Јунајтед група (Унитед Гроуп), уз Н1 и Нову С, покреће још једну кабловску телевизију. У АПР-у је 19. маја ове године регистрована фирма Неwсмаx Адриа, чија је главна делатност производња и емитовање телевизијског програма.
Као директор уписан је Слободан Георгиев, новинар недељника Време и програмски координатор Балканске истраживачке новинарске мреже (БИРН).
Власник фирме је Неwсмаx Адриа САРЛ из Луксембурга. Компанија је регистрована на истој адреси, Булевар Пиерре Фриеден 43, као и Адриа Неwс САРЛ, која је власник ТВ Н1, односно Унитед Медиа САРЛ.
Неwсмаx Адриа је у Србији регистрован на пословној адреси компаније СББ на Булевару Зорана Ђинђића 8а, на истој адреси са које је 2013. године кренула ТВ Н1, прецизније – на којој је у старту била регистрована фирма Адриа Неwс.
Поред Георгиева, као заступник фирме је наведен и Срђан Ћировић, финансијски директор Јунајтед групе и један од четири члана топ менаџмента компаније која у свом саставу има највећег регионалног кабловског оператера (СББ/Телемацх), медије, телекомуникације, музичку и видео продукцију, продукцију серијског програма, маркетинг, оглашавање…
Цензоловка је послала упит Александри Суботић, генералној извршној директорки Јунајтед медије, са питањима да ли и када покрећу нову телевизију, о каквој је телевизији реч, будући да већ имају две телевизије информативно-политичког карактера – Н1 и недавно покренуту Нову С са новим истоименим информативним порталом – али одговор нисмо добили.
Слободан Георгиев је такође одбио да каже било шта о свом будућем ангажману. Са мејл адресе Неwсмаx Адриа стигао је кратак одговор да ће „ускоро“ имати више информација и „комуникацијски план за овај пројекат“, па ће нам се јавити и одговарати на питања.
На основу досадашње праксе Јунајтед медије и чињенице да је Телевизија Н1 покренута као регионални пројекат партнерски везан за амерички ЦНН, могло би се претпоставити да ће и нова кабловска телевизија такође имати регионални карактер, а пре свега да ће бити партнер истоимене америчке Неwсмаx Медиа, у републиканским круговима веома утицајне медијске империје.
Цензоловка није добила потврду ове претпоставке, али би у медијско-корпоративном свету било јако необично да се без основа и икакве везе „позајмљује“ тако чувено име.
Неwсмаx: Медијска империја утицајна међу републиканцима
Прича о компанији Неwсмаx Медиа и њеном оснивачу и генералном директору Кристоферу Родију (Цхристопхер Руддy) веома је занимљива и значајна за развој модерних медија. Реч је о медијском конгломерату који у свом саставу има кабловску телевизију, уврштену у све највеће кабловске оператере у Америци, истоимени веб-сајт који спада међу најутицајније креаторе политичке мисли, магазине и још мноштво електронских публикација посвећених питањима финансија и здравља, типа како да помогнеш сам себи, које се шаљу претплатницима мејлом.
Крис Роди (56), кога су медијски аналитичари у САД сврстали у топ 10 „медијских титана“, основао је 1998. године информативни портал Неwсмаx.цом уз финансијску помоћ групе инвеститора, међу којима су најзанимљивији породица некадашњег директора ЦИА Вилијама Кејсија, угледни уредници из чувеног Њузвика, агенције УПИ, издавач Форбса, адмирал и главнокомандујући морнарице током Вијетнамског рата…
Неwсмаx је до 2009. године постао медијска империја означена као најутицајнија међу прорепубликанским медијима, а Фајненшел тајмс је 2010. окарактерисао сајт као „најснажнији конзервативни глас онлајн медија“.
Сајт је 2013. по посећености био изнад сродних Хуффингтон Пост Политицс, Фоx Неwс Политицс, ЦНН Политицс, НБЦНеwс.цом Политицс и Политицо.цом. Наредне 2014. године основана је телевизија Неwсмаx ТВ, као алтернатива Фоx Неwсу, коју данас прати, према извештају саме компаније, више од 70 милиона Американаца и која важи за незаобилазну почетну тачку за све републиканске кандидате на председничким изборима. Занимљиво је да је Родија као пријатеља означио и политички опонент Бил Клинтон.
Неwсмаx ТВ се, према речима свог оснивача, обраћа радничкој класи Америке. Слоган и мото телевизије је „Праве вести за стварне људе“. Такмичи се директно са ЦНН-ом, Фоx Неwсом и другим америчким информативним мрежама. Описана је као „нежнији и умеренији Фоx Неwс“ који је отворен за све ставове.
Поред информативе, значајан акценат је на финансијама, здрављу и личном благостању. Емитује оригиналан садржај од 20 сати дневно, сваког радног дана. Носиоци програма су познате личности из света медија и политике који имају своје емисије, а међу њима се помиње, рецимо, и Стив Бењон, главни стратег у кампањи Доналда Трампа.
ГЕОРГИЕВ: МЕТА РЕЖИМСКИХ БОТОВА И ТАБЛОИДА
Директор телевизије у настајању Слободан Георгиев има значајну репутацију истраживачког новинара који се пре свега бави истраживањем корупције у јавним и државним предузећима, због чега је постао једна од главних мета прорежимских таблоида, ботова, удворица и послушника власти, фантомских сајтова, страница и лажних профила на друштвеним мрежама који таргетирају свакога ко покуша да критикује.
Учествовао је у програмима УНДП-а о транзиционој правди и реформи правосуђа у Србији. Пише за Време, портале Балкан Инсигхт и Белграде Инсигхт, а уредник је портала Јавно.рс.
Георгиев је 2015. године добио годишњу награду за истраживачко новинарство Независног удружења Србије за текст „Откривање тајне министарског сефа“ у коме је први пут објављен и анализиран нацрт уговора Владе Србије и „Етихад Аирwаyс“ који доказује да је Србија новоформирану компанију „Аир Сербиа“ платила вишеструко у односу на партнера из УАЕ.
Георгиев се замерио властима и објављивањем текстова „Дивља градња – кафана на врху Србије“, „Отац министра полиције продаје оружје Саудијцима“, истраживачким причама о финансирању спорта у Србији, откривањем како оглашавање у медијима постаје „приватни посао власти“ или како је Електропривреда Србије потрошила милионе за трибине од сибирског кедра.
Јачање Јунајтед медије
Уколико српски Неwсмаx Адриа буде био део сарадничке мреже истоимене америчке телевизије на начин као што је Н1 „балкански ЦНН“, питање је да ли ово конзервативно/републиканско усмерење може да има пандан на српској медијској сцени.
Сигурно је, међутим, да ће са још једном телевизијом медијски спектар Јунајтед медије бити додатно ојачан и да ће бити значајнија контратежа режимским медијима, иако су, због националних фреквенција и броја људи до којих могу да допру, провладини медији засад у много бољој позицији.
Јунајтед група (Унитед Гроуп) је једна од ретких компанија у Србији које послују транспарентно, а сви подаци о медијима које поседује доступни су јавности и проверљиви. Однедавно је у већинском власништву међународне инвестиционе компаније БЦ Партнерс.
Председник Управног одбора Групе и њен оснивач је Драган Шолак. Власт га је означила као свог највећег „непријатеља“, а највиши представници власти и владајуће странке СНС његово име редовно помињу у својеврсној мантри као једну главу двоглаве „Ђилас–Шолак“ аждаје.
Шолак се ретко појављује у јавности. Према доступним подацима, у јулу 2018. године најавио је будућа улагања од 100 милиона евра у продукцију локалног, оригиналног садржаја у Србији како би „подржали локалне професионалце и таленте“.
У медијској сфери последње велико улагање било је у информативни портал и телевизију Нова С. Само портал је запослио више од 70 уредника, новинара, фото-репортера, сниматеља и информатичара.
Према регистру медија и њихових власника у Србији који прави БИРН, заједно са Репортерима без граница, Јунајтед група је настала 2007. године здруживањем СББ-а и Телемацх Словеније, као и Телемацх Босне, који је купљен убрзо затим. ККР, водећи светски инвестициони фонд са седиштем у Њујорку и капиталом од 131,1 милијардом долара, постаје већински власник Унитед Гроуп 2014. године. Европска банка за реконструкцију и развој (ЕБРД) била је суинвеститор.
Група је наставила да се шири, купивши Гранд продукцију у Србији (продукцијска кућа турбо-фолк музике) и Телемацх Монтенегро 2014, трећег највећег мобилног оператера у Словенији Тусмобил у априлу 2015, а у јулу 2015. аквизицијом већинског удела кабловског телевизијског оператера у Босни и Херцеговини БХБ Цабле ТВ д.о.о., као и пет мањих кабловских оператера у БиХ.
Њихова кабловска телевизијска станица, Н1, која је подружница ЦНН-а на Балкану, почела је са емитовањем програма у Србији у октобру 2014. године.
У марту 2019. године ККР је продао већински део Јунајтед групе водећој међународној инвестиционој компанији БЦ Партнерс. Није познато колики је удео остао у власништву ККР.
ЈУНАЈТЕД ГРУПА
Јунајтед група данас обухвата 31 ТВ канал, филмску и ТВ продукцију, интернет, фиксну и мобилну телефонију, кабловске оператере, ДТХ и ОТТ платформе, софтверски центар Унитед.цлоуд, рекламирање, е-спорт, као и друге услуге малим, средњим и великим предузећима. Унитед Гроуп покрива тржиште Србије, БиХ, Македоније, Црне Горе, Хрватске и Словеније (око 20 милиона људи), запошљава 4.410 људи и има приходе у износу од око 582,2 милиона евра, према подацима из септембра 2018. године.
Тамара спаић Цензоловка