Коалиција за слободу медија указује на још један пропуст Владе Републике Србије када је у питању имплементација Медијске стратегије која иначе касни већ трећу годину, за редом. Наиме, Министарство унутрашње и спољне трговине је 17. маја 2023. године основало радну групу за измене и допуне Закона о оглашавању, а да при том о томе није ни обавештено Министарство информисања и телекомуникација које је надлежно за имплементирање Медијске стратегије у којој се четири активности везују управо за област оглашавања.
Уређење области оглашавања кључно је за успостављање фер и транспарентног медијског тржишта и основни је предуслов за одрживост пре свега приватних медија. Овом приликом подсећамо да је држава пропустила да на самом почетку имплементације Медијске стратегије изради свеобухватну анализу релевантног медијског тржишта која је требало да обухвати и тржиште оглашавања и да јасну слику о томе шта су проблеми у овој области, а који утичу на плурализам медијског садржаја. Посебна пажња у Стратегији посвећена је тзв. државном оглашавању (оглашавању органа јавне власти и привредних друштава који су у делу или у потпуности у државном власништву) које посебно утиче на поремећај медијског тржишта фаворизовањем одређених медијских компанија.
Имајући све ово у виду, Министарство унутрашње и спољне трговине је ипак пропустило да уврсти у поменуту радну групу представнике медијске заједнице, пре свега представнике асоцијација које окупљају приватне медије.
Иако смо више пута добили обећање од Владе Републике Србије и премијерке да ће бити успостављена координација међу различитим радним групама које су основане ради зимена и допуна медијских и других релевантних закона који се помуњу и налазе се у оквиру одређених активности у Медијској стратегији, Влада наставља са својом лошом праксом нетранспарентног и некоординисаног рада што само отежава и успорава процесе реформи који су важни за целокупно српско друштво.
Овом приликом позивамо Министарство унутрашње и спољне трговине да поново размотри своју одлуку о формирању радне групе и уврсти у исту представнике релевантних медијских асоцијација.
Коалицију за слободу медија чине Асоцијација медија, Асоцијација онлајн медија (АОМ), Независно друштво новинара Војводине (НДНВ), Независно удружење новинара Србије (НУНС), Пословно удружење Асоцијација локалних и независних медија „Локал Прес“ и Славко Ћурувија Фондација.
Подсетник из Медијске стратегије
4.7.1 успоставити стандарде за позитивно приказивање припадника осетљивих друштвених група у оглашавању, вестима, извештајима, продукцији и емитовању програма
2.2.1 израдити анализу релевантног медијског тржишта на националном, регионалном и локалном нивоу и утврдити функционалност, услове и стање конкуренције на медијском и повезаним тржиштима (тржиште дистрибуције медијских садржаја, тржиште оглашавања итд.), а нарочито у погледу утврђивања опасности од недозвољене медијске концентрације, опасности по медијски плурализам, те да ли постоје структурни и економски притисци на медије који угрожавају њихов интегритет и независност
2.3.2 након спровођења анализе регулаторног оквира у области оглашавања, с посебним освртом на проблеме у вези са оглашавањем, органа јавне власти и привредних друштава којима је држава већински власник или их већински финансира, предложити или поднети иницијативу за доношење нове или измене постојеће регулативе,као предуслова за стварање једнаких тржишних услова за све медије
2.5.7 размотрити могућност да се у поступку израде Уредбе о утврђивању елемената годишње програма псоловања, односно трогодишњих програма пословања јавних предузеће и других облика организовања који обављају делатност од општег интереса, чији су саставни део Смернице за израду годишњег програма пословања, односно трогодишњег програма пословања јавних предузећа и других облика организовања који обављају делатност од општег интереса, препоручи јавним предузећима и другим облицима организовања који обављају делатност од општег интереса да најмање 15% средстава из годишњих буџета предвиђених за оглашавање усмеравају ка регионалним и локалним медијима према јасно утврђеним критеријумима који обезбеђују равноправност свих медијских субјеката, у складу са важећом регулативом