Меморијални комплекс Кадињача знак је сећања на борце који су се жртвовали 1941. године, штитећи одступницу главнини партизанских снага, али једној домаћој модној кући послужио је и као место за фотографисање манекенки у најновојој колекцији.
„Модна кампања на Кадињачи. Да ли постоји нешто свето у овој земљи, нека граница укуса, мере, било шта?“ запитала се твитерашица Катарина Милићевић, објавивши принтскринове Инстаграм сторија модне куће „П. С. Фасхион“.
Modna kampanja na Kadinjači. Jel postoji nešto sveto u ovoj zemlji, neka granica ukusa, mere, bilo šta? pic.twitter.com/S6vjPO8b39
— Katarina Milićević (@katarinakg) September 12, 2018
Једна од фотографија начињена на Кадињачи већ је нашла насловно место на сајту „П. С. Фасхион-а“, најављујући нову колекцију тог бренда.
Катарина је контактирала и компанију, те је и њихов одговор објавила.
„Уз претходну дозволу туристичке организације Ужице, фотографисали смо модни едиторијал на простору меморијалног комплекса на Кадињачи. Сматрамо да одевне комбинације нису неприкладне. Уосталом, када будете видели све фотографије, уверићете се и сами“, гласио је одговор написан са пс_фасхион_оффициал Инстаграм налога.
И за „Блиц“ су данас из ове компаније рекли да се снимање одиграло пре десетак дана уз претходно одобрење Народног музеја Ужице који је на увид добио фотографије и одобрио њихово објављивање.
– У нашем материјалу нису видели ништа што може скрнавити тај велики и значајан историјски споменик, јер едиторијал и нема ту конотацију. Локација је одабрана због њене уметничке лепоте и симболике коју степенице које се пружају ка небу имају, а то је вечност, трајање успомене на све велико и важно – навели су у одговору за „Блиц“.
Из „П. С. Фасхион-а“ додали су и да су „споменици на Кадињачи, такође, и туристичка знаменитост и као такви су много пута фотографисани од стране многих посетилаца“.
– Баш захваљујући томе су још дубље урезани у памћење. Колико је пута у различитим кампањама фотографисан велелепни споменик Незнаном јунаку на Авали и да ли је и та појава подједнако скандалозна?“ рекли су из ове фирме.
Подељена мишљења
Док је већина твитераша коментарисала да је овакав поступак недоличан и недопустив, било је и оних којима не смета маркетиншки потез, и кажу да се „меморијалност једног места не мери само гробним пијететом“ и да „оваква активност само помаже промоцији споменика“.
Међутим, они који сматрају да је овако нешто дегутантно, држали су се свог става.
„Живот је победа над смрћу. Но, комерцијална употреба места страдања је непоштовање и ниподаштавање. Танке су границе, али морају да постоје. Због живота морају“, била је децидна Катарина.
„Није само уметничка локација, него и костурница! Ту су покопане кости беле радничке дивизије састављене од најсиромашнијих и најхрабријих радника Ужица, што су град држали својим телима под тенковима, да би се рањеници извукли. Све што је остало од њих је ту покопано!“, гласио је ејдан од коментара.
„Пошто они скрнаве, треба их оскрнавити и фотошопирати около мртве борце а манекенке да седе на њима, као уметник који је покренуо сајт yолоцауст.де на коме поставља селфије које су људи уфоткали у меморијалним центрима и логорима и то у лудим позама“, гласила је још једна оштра осуда, уз коју је приложена и фотографија.
Modna kampanja na Kadinjači. Jel postoji nešto sveto u ovoj zemlji, neka granica ukusa, mere, bilo šta? pic.twitter.com/S6vjPO8b39
— Katarina Milićević (@katarinakg) September 12, 2018
Непоштовање споменика страдалницима постаје тренд
Једна аустралијска компанија, која се бави продајом наочара за сунце, рекламни спот је снимила у Јасеновцу, а бизаран тренд појавио се и у Крагујевцу, где се младенци на дан венчања фотографишу крај споменика стрељаним ђацима „пето три“ у Шумарицама.
М. Милојковић Блиц