Почетна » Демостат: Зашто је ЕДС изабрао 12 милиона евра скупљу понуду за очитавање бројила?

Демостат: Зашто је ЕДС изабрао 12 милиона евра скупљу понуду за очитавање бројила?

од Други Пишу
0 коментар

У наредних месец дана Републичка комисија за заштиту права у поступцима јавних набавки одлучиће да ли је законито спроведен тендер отворен 5. октобра прошле године за услугу очитавања бројила на коме је Електродистрибуција (ЕДС) од две пристигле понуде изабрала 12 милиона евра скупљу, сазнаје Демостат.

Тендер је расписан раније него што је планирано због “превремено утрошених средстава” а процењена вредност посла, према рачуници ЕДС износила је 3,50 милијарди динара (око 30 милиона евра), пише Демостат.

Тендерска комисија је предност дала конзорцијуму на чијем је челу Агенција за привремено запошљавање Монтоп ХРС, која је у претходних неколико година била једини понуђач а “покривала” је подручје Војводине и половине Централне Србије.

Стручњаци тврде да је у претходним пословима са Електродистрибуцијом конзорцијум уписао стање тек око 70 одсто бројила (стандард је 99 процента) што је Електродистрибуцији само због неостварене наплате проузроковало умањене приходе од 50 до 60 милиона евра месечно.

Цена коју је Монтоп понудио била је 5,37 милијарди динара или 45,88 милиона евра, наводи Демостат. Појединачно, просечна цена по очитаном бројилу износила би 95 динара. Другу понуду дао је конзорцијум на чијем је челу предузеће Ђердап услуге, износила је 3,92 милијарде динара или 33,5 милиона евра, односно 69,99 динара по мерном уређају.

Ко је ко на тендеру
Власник Монтопа је Марко Босанац, кога покрајински медији означавају као контроверзног бизнисмена и истакнутог напредњака, у бројним пословима са државним и јавним предузећима, пише Демостат.

Чланице конзорцијума су фирме такође блиске Српској напредној странци. Ту је Агенција за привремено запошљавање Лаборис ХРС у власништву Биљане Пижурице, затим Цоопсервице БМК, регистрована за услуге редовног чишћења зграда, у власништву италијанске Цоопсервице Интернатионал док је четврта чланица Т&М Солутионс чији су власници две фирме за услуге система обезбеђења, регистроване у Дубаију.

Ова последња је такође позната по сарадњи са државом јер је, након што се превозом бирача СНС-а истакла током децембарских избора 2023., добила између осталог, уговор са Републичким фондом за здравствено осигурање који јој је поверио услугу припреме болничке хране, а потом и 40 милиона евра вредан посао одржавање хигијене неколико највећих здравствених установа у Србији. Конзорцијум је регистровао и два подизвођача, Интер сафе бузинесс и Агенцију за привремено запошљавање ИКП систем.

Други конзорцијум предводило је предузеће Ђердап услуге, раније у саставу ЕПС-а а сада већ две деценије са готово 1.500 запослених ради ремонте и одржавање шест хидроцентрала укључујући Ђердап 1 и 2. У конзорцијуму је и Агенција за привремено запошљавање Wорк анд царе која је у претходној “подели карата” била део тима са Монтопом.

Ђердап услуге су се жалиле на одлуку тендерске комисије, али кажу да ни један аргумент није уважен па се предузеће обратило и Републичкој комисији за заштиту права у поступцима јавних набавки, док најављују и кривичне пријаве против пет чланова тендерске комисије и директорке Електродистрибуције.

Један од спорних услова који је постављен у тендеру Електродистрибуције био је да фирма која учествује мора да има најмање три милиона очитаних бројила током три године које претходе тендеру, при чему у једном месецу најмање милион очитаних уређаја. Тај услов могле су да испуне само фирме које су до расписивања тендера већ радиле на очитавању бројила. А радио је само Монтоп и “пријатељске” фирме. Све друге које би по капацитетима могле да учествују на тендеру, тим условом су елиминисане, оценио је пре две године и државни ревизор, али ствари се нису промениле.

Фактуре нису доказ?
„Тендерска комисија Електродистрибуције понуду Ђердап услуга оспорила је тврдњом да Агенција Wорк анд царе, која је сада у конзорцијуму са Ђердап услугама, из посла по претходном тендеру када је наступала са Монтопом, није имала више од милион очитавања у једном месецу иако испостављене и плаћене фактуре доказују супротно. Комисија Електродистрибуције , међутим, ту документацију није уважила, искључила је Ђердап услуге и доделила уговор изабраном понуђачу и то по цени која је за 1,35 милијарди већа“, каже за Демостат адвокат Душко Поповић који заступа конзорцијум Ђердап услуге.

У захтеву за заштиту права који је предат Републичкој комисији, у који је Демостат имао увид, Ђердап услуге и Wорк анд царе напомињу да су у оквиру тражене документације која доказује радно ангажовање најмање 4.000 особа, доставили, између осталог, и 3.384 уговора о делу али им је комисија Електродистрибуције то оспорила јер не садрже доказе о школској спреми.

„Школска спрема није обавезан део уговора о делу, нити је у условима тендера јасно назначено да траже доказе о најмање трећем степену стручне спреме. Међутим, проверавајући документацију понуђача, Комисија је пропустила да утврди да је фирма изабраног конзорцијума, непосредно пред истек рока за подношење понуда, мењала податке о запосленима у Централном регистру обавезног социјалног осигурања“ истиче Поповић.

Један од услова било је и осигурање, на који су Ђердап услуге одговориле достављајући полису осигурања од опште одговорности за обављања делатности на износ од 350 милиона динара, на исти износ је полису доставио и конзорцијални партнер. Пполисе изабраног конзорцијума, наводи Поповић, делимичне су и неадекватне што су Ђердап услуге образложиле у жалби.

Полисе осигурања за чишћење и обезбеђење
Тако код фирме Цоопсервице БМК, полиса покрива штету насталу искључиво из услуге одржавања хигијене – чишћења објеката за шта је и регистрована, док код Т&М Гроуп полиса гарантује накнаду штете настале из делатности услуге система обезбеђења и приватног обезбеђења, што је њена основна делатност. Сумња се и у ИСО сертификате носиоца изабраног конзорцијума, Монтопа јер се ни скенирањем QР кода не добијају подаци на шта се односи, а необично је и то што га је издала румунска подружница грчке фирме – на српском језику иако у има доста домаћих компанија које од Акредитационог тела Србије имају овлашћење да издају сертификате.

Ђердап услуге у жалби од Републичке комисије траже да се поништи одлука о избору понуђача а тендер врати у фазу стручне оцене понуда. Најавили су и да ће се у даљој борби обратити и Управном суду уколико то буде потребно.

У међувремену, Електродистрибуција је процедуру јавне набавке зауставила а до нове одлуке о додели посла бројила ће се, кажу за Демостат, очитавати “према према постојећем оквирном споразуму јер предвиђена средства нису утрошена“. С обзиром на то да је једној од чланица претходног конзорцјума истекла банкарска гаранција а она није ушла у нови конзорцијум, „важећи оквирни споразум покривен је банкарском гаранцијом коју је дала фирма Т&М Гроуп, једна од чланица конзорцијума који очитава бројила“.

На питање зашто је тендерска комисија дала предност скупљој понуди у ЕДС кажу да „поступак има за циљ закључивање оквирног споразума и то је јасно и прецизно наглашено у конкурсној документацији и у одлуци о закључењу оквирног споразума. Оквирни споразум се закључује на процењену вредност и више од тога не може да се потроши у току његове реализације, а понуђена цена служи само за рангирање понуда“. Указују и да је у Закону о јавним набавкама, члану 146 у ставу 2 наведено да „наручилац може да додели уговор понуђачу чија понуда садржи понуђену цену већу од процењене вредности јавне набавке“

Искуство је (не)важно
На питање Демостата да ли услов да учесник на тендеру мора да има искуство у очитавању бар милион бројила у једном месецу фаворизује само учеснике који су и до сада обављали ту услугу а елиминише све друге фирме које би имале капацитет да одраде тај посао, у Електродистрибуцији тврде да је „искуство као један од услова одређено у складу са Законом о јавним набавкама према члану 114, јер је немогуће да се посао очитавања бројила додели понуђачу без потребног искуства“.

Адвокат Поповић, међутим, подсећа да се та услуга тек неколико година уговара кроз набавку, да при првој набавци ниједан понуђач није имао искуство, те је стога нејасно како је додељен први уговор када ниједан понуђач није испуњавао тај услов, а због чега су Ђердап услуге у жалби и оспориле овај став Електродистрибуције.

„Нејасно је и која је разлика, на пример, између 500.000 и милион очитаних бројила, када је организација таква да је за већи број очитавања потребно само ангажовати више извршилаца. Треба напоменути да се за кадрове који извршавају услугу захтева трећи степен стручне спреме, али не и додатно стручно знање или искуство. Наручилац не проверава искуство кадрова који обављају посао из јавне набавке, па је управо из тог разлога и могуће да прихвате да очитавање врше лица без икаквог искуства у том послу. Обавеза наручиоца је била да истражи тржиште и покуша да обезбеди конкуренцију. С обзиром да је Електродистрибуција једини купац ове услуге, те да јој је познато стање на тржишту, сматрамо да прописани услов не обезбеђује конкуренцију, већ управо супротно, искључује конкуренцију“, наглашава Поповић и додаје да је уз све то, оквирни споразум временски истекао, па је по мишљењу Ђердап услуга, наручиоц извршио прекршај.

Он сматра и да тврдња Електродистрибуције да понуђена цена служи само за рангирање понуда није тачна.

„Понуђена цена је сума предвиђених количина и јединичних цена, а плаћање се врши према уговореним јединичним ценама и реализованим количинама. Прихваћена цена је 22 одсто (и јединична и укупна) већа од цене на основу које је утврђена процењена вредноста, што значи да ће Електродистрибуција, за исту услугу плаћати 22 одсто већу цену од планиране. Ово даље значи да ће средства из оквирног споразума (3,5 милијарди динара) да трају мање од предвиђена 24 месеца, односно биће потрошена за 19 месеци, што значи да ће наручилац морати да раније него што је планирано обезбеди додатна средства за ове намене“, закључује Поповић.

Foto N1

Демостат/Н1

Можда ти се свиди

Оставите коментар