За љубитеље загонетки ево једне логичке: Плаћамо 30 милиона динара приватној фирми за фарбање 100 аутобуса ГСП Београд, а заправо их фарбамо 45, иако би ГСП могао да их офарба сам уз инвестицију од 15 милиона. Инвестиције ће бити, али тек након што посао заврши приватник. „Да се сачека са пословима ако је могуће, па та нова лакирерница да вам уштеди новац, да се домаћински располаже градом. Ми имамо то да се тај посао одлаже да би неко близак СНС-у тај новац прибавио за себе. Ја немам други коментар осим да је то нешто што је неприхватљиво“, казао је Радомир Лазовић из покрета Не давимо Београд. Шта је спорно у најновијем тендеру ГСП-а и постоји ли решење ове логичке загонетке?
„Очитајте своју карту приликом уласка“ (чује се како апарат из аутобуса то изговара) поручује свакодневно путницима ГСП Београд, који своју финансијску карту није очитао приликом уласка у нову пословну годину, па тако мимо сваке пословне и економске логике фарба аутобусе марке Соларис код приватника, иако би тај посао могао да ради сам.
„ГСП се распада, и све што ради градска власт данас, сви покушаји да се прикаже да ГСП функционише, су само естетска хирургија“, каже Мила Поповић из ССП-а за Н1..
„Можда најбоље говори слика Соларисовог аутобуса који је са стране офарбан у црвено, а горе и напред је жут. Чак ни ту скупу фарбу не добијамо на свим странама аутобуса. То говори о стању у предузећу“, описује Радомир Лазовић.
А да рачунање ГСП-у није јача страна говори податак да је за модернизацију погона за фарбање потребна инвестиција од 15 милиона динара, док ће приватнику за фарбање платити најмање 30 милиона без ПДВ-а, односно 36 милиона са ПДВ-ом.
„Овај посао је могао да ради ГСП да је уложено у алат. За ових 36 милиона, половина је предвиђена за комору за фарбање, али тек када се сви аутобуси офарбају“, рекао је Иван Банковић из Синдиката ГСП Центар.
оред рачунања, ни логика није јача страна челника ГСП-а, па ће тако након што потроши 36 милиона динара уложити и неопходних 15 милиона за модернизацију. Питање је зашто ГСП једноставно није одмах уложио тих 15 милиона и аутобусе офарбао сам?
„Логике нема, на то указујемо дуги низ година, седам или осам година. Ви у ГСП-у имате службе које се тиме баве, имате радионице и раднике попут бравара, лимара, али и лакирера. Али немате комору, адекватно опремљен простор, алат“, нагласио је Банковић за Н1.
„То вам је иста она логика када купујете турске БМЦ аутобусе на гас, а немате гасну станицу. Па онда прво набавите аутобуса, па тек онда улазите у посао уговора са гасном станицом, а онда тај приватник који је добио посао да треба да обезбеди гасну станицу, то не може још наредних годину дана да обезбеди ту станицу и онда вам БМЦ аутобуси стоје на паркингу и пропадају. То је та одлука, то је СНС логика“, оцењује Мила Поповић.
Аутобуси се фарбају због тога што је градоначелник Београда Александар Шапић донео ад-хок одлуку о уклањању реклама са возила јавног превоза, што су запослени ГСП-а и учинили, али потпуно нестручно и без алата за рад, па је боја била оштећена, тврде наши саговорници.
„Посао скидање реклама је урађен преко ноћи због одлуке Александра Шапића, ГСП и други превозници су имали јако мало времена да то ураде, зато је посао и урађен тако. Рекламе је уклањао ГСП који нема алата за тако нешто, али су их уклањале и неке агенције. Штета је остала ГСП-у и платиће је грађани Београда из касе ГСП-а“, нагласио је Банковић.
„Иако су они под гаранцијом, гаранција не важи, јер је штета настала приликом уклањања реклама и зато плаћамо нових 30 милиона динара за фарбање тих аутобуса“, додаје Поповић.
Послове одржавања каросерије возила ГСП-а већ годинама добијају исте фирме: Ауторемонт Пивашевић, Кордун метали, СДТ Гроуп и Србо ауто, чији је актуелни генерални директор Милан Софронић бивши технички директор ГСП-а. Кажу наши саговорници – у питању је „дил“ економија.
„Ми смо имали и претходних година ово и може рећи да су ово корупционашки договори у којима се чине услуге за корист људи блиских СНС-у. То говори да се ради о лошем вођењу и фирме и града“, наводи Лазовић.
„Увек исте фирме добијају посао и свака набавка је као скројена за те фирме“, додаје Банковић.
Фирма СДТ Гроуп је према информацијама, добила овај посао 20. јануара и то експресно, само пар дана након отварања понуда. Иван Банковић каже, тендер је за СДТ Гроуп био нацртан, јер је ова фирма и раније добијала послове фарбања Соларисових, али и неких других аутобуса.
„На жалост, јесмо знали иако је у питању тендер, када видите техничку спецификацију, да је то написано за СДТ гроуп“, каже Банковић.
И то није једини проблем.
„Првобитна замисао је да фарбамо 100 возила, а када прерачунате и видите да је цена око 800.000 динара по једном аутобусу, ви ћете имати 45 офарбаних возила, један више-мање, али ће ова штетна пракса бити настављена“, рачуна Банковић.
Шта ће бити са преосталих 55 аутобуса који због високе цене неће бити офарбани, иако је планирано, као и зашто ове послове није одрадио ГСП – није познато, јер нико од представника ове фирме није одговорио на наша питања, као ни градоначелник Шапић.
Foto: Goran Srdanov/Nova.rs