омогући обмањивање крајњег корисника пружањем погрешних, непотпуних или других нетачних информација које га могу довести у заблуду, нити прикривање информација које су крајњем кориснику потребне за доношење одлуке о коришћењу услуге.
Наведено је да пружању услуге мора претходити унос лозинке (ОТП – Оне Тиме Пассwорд), као и да ;оператор мора да понуди могућност да се на захтев крајњег корисника поставља ограничење за СИМ картицу (тзв. СИМ-барринг), односно блокаду коришћења одређене услуге или одређеног опсега бројева из Плана нумерације који је намењен за ВАС услуге.
„Пружалац услуге је у обавези да обезбеди да се на почетку сваког позива, а пре почетка пружања услуге, најави цена позива и почетак наплате. Такође, вишеструко се штити корисник код пружања услуга које се остварују слањем/примањем порука“, пише у саопштењу.
Крајњи корисник, како је наведено, има право да поднесе приговор на износ задужења и/или квалитет услуге пружаоцу услуге или оператору, као и право на вансудско решавање спора пред Регулатором уколико пружалац услуге одбије приговор или се на исти не изјасни.
Shutterstock/LDprod