Почетна » Држава даје по 2.100 евра за куповину аутомобила: Ко има право на новац за нова кола

Држава даје по 2.100 евра за куповину аутомобила: Ко има право на новац за нова кола

од Други Пишу
0 коментар

Вест да ће власници аутомобила који користе дизел гориво до следеће године моћи да од државе добију субвенцију у износу од 2.100 евра за куповину новог или половног путничког аутомобила евро 6 стандарда, звучи примамљиво.

Посебно када грађани у Србији буквално гледају на сваки динар, те су спремни да за разлику од 200 динара у цени регистрације возила иду на други крај града, као што је то пример у Зајечару.

Ова нова акција државе подразумева да од наредне године сви, који имају моторе евро 1, евро 2 или евро 3 у возилима могу да их дерегиструју, а она ће потом бити одвожена у рециклажне центре, а њихови власници добити субвенцију за куповину возила евро 6 стандарда.

У целој тој причи, како се испоставља, крије се неколико проблема, а основни је куповна моћ грађана Србије. На пример, на београдским аутоплацевима могу се наћи аутомобили са евро 6 моторима чија је цена од 5.000 евра па навише, што значи да би субвенција могла, у најбољем случају, да покрије до 40 одсто вредности куповине другог аутомобила.

Питање је да ли српски возачи имају тих 60 одсто новца колико је потребно да обезбеде да би уопште купили кола која имају евро 6 стандард.

У Београду просечна старост возила 13 година

Са друге стране, просечна старост око 2,5 милиона аутомобила, колико их према доступним подацима има у Србији, је 17 година, а у Београду 13. Производња аутомобила који имају еуро 6 стандард почела је 2014. године, па се слободно може рећи да су нам на улицама возила старија од 17, па и 20 година.

Душан Младеновић, професор на Саобраћајном факултету у Београду који је учествовао у прављењу стратегије о безбедности у саобраћају, истиче за Данас да су калкулације показале да је ефикасније заменити велики број аутомобила са субвенцијом по 2.000 евра, него давати 5.000 евра за куповину електричних и хибридних аутомобила, као што је то био случај.

 

„Рачуница је показала да се може заменити око 50.000 старих аутомобила годишње. Мотори еуро 6 стандарда су много ефикаснији од еуро 3 мотора и већи ефекат на животну средину ће се тако остварити него субвенционисањем скупих електричних аутомобила, који опет користе струју направљену од угља“, објашњава Младеновић.

С обзиром на изјаву министра собраћаја, грађевине и инфраструткуре Горана Весића да је у буџету издвојено 102 милиона евра за програм субвенционисања дерегистрације старих дизелаша и куповину еуро 6 аутомобила са 2.100 евра, рачуница показује да држава планира да близу 50.000 старих дизелаша замене аутомобили модернијих и чистијих мотора.

Према речима Младеновића, занављање возног парка од утицаја на екологију имаће већи ефекат на безбедност у саобраћају.

„Сваки новији аутомобил са еуро 6 мотором у себи има технологије које знатно повећавају безбедност“, истиче он.

Судећи према понуди на београдским аутоплацевима, од 5.000 до 7.000 евра коштају мањи аутомобили, као што су „пежо 208“, „цитроен Ц1“ или „фиат 500“ од 2014. до 2016. годишта са еуро 6 мотором. Са величином, луксузом или новијим годиштем расту и цене.

Од аутомобила који се могу рециклирати у замену за субвенцију од 2.100 евра најчешћи у понуди су они са еуро 3 мотором. То су аутомобили од 1998. до 2005. годишта и тражена цена ретко коме прелази 1.800 евра, а углавном коштају до 1.500 евра. Од дизелаша са еуро 1 и еуро 2 мотором најчешћи су чувени „голфови“ 1 и 2 које цене до неколико стотина евра.

У Новом Саду старост возила 16 година
На мапи просечне старости возила у Србији, Агенције за безбедност саобраћаја, грађани на подручју Полицијске управе Нови Сад користе возила стара у просеку 16 година, што је одмах иза Београда, где се возе најмлађа возила, просечне доби од 13,3 година.

Они који још возе по еуро 1, 2 и 3 стандардима најчешће имају „голф“ и „пасат“ возила, показују подаци из новосадске полиције. При самом врху су и старији модели „опела“ попут „астри“ и „кадета“, те „аудија“.

Драган Јовановић директор Департмана са саобраћај Факултета техничких наука у Новом Саду процењује да у овом граду има око 140.000 путничких возила.

“Свака акција која би требало да унапреди коришћење нових возила са квалитетним погоном, био он електрични или са новим моторима, у сваком случају побољшава безбедност и квалитет нашег саобраћаја, али и мање утиче на животну средину. Све је то добро, само се поставља питање колико ће нека мера и акција заживети и бити препозната међу грађанима. Односно овде ће куповна моћ нашег становништва показати да ли ће акција успети“, рекао је Јовановић.

Опширније прочитајте на порталу Данас.

Данас/Нова

Можда ти се свиди

Оставите коментар