Већ девет дана активисти Здружене иницијативе „Мост остаје“ не померају се са Старог савског моста и „одбијају“ све покушаје да се он у потпуности затвори, а тиме и да крене његова демонтажа. Не могу ни да предвиде колико ће остати на мосту, смењују се по сменама, имају стражаре, а људи им доносе храну и новац.
Стари савски мост је 1. новембра и формално требало да буде затворен, након чега би кренули и радови на његовој демонтажи. Ипак, то се до данас није десило, јер су представници Здружене иницијативе „Мост остаје“ поставили пунктове и спречили било какве радове на мосту.
Тамо је и активиста Аљоша Марковић, који за Нова.рс прича како изгледају „насртаји“ на мост и како су до сада успели да га одбране.
„Ту смо и прија нам медијска пажња, да људи чују, да се омасови ово што радимо, јер људи ако не чују са Нове и са Н1, неће ни сазнати шта се дешава… Једино случајни пролазници који се интересују“, каже активиста Аљоша Марковић.
Он и његове „колеге“ стражари су на мосту од самог почетка, односно 31. октобра, када је постављен њихов камп. Тада је и први пут градска власт покушала да га затвори.
„То прво вече залетели су се са више страна, наравно без папира… То су екипе Градског саобраћајног предузећа које су добиле налог да скидају шине и да искључују електричну струју. Пошто нису имали папире за то – нисмо им дозволили да то ураде. Ми из Инцијативе смо шетали са једне стране моста на другу, па смо се поделили да нас има свуда. Оно што су скидали, натерали смо их да врате у првобитно стање“, објаснио је активиста.
Он каже да је постојао пункт и са друге стране моста, а не само са стране старе аутобуске станице, али да су га укинули и да сада праве дежурства. А до сада су свашта видели.
„Дошли су и неки велики шлепери са бетонским блоковима, а видело се из авиона да је шофер једног од тих шлепера био видно пијан и да се тетурао. Пошто је била присутна екипа саобраћајне полиције, онда смо их замолили да ураде алкотест али су они рекли да нису за то задужени, него су позвали другу екипу да дође. Ал пошто се ни после два сата нико није појавио, ми смо човека пустили јер смо видели да већ изгледа мало бистрије“, рекао је Марковић.
Наш саговорник каже да је мост сада само формално затворен, јер возила и даље пролазе, мада су надлежени објавили да више није безбедан за саобраћање.
„Они су га затворили тако што су Градско саобраћајно предузеће и Градски секретеријат за саобраћај рекли да они мост искључују, јер забога од 1. новембра он није више безбедан за коришћење. Како за пешаке, тако ни за бициклисте и аутомобилски превоз. Они су спремили и ставили нове знакове, на којима пише да је мост затворен. Али камиони са градилишта Београда на води и даље пролазе“, истиче он.
Тешка механизација иначе, како додаје, преко моста не сме да прелази још од 2019, када је одлуку донео градски Секретаријат за саобраћај. Баш док смо разговарали преко моста је прешао један камион.
„Рецимо овај миксер који пролази је тежак три тоне. Свако мало се дешава да ту пролазе велики камиони који довлаче бетонску конструкцију и који су још тежи. Пошто су они на тај начин, ‘формалним затварањем’ подстакли стварање гужве, ми смо се потрудили уз подршку народних посланика да те знакове склонимо, па се мост и дан данас користи“, нагласио је саговорник.
Марковић каже да је градоначелник окупирао град и да је он најзаслужнији за ово што се дешава.
„Они су покушавали са разних страна да га затворе, а људи који возе су говорили да то раде на основу усменог наређења… Ставили су у Улици Владимира Поповића безвезе бетонске блокове, а нису ставили никакав знак… Ту постоји опасност да се у мраку неко закуца у те блокове“, рекао је активиста.
Он је рекао да је њима битно да мост остане, јер им је преко главе „јавашлук који траје“.
„То што они причају у медијима, мало по мало мењају јер не знају шта ће са овим мостом. Да ли ће целог да га секу или у комаду… Ми инсистирамо да се моментално зауставе све радње овде, јер очигледно је сад – показао нам је случај у Новом Саду да они не поштују правила. Тако да смо ми више од 15 пута од 31. октобра спречили те њихове покушаје“, истакао је Марковић.
Он каже да су активисти одлично организовани, да имају стражаре и кординаторе кампа, а да им људи доносе храну, воду и финансијска средства.
„Ми ћемо остати ту до даљњег, а радимо и на томе да се подигне та прича, али је сад министарство обезглављено јер је Весић поднео оставку због трагедије у Новом Саду, да се покажу неки папири – али очигледно их они немају, чим не показују. Али вероватно ће Весића послати у неку амбасаду на заслужени одмор, као што се сваки њихов функционер који када је нешто упропастио, јавно исплакао и отишао на неко добро место“.
Мост је формално затворен
Подсећамо да је Секретаријат за саобраћај у свом саопштењу навео да је он 29. октобра, у складу за захтевом Дирекције за грађевинско земљиште и изградњу Београда, донео Решење којим је издао сагласност на предложени привремени режим саобраћаја, у којој је назначено да од суботе, 2. новембра почињу припремни радови на демонтажи Старог савског моста.
Увидом на терену 1. новембра утврђено је, како кажу из Секретаријата, да нису постављене адекватне физичке запреке за обуставу саобраћаја на Старом савском мосту, „што је била обавеза Дирекције, чиме је практично угрожена безбедност свих оних који сада користе моста за кретање“, наведено је тада у њиховом саопштењу.
Из Секретаријата за саобраћај апеловали су да Дирекција уради свој законски део посла да се не би догодила несрећа на мосту који је формално затворен за саобраћај.
Секретаријат је због тога обавестио све, да је коришћење Страрог савског моста на сопствену одговорност и позвало људе да га не користе, већ да поштују адекватну саобраћајну сигнализацију која ће их упутити на друге безбедне правце кретања.
Демонтажа Старог савског моста
Како је званично најављивано, припремни радови на демонтажи Старог савског моста, требало је да почну 2. новембра али тог датума није у потпуности обустављен саобраћај а такође, још увек, није почело ни уклањање инсталација.
Ако се и када се то буде десило, следећи корак би требало да буде уклањање коловоза и на крају расклапање и склањање носеће и главне конструкције. Због тога је промењен режим рада неких трамвајских линија градског превоза које су измештене на трасу преко Моста на Ади, док су аутобуси Градског саобраћајног који су раније прелази преко овог моста, пре тога преусмерени на Бранков.
Градоначелник Београда Александар Шапић изјавио да се, колико он зна, демонтажа Старог савског моста обавља по закону и да у томе нема ништа нелегално, као што тврде активисти.
Он је раније речима „ако Бог да“ најавио за почетак новембра затварање Савског моста, а како су раније медији писали, расклапање конструкције, сечење и рушење стубова трајаће до октобра 2026. године.
Делови старог Савског моста ће највероватније привремено бити смештени на простор између Бранковог и Савског моста, на ком сад машине припремају терен. Уклањање старог прелаза над Савом, дугачког 400 метара, како тврди градска власти, део је пројекта који обухвата градњу новог моста на истом месту, као и изградњу тунела од Економског факултета до Булевара деспота Стефана.
Сам Шапић је раније најавио да између Земунског кеја и Великог ратног острва треба да постоји пешачко-бициклистички мост, да не зна да ли ће то бити Стари савски мост, али да Град нема ништа против.
Правдајући идеју о уклањању или, како је то најпре представљено, рушењу моста, Александар Шапић је Савски мост називао „нацистичким“ и оним који нема никакву културно-историјску вредност.
Foto: Goran Srdanov/Nova.rs
Никола Савић Нова