Да ли је рад за касом у продавници истоветан раду на фабричкој траци? Кад је гужва, сличности итекако има. Али да ли за разлику од радника којима је стајање у опису радног места и касири и касирке у вашој најближој продавници морају да стоје?
Да их питате како су – уморно, рекао би велики број радника у српским продавницама. За касом често нема места ни да се продавац окрене, а не да се постави столица за коју би радници могли да седну, већ смене од осам сати углавном проводе на ногама.
Иако смо разговарали са десетинама радника разних малопродајних објеката, нико од њих није желео да о целодневном стајању говори пред камерама. У разговору са њима препознаје се шаблон — у питању су махом старији људи који раде за мале плате, а алтернативу немају, па зато бирају да ћуте. А ноге, кажу, боле па боле.
У синдикату кажу – апсурдно је уопште говорити о томе да ли касири и касирке треба да седе.
„Нема разлога да немају столице за касом, јер исти посао могу да обаве и стојећи и седећи. Просто, не могу да верујем да се од тога прави проблем, од нечега што је тривијална ствар. Треба обезбедити људима да седну кад раде на каси“, каже Радослав Топаловић, председник Самосталног синдиката трговине.
Иако се на снимцима могу видети радници више трговинских ланаца у Србији, једино су у компанији Делез, у чијем саставу су Маxи и Схоп & Го продавнице пристали да говоре за Н1. Тврде да су све веће продавнице опремљене столицама – и то не било каквим, већ посебним, ергономским – али признају да проблем постоји.
„Нажалост, постоји један мањи број продавница, то су продавнице изразито мале квадратуре, где физички не постоји могућност да се постави столица коју имамо. Ту запослени проводе мање времена за касом, односно обављају више послова тог дана, а ми се као систем свакако трудимо да пронађемо решење и за ове мале продавнице“, наводи Милица Поповић, менаџерка корпоративних комуникација у Делез Србија.
Ипак, и у бројним супермаркетима широм Србије упадљиво је да продавци раде стојећи.
„И ту покушавамо да пронађемо решење. Колеге вероватно, иако имају столицу, можда им је заиста лакше да устану, да погледају корпу која долази, да прихвате неки производ, али столице за касире постоје на тим позицијама“, каже Поповић.
У Делезовим већим продавницама можда и имају, али са праксом да столица једноставно нема или правдањем да је радницима лакше да стоје мора се престати истог часа, изричит је председник синдиката трговине.
„Мислим да није довољан аргумент и да треба поставити столице, па, ако и треба да устане, није проблем ни да устане и обави тај други посао који му је дат“, изјавио је Радослав Топаловић.
Другим речима, да не заборавимо да пристојност налаже да онима који нам сваког дана пожеле добар дан, барем помислимо да одговоримо са – како сте?
Foto Printskrin
Миодраг Совиљ Н1