Општина Гроцка набавља нови возни парк: Домаћинско пословање или намештен посао о трошку грађана?

grockalizingnabavkanova vozilavozni park
Жељко Маторчевић
септембар 23, 2025

0 коментара

6 мин читања
214

Градска општина Гроцка набавиће седам нових аутомобила путем оперативног лизинга, што је потез који се званично правда модернизацијом и уштедама. Међутим, детаљан поглед на техничку спецификацију и историјат нетранспарентних послова у овој општини отварају низ питања: да ли је ово заиста најбоље решење за грађане или унапред припремљен посао који ће користити само појединцима?

 

Званична верзија: Ефикасност и уштеда

 

Прича почиње иницијативом Града Београда да се возни паркови локалних самоуправа рационализују. Уместо куповине скупих возила и константних трошкова одржавања, предложен је модел оперативног лизинга. Гроцка је, следећи ту препоруку, расписала јавну набавку (број 17/25) за закуп седам возила на 36 месеци.

Идеја звучи беспрекорно: општина плаћа фиксну месечну рату, а заузврат добија нова возила, док су регистрација, каско осигурање, сви сервиси, замена гума и помоћ на путу брига лизинг куће. Званично, ово је пример домаћинског пословања. Новац грађана се не „заробљава“ у имовини која губи вредност, већ се плаћа услуга, а уштеђена средства се могу преусмерити у пројекте важне за грађане.

 

Шта се крије иза спецификације?

 

Међутим, када се загребе испод површине, појављују се прве недоумице. Општина набавља:

  •  

    Шест стандардних возила са бензинским моторима, мануелним мењачем и солидном, али не и луксузном опремом.

  •  

    Једно возило високе класе које потпуно одудара од осталих: бензински мотор од скоро 2.000 cm³ и снагом до чак 210 kW (285 коњских снага), погон 4х4, аутоматски ДСГ мењач, алуминијумске фелне од 18 инча, кожна седишта са грејачима, виртуелни кокпит и низ најсавременијих система асистенције.

Одмах се поставља питање: за које потребе је једној локалној самоуправи неопходан овако скуп и луксузан аутомобил? Да ли ће се њиме решавати комунални проблеми грађана или ће служити искључиво за протоколарне сврхе локалних функционера?

 

Да ли је тендер нацртан за познатог купца?

 

Управо овако прецизна и рестриктивна спецификација за најскупље возило буди сумњу у транспарентност целог поступка. Упућени у тржиште аутомобила знају да оваква комбинација (снага мотора, 4х4 погон, ДСГ мењач, димензије и опрема) значајно сужава број модела који могу да конкуришу, што може фаворизовати тачно одређеног произвођача и, последично, одређену лизинг кућу.

С обзиром на то да су у Гроцкој многе досадашње набавке и послови били предмет критика због недостатка транспарентности, легитимно је питање да ли је и ово само још један посао где се формално поштује закон (расписан је тендер), док се суштински посао додељује унапред договореном партнеру.

 

Инвестиције за грађане или нови одлив новца?

 

На крају, кључно питање је шта грађани Гроцке добијају? Да ли ће се заиста, како се тврди, уштеђени новац прелити у нове паркове, игралишта и асфалтиране улице? Или је ово само још један сигуран, трогодишњи трошак који ће се одливати из општинске касе, док ће стварни проблеми грађана остати нерешени?

Време ће показати да ли је набавка нових возила била неопходна инвестиција у ефикасност или само још један пример луксузирања о трошку оних који пуне буџет. Одговорност је на надлежнима да докажу да овај потез није само скуп параван, већ истински корак напред за целу заједницу.

 

За Жиг инфо:
Жељко Маторчевић

Насловна: Илустрација:Жиг инфо/ вештачка интелигенција

Последње
Претплати се на нашу мејл листу

Пријавите се на нашу маилинг листу и будите увек информисани!

Последње