Рачуни за утрошену електричну енергију могу бити знатно већи ако нисте обратили пажњу на модел клима-уређаја који сте купили.
Европско тржиште је, наиме, преплавило Србију старијим типовима клима које су забрањене у ЕУ. Иако јефтинији, ови уређаји су већи потрошачи струје, а и лошији што се тиче чувања околине.
Бољи модели, тачније климе са А енергетском класом, скупљи су у просеку око 3.500 динара од оних из ниже класе, али представљају добар пут ка дугорочној уштеди. Климе које имају А енергетску класу троше чак 30 одсто мање струје.
– Чест је случај да људи купују лошије моделе јер се или не разумеју у саме клима-уређаје или желе да уштеде приликом куповине. Ако виде да у понуди постоји клима јефтинија 2.000 динара, они ће сигурно узети њу, али ће тек касније схватити да ће тај уређај бици скупљи за разлику у утрошеној струји најмање 7.000 динара на годишњем нивоу – каже Миро Новић из “Еко клима сервиса”.
Удружење “Заштита потрошача” у Министарству трговине примило је низ позива људи незадовољних квалитетом клима-уређаја које су купили. Људи тврде да су насамарени при куповини.
– У понуди је велики број клима са “еко“ ознакама, које су углавном чиста превара. Потрошачи би пре куповине требало да провере да ли уређаји имају ознаку „еко“ издату од надлежне агенције Европске уније – каже Ненад Бумбић из „Заштите потрошача”. Клима-уређаји с таквом ознаком имају такозвани инвентер и троше мање електричне енергије.
Али није куповина једини проблем јер следи и монтажа, која може да кошта и до 7.500 динара и на коју се чека по неколико дана.
Миро Новић истиче да многи људи не знају да уз куповину уређаја добијају и овлашћеног сервисера који је задужен за монтажу. То значи да су им обезбеђене две године бесплатног сервисирања и још три године бесплатних поправки. Неке фирме нуде гаранцију чак седам година.
– Наш сервис је овлашћен за девет врста клима, а често се дешава да нас људи и не позову, већ им уређај монтира комшија, рођак или сервисер дивљак, који их често и преваре. И када дође до квара у року од годину дана, тек тада зову нас, али тада морају да плате сервис – скреће пажњу Новић.
На клима-уређајима зарађују и разни преваранти, јер људи све чешће добијају позиве такозваних сервисера који их обавештавају да је дошло време за наводни редовни сервис.
– На крају се испостави да то уопште нису били прави сервисери, а људи тако аутоматски губе гаранцију свог овлашћеног сервисера. Цена сервисирања је, иначе, од 1.500 до 3.000 динара – каже Бумбић из “Заштите потрошача”, додајући да скупља клима често значи и јефтиније годишње сервисирање.
Миро Новић упозорава да се људи сете да сервисирају уређаје тек када температуре постану високе:
– Када температура пређе 30 степени, ми подижемо цену сервисирања за 25 одсто јер не можемо све да постигнемо. Имамо три екипе и монтирамо око 15 клима дневно.
Распродају уређаје па нестану
Ненад Бумић из Заштите потрошача наглашава да је уочен још један вид преваре.
– Поједини продавци избаце неки клима уређај на тржиште и направе масовне акције, са снижењима цена. Међутим, они након годину, две затворе фирму, и купци губе гаранције од пет или седам година. Тада на тржиште доалзи наредна врста клима уређаја, а процедура је иста – упозорава Бумбић.
Да ли можете уређаје да сервисирате сами?
Уколико клима правилно хлади, то значи да има довљно гаса и нема потребе за сервисерима. Све што вам треба за чишћење климе већ имате код куће.
– Уређај се може очистити асепсолом или се талог у њему може усисати усисивачем – саветује Бумбић.
Потрошња
Хладовина у аутомобилима није скупа
Да би вожња по врелом асфалту била пријатнија, возачи пале и клима-уређаје у возилима. Како кажу ауто-сервисери, то не утиче значајно на потрошњу горива.
– Клима у аутомобилима врло мало подиже потрошњу, а то је до литар горива на сто километара, односно око 150 динара – каже Мики Ћурчић, власник ауто-сервиса у Београду.
Мирослава Бркиц Блиц