Извештај комисије која је испитивала узроке и утврђивање одговорности за пад војног хеликоптера 13. марта у Београду када је погинуло седам особа, остао је недоступан за јавност! Министарство одбране је у среду саопштило да је комисија завршила рад и да је своје налазе проследила у Више јавно тужилаштво које ће убудуће бити надлежно за информисање јавности о овом случају.
– Из штурог саопштења комисије која испитује пад хеликоптера Ми-17 можемо закључити да се у тужилаштву разматра евентуална кривична одговорност – коментарише овај нови моменат војни аналитичар Александар Радић.
Он указује да ће та одговорност очигледно бити ограничена само на војну организацију ако се узме у обзир изјава премијера Александра Вучића да „неће дати“ министре Братислава Гашића и Златибора Лончара.
– Став премијера већ показује да је заузета чврста позиција у којој не постоји одговорност политичара и већ је наметнута слика по којој је војна организација једина у којој се може отварати питање одговорности. Тако читав тај случај постаје апсурдан и претвара се у лов на тобожње кривце, само да би се заштитили политичари – примећује Радић.
Посланица Демократске странке Гордана Чомић јуче је искористила дан за посланичка питања у Скупштини Србије да затражи од надлежних одговоре у вези са трагичним догађајем. Човићева је питала ко је донео одлуку о употреби хеликоптера за акцију спасавања бебе и ко је доставио лажну вест медијима о успешном слетању? Да ли је одлука о употреби хеликоптера донета усмено или писано?
– Ако је одлука донета писано, молим да ми се достави на увид. Да ли је наредбу издало надлежно лице у Војсци Србије, да ли је садржала основ издавања наредбе и врсте средстава која ће се у акцији користити – упитала је она.
Такође, инсистира на одговору да ли је мењан план лета у односу на првобитни текст наредбе.
– Ако јесте, ко је доносио одлуке о промени и зашто? Које надлежно лице и по ком основу и коме је на аеродрому „Никола Тесла“ дао информацију о слетању хеликоптера – упитала је Чомићева, која је и министар одбране „владе у сенци“ Демократске странке.
Из њених питања већ се могу сагледати све недоумице у вези са узроком трагедије и утврђивањем евентуалне одговорности.
Подсећамо да је начелник Генералштаба ВС генерал Љубиша Диковић дан после трагедије рекао да је по његовом налогу формирана комисија за „утврђивање узрока настанка ванредних догађаја и да ли има одговорности и ко је одговоран“, те да ће јавност бити обавештена до каквих је сазнања комисија дошла.
Друга, техничка комисија, која испитује евентуалне техничке узроке пада свој извештај треба да оконча до краја марта.
Влада без морала
Александар Радић сматра да су грађани заслужили, у најмању руку, преузимање моралне одговорности људи из владе.
– Сада препознајемо настојање да се читав случај превали преко леђа људи у униформи који су, у најбољој намери и идући преко својих могућности, покушали да ураде свој посао – додаје Радић.
Вучићево прече право
Пре него што је комисија саопштила да је окончала свој рад, премијер Вучић је на Јавном сервису изашао са подацима да је утврђено да је хеликоптер имао горива за минимум још сат лета, те да је пре полетања био исправан. Он је такође рекао да су забележене две изјаве пилота, једна у којој каже да „види писту“ и друга у којој каже „не видим писту, имамо проблем, морам у пењање“.
(vesti)