Сваки други грађанин Србије задовољан је квалитетом услуга у државним здравственим установама, а као главне проблеме истичу лошу организацију, недостатак кадрова и недовољну мотивисаност здравствених радника, показало је ново НАЛЕД-ово истраживање задовољства грађана и лекара јавним здравственим системом, наводи се у саопштењу.
Добијени налази, како се наводи у саопштењу, помоћи ће у даљем процесу дигитализације услуга и постизању веће ефикасности.
Сваки други испитаник истакао је да нема проблем да закаже преглед и да код лекара стигне за највише месец дана. Међутим, 37 одсто пацијената, у последње три године није дошло на ред за интервенцију, јер им је услуга била хитно потребна и нису могли да чекају или термина уопште није било.
Доктори истичу да посвете и до 40 одсто радног времена медицинској документацији, која се претежно води на папиру. Од дигитализације на првом месту очекују да добију јединствени еКартон пацијента са историјом болести и умрежавање установа на сва три нивоа здравствене заштите ради ефикаснијег протока информација.
Као најбоље стране система лекари наводе посвећеност свом послу и стручност медицинских радника. Међу највећим проблемима, с друге стране, препознају преоптерећеност особља и ниске плате, као и превише папирологије. Позитивно је што тек сваки десети планира да оде у иностранство у наредних пет година, нешто мање од половине (45 одсто) жели да настави да ради искључиво у државном систему, док би четвртина радила паралелно и у приватној пракси.
Министарка здравља проф. др Даница Грујичић је оценила резултате истраживања НАЛЕД-а као објективне и навела да су боља организација посла, мање губљења времена на папирологију, брже заказивање прегледа, и посебно набавка опреме и повећање зарада, приоритети за јачање и унапређење система.
„Стручност и посвећеност наших лекара и здравствених радника препознати су и од пацијената као најјачи адут, а радује ме и то што већина колега планира да остане у Србији, у државним установама. Дигитализација коју спроводимо побољшава ефикасност, зато охрабрујем и грађане и лекаре да користе дигиталне услуге и системе, а ми ћемо се трудити да побољшамо комуникацију са струком и грађанима о потребама које имају у здравству“, рекла је министарка Грујичић.
Истраживање о задовољству грађана и лекара државним здравством спровели су НАЛЕД и Ипсос, уз подршку пројекта Е-здравље, финансираног од стране Америчке агенције за међународни развој (УСАИД), који пружа подршку дигитализацији и унапређењу здравственог амбијента у више од 20 земаља широм света, међу којима је и Србија.
„Када говоримо о свим амбициозним напорима које је Влада Србије предузела на путу дигиталне трансформације јавних услуга, а посебно када говоримо о сектору здравства, свесни смо да је технологија само једна од компоненти од које зависи успех. Оно што је још важније је да се мењају процеси, и у томе најважнију улогу играју људи који су активни учесници у систему здравства, а то су пружаоци услуга и сами грађани“, навео је директор пројекта Е-здравље Стив Олис.
Истраживање је показало да су грађани недовољно информисани о електронским услугама у здравству. Сервисе као што су еЗдравље и Мој РФЗО користило је мање од петине испитаника док су највише упознати и најзадовољнији услугом еРецепт. Ипак, око три четвртине грађана сматра да је даљи процес дигитализације користан и највише је потребно радити на бољем информисању јавности о постојању и предностима електронских услуга.
Програмска директорка НАЛЕД-а Јелена Бојовић рекла је да се приоритети НАЛЕД-а и његовог Савеза за здравство поклапају са ставовима грађана и лекара и да ће осим развоја јединственог електронског картона, кључан корак у дигитализацији система бити повезивање свих установа и лекара специјалиста.
„Наш предлог је да и лекарима у приватном сектору омогућимо да отворе боловање пацијенту, као и да уведемо услугу еБоловање, како грађани не би морали болесни да одлазе до здравствене установе. Желимо да подржимо ресорно министарство и у увођењу еУпута, како би лекари специјалисти могли да издају упуте за даље лечење, чиме бисмо поштедели грађане враћања код изабраног лекара, а подједнако важно биће и увођење еРецепта за све групе лекова“, закључила је Бојовић.
Foto TANJUG/VLADIMIR ŠPORČIĆ