Ласта, предузеће које се бави превозом путника у друмском саобраћају, у другој половини јуна остало је без директора, а када ће добити новог биће познато можда већ данас након што буде одржана седница Надзорног одбора те фирме.
Подсећања ради, Ласта је без првог човека предузећа од 19. јуна када је тадашњи директор Владан Секулић поднео оставку, како се незванично могло чути, из “моралних разлога”.
Саобраћајно предузеће Ласта, иначе у већинском власништву државе Србије, суочава се већ дуже време са проблемима у свом пословању што је веома необично с обзиром да обавља делатност која је изузетно профитабилна, аутобуски превоз путника.
Наиме, према подацима за прву половину 2023. године нето губитак Ласте износи 194 милиона динара док је у 2022. години био 935 милиона динара.
Са правом се треба запитати због чега Ласта, предузеће које има искусне возаче, мрежу аутобуских станица, профитабилне линије на домаћим као и међународним линијама, загарантован приход од 270 милиона динара , по основу уговора са Градом Београдом за обављање услуга превоза на приградским и локалним линијама, уговоре са великим предузећима о превозу њихових запослених, послује са губитком.
Запослени страхују да је разлог жеља надлежних да се то предузеће приватизује и на тај начин препусти конкуренцији. Спекулације да се иде у том правцу подгрејала је чињеница да је крајем фебруара Град Београд продао на берзи свој капитал у Ласти.
Нови власник 11,47 одсто акција тог београдског саобрачајног предузећа постао је непознати купац који је сакривен иза такозваног кастоди рачуна.
Потпредседник Независног синдиката радника Ласте Драган Филиповић каже за Данас да ће се нешто више о судбини предузећа знати након што буде одржана седница Надзорног одбора.
„Изненађен сам да се то тело састаје тако брзо након оставке дииректора Секулића, Наиме, у дугом периоду представници Надзорног одбора нити су се оглашавали нити су посећивали предузеће и контактирали са нама синдикалцима. Не знамо да ли ће се разматрати избор новог директора нити о ћему ће се уопште разговарати на тој седници. Као што сам већ рекао, Надзорни одбор нема комуникацију са нама, а ми немамо представника у том телу. Једино што се може је то да се сачека завршетак седнице па да онда видимо шта су јој биле теме“, наводи саговорник Данаса.
Он додаје да су касниле плате за запослене у деловима Ласте који су ван Београда и стручним службама предузећа, али су је сви они добили јуче чиме је тај проблем решен.
Оно што остаје као проблем, наводи Филиповић , је чињеница да је стопиран кредит које је предузеће тражило како би изашло из кризе у којој се налази.
Запослени у Ласти сматрају да тај кредит спасава предузеће од пропасти и чува од затварања 2.000 радних места.
Иако је месечна рата кредита предвиђена на 30 милиона динара та сума не би представљала проблем с обзиром на то да предузеће има загарантован приход од 270 милиона динара, по основу уговора са Градом Београдом за обављање услуга превоза на приградским и локалним линијама као и уговоре са великим предузећима о превозу њихових запослених.
Са друге стране, био би одобрен грејс период од годину дана, што би омогућило да Ласта набави нова возила и измирење дугова према добављачима као и свих других.
„Како су радници својевремено могли чути од бившег директора Секулића захтев за кредит који би одобрила Банка Поштанска штедионица блокиран је на инсистирање министра финансија Синише Малог. Због чега је министар заузео такав став не бих знао да кажем нити нам је то образложено. Оно што је неспорно је то да би у моделу у коме сада ради, предузеће могло да послује профитабилно ако бисмо тај кредит добили“, наглашава Филиповић.
Према његовим речима синдикалци се не противе свакој приватизацији Ласте међутим, додаје, ако продаја предузећа подразумева престанак његовог рада како би профитирала конкуренција, а на површини које припадају предузећу били изграђени стамбено-пословни комплекси, тако нешто није прихватљиво.
„Запослени у Младеновцу већ су захтевали протесте због ситуације у предузећу, али ми смо успели да их одговоримо од тога. Међутим, ако се и даље буде ишло у правцу који је контра интересима Ласте неће нам преостати ништа друго него да дигнемо свој глас и да довеземо аутобусе у центар града како би смо јавност упознали са проблемима који угрожавају нашу егзистенцију“, закључује саговрник Данаса.
Иначе, Данас је у више наврата писао о актуелној ситуацији у Саобраћајном предузећу “Ласта” и о томе да се у јавности спекулише да је анонимни купац акција које су припадале Граду Београду аутобуски превозник Стрела.
Printscreen