Компаније повезане са Звонком Веселиновићем – Бг Бус Превоз и Ц&ЛЦ Гроуп – основале су конзорцијум за учешће на тендеру вредном око 1,2 милијарде евра, за избор новог приватног партнера у јавном превозу Београда, сазнаје БИРН. Аутобуси фирме Ц&ЛЦ Гроуп на линији 511 палили су се током вожње у више наврата у последњих годину дана, а са једног су се одвалила и врата.
Компаније Бг Бус Превоз, Ц&ЛЦ Гроуп и још 17 приватних превозника потписали су уговор о формирању новог конзорцијума ради учешће на тендеру Града Београда за превоз путника на Звездари, Вождовцу, Чукарици и Савском венцу, показује уговор о оснивању у који је БИРН имао увид.
Уколико Град склопи посао са новим конзорцијумом, фирма Ц&ЛЦ Гроуп ће постати приватни превозник са готово највише аутобуса на улицама српске престонице, наводе у БИРН-у.
Фирма Ц&ЛЦ Гроуп постала је позната широј јавности после неколико инцидената са возилима који саобраћају београдским улицама. Возила те компаније су се у неколико наврата запалила, а пажњу медија је изазвао и случај када су се на аутобусу, пуном путника, током вожње, одвалила и врата. Због небезбедних услова за превоз на линији 511 житељи Сремчице су и протестовали у фебруару и марту ове године.
У два наврата – у фебруару и марту, грађани су протестовали због, како су наводили, небезбедних услова превоза аутобусима фирме Ц&ЛЦ Гроуп која саобраћа на линији 511 – од Сремчице до Београда на води. Немали број пута су медији извештавали о инцидентима управо на тој линији, док су је грађани на друштвеним мрежама назвали и „уклета“.
За линију 511 био је задужен конзорцијум приватних превозника Авала бус 500. Та компанија је у власништву Снежане Ловрић, супруге Милорада Ловрића који је менаџер у фирми Ц&ЛЦ Гроуп, а која је иначе власник спорних аутобуса.
О честим кваровима аутобуса на линији 511 – да врата не могу да се затворе, да лети не ради клима, а зими грејање, да се, према речима путника, возачима деси и да скрену са трасе и путнике оставе на погрешној станици, а по некада и отпадне неки део возила с унутрашње стране међу путнике, о кашњењима, неодржавању и прљавштини у аутобусима извештавали су готово сви београдски медији: Блиц, Политика, Данас, Пинк, Време…
Ово су само неки од инцидената који су, у последњих годину и по, били запажени у медијима и на друштвеним мрежама:
– 20. децембар 2023: Аутобус на линији градског превоза 511 запалио се у вечерњим сатима на Обреновачком путу.
– 21. децембар 2023: Дан касније, у раним јутарњим часовима, такође на Обреновачком путу, запалио се још један аутобус на линији 511.
– 18. јануар 2024: Поново се запалио аутобус на линији 511.
– 26. фебруар 2024: Запалиле се кочнице, а путници су фотографисали и возача док точак који се дими полива флашом воде, уместо ПП апаратом.
– 05. март 2024: На друштвеним мрежама појавио се видео снимак врата која отпадају са аутобуса на линији 511. Конзорцијум приватних превозника Авала бус 500, надлежан за линију 511, саопштио је да су врата развалили путници.
За учешће на актуелном тендеру, особе блиске систему градске власти су тражиле од београдских превозника да плате надокнаду у кешу у износу између 15 и 30 хиљада евра по аутобусу, зависно од величине возила које ће учествовати у градском превозу, рекло је за БИРН више приватних превозника, који су инсистирали да остану анонимни због, како су навели, страха за безбедност.
У Београду, поред ГСП-а, у јавном превозу до сада је учествовало неколико конзорцијума приватних превозника. Највећи међу њима био је предвођен немачком компанијом Мобилитас, чији уговор са Градом истиче у септембру, а преостале линије којима су возили приватници, покривао је мањи конзорцијум Авала Бус 500, предвођен фирмом Ц&ЛЦ Гроуп.
Град Београд је уговор са Авала Бус 500 раскинуо почетком јула, три и по године пре истека уговора и уочи расписивања тендера за приватне превознике на линијама на којима је до сад возио конзорцијум Мобилитас, па су се на тендеру неочекивано нашле линије и једног и другог конзорцијума.
Већина превозника која је била у Мобилитасовом конзорцијуму сада је прешла у конзорцијум Бг Бус Превоз.
Фирме Ц&ЛЦ Гроуп и Бг Бус Превоз, њихови руководиоци и ћерке фирме су већ годинама пословни партнери Звонка Веселиновића, бизнисмена са Косова блиског владајућој Српској напредној странци (СНС).
Веселиновића су Сједињене Америчке Државе и Велика Британија ставиле на „црну листу“ санкционисаних особа 2021. године, означавајући га вођом организоване криминалне групе „умешане у шему подмићивања косовских и српских безбедносних званичника великих размера” и кријумчарење робе, новца, дроге и оружја између Косова и Србије“.
Милорад Ловрић, менаџер компаније Ц&ЛЦ Гроуп, каже да су наводи о тражењу надокнаде у готовом новцу да би се учествовало на тендеру „сеоске приче” и да од њега нико ништа није тражио, а да је са Веселиновићем сарађивао пре десетак година.
„Ја господина познајем, заједно смо учествовали још 2014, 2015. на неким пројектима и то је то. Он има свој рачун и своју кућу, ја имам свој рачун и своју кућу, односно фирму за коју радим”, каже Милорад Ловрић из Ц&ЛЦ-а.
Међутим, истраживање БИРН-а указује да су односи Ловрића много ближи и да трају и данас.
Везе са Звонком Веселиновићем
Лидер новог конзорцијум је званично компанија Бг Бус Превоз. Ова фирма, основана само месец дана пре расписивања тендера за новог партнера у јавном градском превозу, у власништву је 20-годишњег Предрага Ловрића, иначе сина Милорада Ловрића, менаџера у фирми Ц&ЛЦ Гроуп.
Предраг Ловрић и Звонко Веселиновић, преко својих компанија, сувласници су фирме Металотехна АД.
Предраг Ловрић има удео у Металотехни преко компаније Метеор 017 из Врања, а Веселиновић преко Бетоњерке Алексинац, која је у власништву његовог Инкопа. Обе ове Веселиновићеве фирме су на листи санкција САД-а.
Директор Веселиновићеве Бетоњерке Владан Милановић је истовремено са Предрагом Ловрићем и сувласник Метеора 017, где такође обавља и функцију директора.
Незванични лидери новог конзорцијума су заправо фирма Ц&ЛЦ Гроуп и Милорад Ловрић. Поред тога што ће Ц&ЛЦ Гроуп имати највећи број аутобуса, превозници са којима је БИРН разговарао, управо су Ловриће наводили као нове лидере.
Фирма Ц&ЛЦ Гроуп основана је 2009. године као компанија која се бави изградњом путева и ауто-путева, дакле превоз им није била основна делатност.
Од тада до данас, имала је удела у најмање три пословна подухвата Звонка Веселиновића. Како је раније ЦИНС објавио, Ц&ЛЦ Гроуп је у конзорцијуму са фирмама Нуклеус и Инкоп, данас у власништву Звонка Веселиновића, добио посао изградње аутопута од Лајковца до Љига 2014. године.
Пет година касније, Веселиновић је купио Бетоњерку из Алексинца за 410.000 евра, иако је почетна цена била два милиона, и то пошто је сагласност на тако ниску цену – као један од највећих поверилаца – дала Бетоњерка из Сомбора, ћерка фирма Ц&ЛЦ-а.
Неколико месеци касније, Бетоњерка из Алексинца, сада у власништву Веселиновићевог Инкопа, и Бетоњерка из Сомбора у конзорцијуму са још неколико фирми, добијају од ЕПС дистрибуције – као једини учесник на тендеру – посао набавке бетонских стубова, објавио је Инсајдер.
Везе Авала Бус 500, Ц&ЛЦ Гроуп и Бг Бус Превоз
Авала Бус 500 је компанија Снежане Ловрић, супруге Милорада Ловрића – регистрована на истој адреси на Новом Београду на којој је и седиште фирме Ц&ЛЦ Гроуп.
Драгиша Ивановић, директор Авала Бус 500 је истовремено директор новоосноване фирме Бг Бус Превоз, у власништву сина Милорада Ловрића – Предрага.
Смена конзорцијума
Рок за пријаве на јавни конкурс града Београда за приватног партнера у јавном превозу је 26. август 2024. године.
Основни услов за учешће на новом тендеру јесте да превозник који конкурише располаже са 497 аутобуса, од којих је најмање 199 потпуно ново. Управо са толико соло и зглобних аутобуса, као и минибусева спреман је да се, после 21. августа, како се наводи у уговору о оснивању, пријави на конкурс нови конзорцијум Бг Бус Превоз.
Милорад Ловрић каже да његова фирма, у оквиру конзорцијума Бг Бус Превоз, планира да се пријави на актуелни тендер, али да још нису сигурни да ће, до истека рокова, испунити услов Града да понуђач мора да има 40 одсто нових возила.
Саговорници БИРН-а кажу да за сада нема других конзорцијума који су конкурисали, а да је тешко да ће их и бити, с обзиром на то да ретко који приватник има баш 497 возила за јавни превоз и могућност да, за тако кратко време, обезбеди чак 40 одсто нових возила.
Уколико Конзорцијум Бг Бус Превоз и Град закључе партнерство после тендера, према уговору о оснивању Конзорцијума, управо ће превозник Ц&ЛЦ Гроуп имати највише возила на предвиђеним трасама – од 497 возила, 70 соло и зглобних аутобуса и минибусева биће њихови.
Ц&ЛЦ је до сада на београдским улицама имао 31 аутобус.
Раскидом пре истека уговора са Авала Бус 500, Град је компанији Ц&ЛЦ Гроуп пружио могућност не само учешћа на новом тендеру за више линија, већ и могућност да возе по значајно бољој цени, односно да буду плаћени 270, уместо 170 динара по пређеном километру, како су били плаћени досадашњим уговором.
„Надокнада у кешу“ – од трача до истине?
Последњих недеља у јавности и појединим медијима спомиње се информација о томе да је од приватних превозника тражено да дају новац ван званичних токова како би могли да послују.
О овим захтевима говорио је на конференцији за новинаре и возач аутобуса и председник синдиката „Правда – ГСП Београд“ Зоран Стефановић, који је убрзо затим добио и отказ.
Стефановић је на конференцији за медије почетком јула јавно упутио питање градоначелнику Београда Александру Шапићу да ли је тачно да његови сарадници траже од приватне превознике 30.000, 25.000 и 20.000 евра за различите врсте аутобуса.
Он је због отказа тужио ГСП, а подршку су му пружили још неки синдикати ГСП-а, међутим информације о накнади до сада нико није званично демантовао.
Опширније читајте на порталу БИРН-а.
Foto n1