UDRUŽENJE potrošača „Efektiva“ početkom ovog meseca podnelo je kolektivnu tužbu za zaštitu zajedničkog interesa potrošača protiv preduzeća koja se bave komunalnim uslugama – odvoženjem smeća i vodovodom. Prva tužba se odnosi na beogradsku opštinu Grocka, a druga na Beogradski vodovod i kanalizaciju.
Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja „Efektiva“, kaže da su prijave protiv „Eko Grocke“ iz Vrčina i Vodovoda već predali Ministarstvu trgovine.
– Po zakonu o zaštiti potrošača, kad najmanje 10 potrošača imaju identične probleme kod istog trgovca robe ili usluga, imamo pravo da podnesemo kolektivnu tužbu – objašnjava za „Novosti“ Dejan Gavrilović. – Građani su nezadovoljni jer smatraju da za svoj novac ne dobijaju uslugu koju plaćaju.
Ukoliko se i posle toga ne „dovedu u red“, pokrećemo pojedinačne sudske postupke i tražimo odštetu za svakog pojedinačnog potrošača. Gavrilović dodaje da u njihovo udruženje često pristižu prijave potrošača koji se žale da komunalne ustanove ne prihvataju njihove reklamacije i primedbe.
– Oštećeni građani žale se da komunalno preduzeće iz Vrčina ne odnosi smeće u propisanim rokovima, da to čini nekvalitetno, ne uklanja ga u potpunosti, čime je povređeno pravo na uredno i neprekidno snabdevanje – naglašava Gavrilović. – Istovremeno, istim tim potrošačima redovno dostavlja račune, iako posao nije urađen kako treba, što je u suprotnosti sa članom 83. stav 1. Zakona o zaštiti potrošača.
Takođe, prema rečima oštećenih potrošača, potpisnika ove prijave, gotovo nijednom preduzeće „Eko Grocka“ nije odgovorilo na reklamacije koje im oni ulažu, što predstavlja kršenje člana 160. Zakona o zaštiti potrošača.
Kada je reč o Vodovodu, veliki problem je taj što građani posebno u okolnim, prigradskim naseljima plaćaju paušalno vodu. Mesecima im, kažu, stižu „u paru“ jednaki računi, što je znak da se računi određuju „napamet“, a time i cene. Pa, ko plati, plati.
– Prema našem zakonu, potrošač je dužan da plati samo onoliko koliko, u ovom slučaju, vode potroši – dodaju u „Efektivi“. – Imamo isti problem i u mnogobrojnim višespratnicama, gde se obično uzima ukupna potrošnja i podeli po stanovima, pa koliko se kome zakine. A, sigurno da nije ista potrošnja kod svih domaćinstava.
PREMA SLOVU ZAKONA
U skladu sa čl. 145. i 147. Zakona o zaštiti potrošača, „Efektiva“ je kao evidentirana organizacija za zaštitu potrošača pokrenula pred Ministarstvom trgovine postupak za zaštitu kolektivnih interesa potrošača zasada protiv dva preduzeća. Sličnu tužbu podnela je pre tri godine, ali tada su u pitanju bile pojedine banke u Srbiji
, Novosti