Почетна » Само 16% мама предузетница не ради викендом, не знају ни за боловање

Само 16% мама предузетница не ради викендом, не знају ни за боловање

од admin
0 коментар

 

Мотив истраживања, поред бољег разумевања мама предузетница, јесте да се у будућности покрене свеобухватније истраживање које би дало још богатије увиде и информације.

Истраживање је спроведено у склопу пројекта Правда за маме предузетнице који Центар за маме реализује у оквиру програма подршке јавном заговарању „Истражи – Оснажи“ који финансира Влада Уједињеног Краљевства, а спроводи Траг фондација.

Истраживање су попуниле 102 жене из целе земље, са тим да је њих 60% из Београда, а остале су из других већих или средњих градова. Тек 6% мама предузетница које су попуниле истраживање живи на селу или у мањем граду.

Највећи део мама предузетница које су попуниле упитник, њих 52,94%, се бави пружањем услуга, док се остале баве производњом одеће или играчака, здравством, угоститељством и другим делатностима.

Маме предузетнице су високообразоване – њих 28,43% има мастер диплому и више, завршен факултет има 36,27%, вишу школу 18,63%, а завршену средњу школу има њих 16,67%. Све жене које су попуниле упитник имају макар средњу школу, ни једна није завршила само основну школу.

Више од пола, њих 63,73%, не долази из предузетничких породица, и нема (53,9%) успешне предузетнике и предузетнице у својој породици као пример. Њих свега 3% има мање од 30 година.

Око 40% мама предузетница има једно, око 40% двоје деце, 15% троје. Ни једна, од ових које су одговориле на питања из упитника, нема петоро или више деце.

66% мама предузетница су постале предузетнице након што су постале маме и од њих 44% је покренуло предузеће током прве три године дететовог живота. Највећи број мама предузетница, њих 41,18% из анкете, су постале предузетнице примарно због бољег баланса са породичним обавезама, док 20% није могло да нађе одговарајући посао, а 7% зато што су добиле отказ после породиљског.

Када су упитане шта би волеле да су знале пре него што су покренуле свој посао, одговори који су маме давали су се односили на неколико кључних тема – волеле би да су знале колико ће им дуго требати да фирма почне да ради у плусу, колико различитих вештина је потребно да имају да би успешно водиле фирму, волеле би да су боље разумеле законе и намете које ће имати. На ово питање су маме саме уписивале одговор, а не бирале од већ понуђеног, и око једне трећине одговора је изражавало фрустрацију око различитих услова и недостатка подршке током трудничког и породиљског боловања.

Око 70% мама предузетница има фирму које раде од 2 до 8 година, њих скоро 20% фирму која ради 9 и више година. За њих 82,35% је ово прво предузеће које су покренуле, а скоро 80% је било негде запослено пре него што су постале предузетнице.

Велика већина мама предузетница које су одговарале на питања имају предузећа где су оне једине запослене – њих 64,71% спада у ту категорију. Свака четврта има 1-3 запослених, њих око 5% има 4-10 запослених, а тек мало мање од 3% има више од 10 запослених.

Велика већина (73,5%) је самостално покренула своје предузеће, или га је покренула са другом женском особом (8,8%), мужем (14,7%) или другом мушком особом (1,9%). Ни једна не води породични бизнис који је наследила.

Маме предузетнице имају различите тренутне изазове у пословању: недовољно продаје (15,6%), маркетинг (14,7%) , мале маргине профита (4,9%), недостатак новца потребан да се уложи у раст (19,6%), конкуренцију (6,8%), недовољни проток новца (3,9%), административне обавезе (24,5%) или нешто друго (9.8%). Њих 45,1% каже да им недостатак времена потребног да се посвете развоју тренутно највише отежава успех.

Пола мама предузетница каже да као предузетнице зарађују више него што би зарађивале радећи за неког другог, више од 20% каже да зарађује отприлике исто, а остале зарађују мање. Од оних које зарађују мање, тек свака пета зарађује мање зато што фирма не доноси довољно прихода – остале или улажу новац даље у развој свог бизниса, или раде мање или из неких других разлог зарађују мање.

Велики проценат мама предузетница је уложио скромна средства на почетку, њих 40,20% је уложило 1.000 – 5.000 евра, док је мање од 1.000 евра уложило 37,25%. Тек мало више од 10% је уложило 5.000-10.000, односно више од 10.000 евра. Новац потребан да покрену своје предузеће 37,2% испитаница је зарадило самостално, њих око 15% га је наследило или добило од родитеља, а 13,7% је новац добило од партнера. Значајан је проценат оних који су добиле новац кроз програм субвенција за самозапошљавање – њих је 18,6%, а њих мање од 8% је подигло кредит код банке.

Маме предузетнице пуно раде. Свака трећа ради више од 40 сати недељно, док остале раде до 40 сати или мање. Тек њих 16,6% је рекло да не ради викендом, док их пола редовно ради викендом, а остале понекад. Маме предузетнице значајно доприносе кућном буџету – трећина зарађује више него њен партнер, трећина зарађује подједнако, а једна трећина мање, од оних које имају партнера.

Када су маме предузетнице упитане шта највише воле код тога што су предузетнице, најчешћи одговори су били слобода, флексибилност, креативност и пословање по својим правилима. Међу стварима које се мамама предузетницама најмање свиђају око њиховог предузетничког посла су администрација, финансијска неизвесност, тешко отварање боловања и несигурност. Више њих је поменуло стрес око тога да ли ће финансије моћи да се протегну до краја месеца.

Од укупног броја испитаних, 36,2% мама предузетница није користило породиљско одсуство и одсуство ради неге детета, највећи део њих зато што није могло финансијски да приушти да буде одсутно. Од мама које нису користиле само пар њих је узело пар недеља – до три месеца одсуства, а после наставило да ради. Скоро трећина, односно 28,3% мама предузетница каже да јесте користило породиљско одсуство.

Подаци показују да 96% мама предузетница не отвара боловање, било ради себе или болесног детета.

Да сада остане у другом стању, њих 40% би користило породиљско одсуство и одсуство ради неге, остале или не би или нису сигурне.

До неколико дана пред порођај је радило 43,5% мама, њих 19,5% је радило до 28 дана пре термина порођаја, исто толико до 6. месеца трудноће. Њих тек 17,5% је престало да ради у прва три месеца трудноће.

Тек је свака трећа мама предузетница разматрала могућност да њен партнер остане са дететом пре него што оно напуни годину дана, а да се она врати на посао. Ипак, њих скоро 40% је радило током прве године дететовог живота у фирми која је остала отворена, остале су или радиле по мало или тада нису биле предузетнице, а свега њих мање од 15% није радило.

Преко 60% мама предузетница није имало неку подршку од државе током њиховог предузетничког стажа.

Чак 75% мама сматра да им је подршка од државе током предузетничког стажа била потребна, остале или не знају или сматрају да им не треба.

Помоћ од државе која би им највише значила је разна – њих 43% сматра да би им највише значили смањени порези и доприноси у првих годину дана, 18% каже да су најпотребнији кредити за развој под повољнијим условима, додатна едукација и менторска подршка би била значајна за 14% мама, помоћ око куповине опреме би значила за 10% мама, а осталима би значила друга врста подршке.

Никакву подршку од стране општине или града где живи и послује није имало 88% мама предузетница.

Законске промене које би олакшале пословање мама предузетница су готово једногласно – смањење пореза, једноставнија администрација, једноставније остваривање права на боловање и изједначавање услова са другим запосленим мамама.

Мање од 2% мама предузетница су активне политички, а њих 75% нису активне ни политички ни као чланице неког удружења. Женама које тек покрећу своје предузеће маме предузетнице би поручиле да буду храбре, да оне то могу, да се добро информишу, да буду стрпљиве и да верују у себе. Ипак, било је и савета да не постају ако планирају још да рађају, као и да би им у предузетништву јако помогло да су се богато удале.

Доносиоцима одлука маме поручују да пореска управа буде више подржавајућа, да би им била значајна подршка да су им намети мањи, да желе да имају иста права као друге запослене маме што се тиче рађања деце као и да сагледавају ствари из угла предузетница.

Закључци

Иако се ово интернет истраживање не може сматрати научним истраживањем, оно нам је дало неке интересантне увиде. Маме предузетнице су жене које су великим делом високообразоване, које раде много и које су делом главне за финансирање своје породице. Оне раде без боловања и често до пред сам порођај. У највећем броју случајева немају никакву подршку од државе, али имају велике намете. Успевају упркос држави, а не захваљујући подршци коју од државе имају.

Маме предузетнице, поред тога што редовно плаћају намете и пуне буџет, могу бити покретачице позитивних промена у друштву. То су жене које имају иницијативу, које запошљавају друге људе, и које својој породици обезбеђују редовне приходе. Држава их мора више препознати, а не дискриминисати тиме што оне немају иста права као друге запослене маме.

Андрија Лазаревић   Нова

Можда ти се свиди

Оставите коментар