Општина Кула је пре неколико дана расписала конкурс за суфинансирање пројеката производње медијских садржаја, четири месеца након истека законског рока. Буџетска средства за пројекте из области јавног информисања умањени су 10 пута у односу на 2023. годину. Према евиденцији НУНС-а Кула је 36. општина која је овогодишњи износ средстава за подршку медијима значајно смањила.
Новинарска и медијска удружења раније су изразила бојазан да је нова пракса установљена са циљем да се средства преусмере на друге врсте давања за медије, као што су јавне набавке. Наиме, јавне набавке нису ограничене новим обавезама Закона о јавном информисању и медијима које су предвиђене за конкурсе, а то је да орган који расписује конкурс мора тражити мишљење Савета за штампу у вези кршења Кодекса новинара Србије за онлајн и штампане медије.
Независно удружење новинара Србије упутило је питања локалним саоуправама у вези смањења новчаних средстава за конкурсе, а одговоре смо добили од 12 општина. Из поједних одговора може се видети да ће средства бити преусмерена на друге видове давања медијима. Неке локалне самоуправе су одлучиле да распишу два конкурса ове године, док су се неки правдали локалним изборима који су одржани у децембру прошле године, те из тог разлога нису имали коначну одлуку о буџету за 2024. годину.
Град Нови Сад је прошле године за два конкурса за суфинансирање пројеката производње медијских садржаја издвојио 86.5 милиона динара, док је ове године износ био 13.2 милиона динара.
У одговору за НУНС, из Кабинета градоначелника навели су да ће и ове године у Новом Саду бити расписана два конкурса.
„Одлука да овогодишња сума буде мања донета је из више разлога, а услед великог броја нових процедура, образаца и обавеза са кратким роковима за локалну самоуправу, али и за подносиоце пројеката. Нови Закон о информисању донет је крајем 2023. године, а да се није знало да ли ће се подзаконски акти донети до коначног законског рока за расписивање конкурса, што је резултирало у доношењу одлуке да се у првом конкурсном циклусу определе значајно мања средства, а да се у другом делу године, када се све процедуре установе определи већи део. Дакле, током године ће средства планирана за пројекте медија, кроз ребаланс, бити повећана“, наводи се у одговору за НУНС.
Мали Иђош је 2023. године издвојио 3.3 милиона динара за ову намену, док је ове године конкурсом предвиђено свега 330.000,00 динара, што је десет пута мање, а разлог томе је, поново, законска регулатива.
У одговру су навели да неће бити новог конкурса, али да је планом јавних набавки предвиђено три милиона динара за медије.
„За конкурсе је предвиђено 330.000,00 динара. За јавну набавку – услуге јавног информиснаја предвиђено је 3.000.000,00 динара, за остале услуге: 100.000,00 динара за унапређење јавног информисања националних мањина и 100.000,00 динара за унапређење јавног информисања особа са инвалидитетом. То је укупно 3.530.000,00 динара“, навели су из Општинске управе Мали Иђош.
Општина Љубовија ове године је издвојила 400.000,00 динара за медијске конкурсе, за разлику од прошле године када је путем конкурса медијима подељено 3.5 милиона динара.
Како кажу, Скупштина општине Љубовија је утврдила износ средстава за суфинансирање медија, док општинска управа само спроводи и расписује конкурс.
„Што се тиче укупно планираних средстава у буџету општине Љубовија за 2024. годну, а који се тичу медија она износе: 4.800.000,00 динара и то по следећим позицијама: конкурс за суфинансирање медија – 400.000,00 динара, набавке (пренос седница скупштине, куповина времена за телевизијско, радијско емитовање) – 4.400.000,00 динара“.
Општина Крупањ је прошле године издвојила 4 милиона динара за конкурс за медије, а ове један милион.
Наводе да неће бити другог конкурса, а буџет за конкурсе је смањен јер су имали привремени буџет.
„Укупно је 4.000.000,00 динара. Од тога 1.000.000,00 динара за конкурсе и 3.000.000,00 динара за пренос седница скупштине, извештаји са седница општинског већа, огласа у новинама (обавеза оглашавања Конкурса, јавних увида, јавних презентација и сл)“, навели су из Општине Крупањ.
Смедерево је прошле године издвојило 28 милиона динара за медијске конкурсе, а ове године 3 милиона.
Из Градске управе Смедерева наводе да ће евентуално расписивање другог конкурса зависити од прилива средстава у буџет.
За медије је планирано, поред три милиона за конкурсе, још 1.5 милиона за услуге информисања јавности, 150.000,00 динара за односе са јавношћу и још 600.000,00 динара за објављивање тендера и информативних огласа.
Општина Сечањ је прошле године издвојила 1.5 милиона динара, а ове године свега 200.000,00. Како су навели из ове општине, то је све што је ове године намењено за медије.
“Износ је смањен због недостатка буџетских средстава, како за све намене тако и за суфинансирање пројеката производње медијских садржаја. У овом моменту расписивање новог конкурса зависиће од могућности да се ребалансом буџета обезбеде додатна средства за ове намене“, стоји у одговору за НУНС.
Општина Сремски Карловци је ове године определила 420.000,00 динара за медијске конкурсе, док је прошле године опредељено 4.2 милиона.
Из ове општине кажу да буџет за медијске конкурсе није смањен.
„У току 2024. године планирано је да се током године утроше опредељена средства за производњу медијских садржаја. У буџету општине Сремски Карловци за 2024. годину планирано је 4.2 милиона динара за ту намену“.
Општина Нова Црња издвојила је само 165.000,00 динара, док је 2023. године медијима путем конкурса поделила 1.5 милиона динара. Навели су да неће бити новог конкурса, а да је укупан износ намењен медијима у буџету два милиона динара; то укључује конкурсе, јавне набавке и друге услуге које могу да пруже медији.
И градска општина Обреновац смањила је износ за медијске конкурсе. Уместо 24.5 милиона динара, колико је било опредељено за ту намену прошле године, ове године је из буџета издвојено 12 милиона динара.
У одговору за НУНС навели су да је Општина у систему привременог финансирања и да је из тог разлога смањен буџет за медијске пројекте, али нису могли да потврде да ће у току ове године бити расписан још један конкурс.
Што се тиче осталих давања за медије упутили су нас да пронађемо у одлуци о буџету.
Општина Пријепоље је прошле године издвојила 11 милиона динара за медијске пројекте, а ове године 5.5 милиона. У одговору за НУНС навели су кратко да је и ове године у плану да се на медије потроши 11 милиона динара.
Општина Оџаци је ове године издвојила један милион динара за конкурсе, што је десет пута мање у односу на прошлу годину.
Како кажу, средства су смањена због слабијег прилива средстава у буџет, а нови конкурс није у плану. Што се тиче других давања за медије, нису планирана средства, али остављају могућност да се ребалансом то промени.
Рума је прошле године имала у буџету 28 милиона динара намењених за медије путем конкурса, а ове године два милиона. И они су навели да постоји могућност расписивања новог конкурса у току ове године.
Поред наведених локалних самоуправа, према евиденцији НУНС-а, буџет за медијске конкурсе смањиле су и следеће општине: Ариље, Бачка Топола, Ада, Чока, Жабаљ, Пећинци, Шид, Апатин, Осечина, Пожега, Лозница, Бечеј, Мали Зворник, Вршац, Шабац, Прибој, Житиште, Панчево, Нови Кнежевац, Младеновац, Нова Варош, Сремска Митровица и Велика Плана. Ове локлане самоуправе нису одговориле на упите НУНС-а о разлозима за смањење средстава намењених за медијске конкурсе.
Ilustracija: Canva
Ивана Крагуљ Нунс