Kada će izgradnja nove autobuske stanice u novobeogradskom Bloku 42 biti završena i dalje nije poznato, jer do sada je probijeno nekoliko rokova. Poslednji rok bilo je proleće ove godine, ali od tada, radovi nisu napredovali. Prema poslednjim najavama, čekaćemo je do 2024. godine.
Na gradilištu samo jedan „radnik“, onaj koji ga čuva. Mašine parkirane, radovi jedva da se vide od trave. A prema poslednjem obećanju, već sada je na toj stanici trebalo da bude putnika.
„Projekat nove autobuske stanice je potpuni debakl. Kao što znate, ugovor je potpisan još 2017. godine. Rokovi su bili za završetak radova kraj 2019. pa 2020. pa proleće ove godine. Novi gradonačelnik je pominjao da će se sve znati ili biti gotovo pred realizacijom ove godine na jesen“, kaže Nikola Jovanović iz CLS.
„Mi ćemo to pokušati da rešimo u najskorijem periodu, da vidimo koji su uslovi da bi mi to preuzeli od BAS, da im se isplate ti troškovi koje su imali. Oni nisu ispunili uslove ugovora koje su morali kada su dobili parcelu, da mi to završimo sa Vladom Srbije“, rekao je gradonačelnik Šapić 29. juna ove godine.
„Čak je nova gradska vlast ove godine smanjila budžet za autobusku stanicu za 103 miliona dinara. Ja prosto moram da ih pitam ovako javno: Kako vas bre nije sramota?“, pitao je.
Sramote nema, jer je prema rečima gradonačelnika, kriv BAS, čiji su se radnici nedavno i bunili, ali zbog ostalih problema.
„Ne znamo apsolutno šta će se dešavati sa radnicima beogradske autobuske stanice, tako da smo za sada još uvek u neizvesnosti. Mada pokušavamo nezvanično da saznamo pošto nemamo sastanke, rukovodstvo se već godinu dana ne oglašava. A ni gospodin Šapić, iako su njegovi podrešeni nekoliko puta upisivali naše zahteve za sastanak“, kaže radnik BAS Slobodan Kovrlija.
A odgovore na pitanja nije dobila ni naša televizija. Ista pitanja poslata su i BAS-u i gradu, između ostalog zašto radovi na stanici stoje već mesecima.
„Poslednja informacija koju mi imamo, to je jedina zvanična i validna, pošto mi građevinsku dozvolu dobijamo u delovima, da je za drugi deo radova potrebno 49 i po miliona evra, a prvobitna cena je bila 24. Do sada je BAS, navodno, utrošio 17 miliona evra, ali će sindikat da unajmi veštaka, jer mislimo da je za taj iznos trebalo mnogo više da se uradi na onom prostoru“, kaže Kovrlija.
Nova stanica bi prema nekoj prvobitnoj zamisli, imala 42 odlazna i 20 dolaznih perona, kao i 18 perona za turističke autobuse. Međutim, prema rečima saobraćajnog inženjera Dragomira Lukića, da bi se stanica završila neophodno je pronaći novog izvođača.
„I ako nađu sposobnog izvođača i ako to sve bude u redu sa dozvolama i svim ostalim papirima, ja mislim da bi to moglo da bude gotovo za dve godine“, kaže Dragomir Lukić, saobraćajni inženjer.
A građani upravo toliko slušaju obećanja o datumima otvaranja nove stanice.
„Ta obećanja su u funkciji dnevno političkih događaja i obično se obećanja daju pred izbore i onda narod naravno veruje onome što čuje, što vidi, što pročita. I onda odluči onako kako je odlučio. Međutim, obećanje nije ispunjeno i sad smo došli u situaciju da se pomera na 2024. godinu“, kaže Lukić.
Pre nekoliko meseci Beogradska autobuska stanica prihvatila je sporazumni raskid ugovora, pa će nastavak radova grad preuzeti na sebe, što je gradonačelnik i najavio. Međutim, mašine i dalje stoje ugašene.
„BAS se pokazao kao loš partner, sada smo već u oktobru 2022. godine, apsolutno se ništa nije uradilo, nema novog predloga za autobusku stanicu, sve stoji“, kaže Jovanović.
„Ovde treba još najmanje 10 miliona evra da bi se ova stanica, da bi bila u funkciji onako kako je projektom predviđeno. tamo ima ogroman broj perona. Mene samo iznenađuje da oni koji su vodili računa o izgradnji, nisu radili po segmentima, recimo 10 dolaznih, 20 odlaznih, pa da krenu i usput da nastavljaju radove. Onaj broj perona koji je planiran je ogroman broj za Beograd u ovom trenutku“, kaže Lukić.
Da je stanica “kamen oko vrata” gradu Šapić je neretko ponavljao nakon što je došao na mesto prvog čoveka prestonice. A poslednjim rebalansom budžeta za njenu gradnju izdvojeno je 22 miliona i 500 hiljada dinara, odnosno oko 192 hiljade evra.
Marija Komazec Nova rs.N1