ТС је због тога позвала Канцеларију за јавне набавке да изврши мониторинг ове набавке.
“Вредност набавке је била 1.760.129751,00 динара без ПДВ-а, односно нешто више од две милијарде динара са ПДВ-ом. У случајевима изузетне хитности, која је у овом случају била неупитна, наручилац може да спроведе преговарачки поступак, што је, на пример, учинила Војноградјевинска установа, када је уговарала изградњу истих тих Ковид болница”, казали су у ТС.
Истакли су “на основу штурих информација које су објављене накнадно” да конкуренција приликом набавке опреме постојала, али је била ограничена на фирме којима је Министарство здравља, на основу непознатих критеријума, упутило позив да доставе понуде.
“У допису ТС упућеном Канцеларији наводи се да је као основ непримењивања Закона наведен члан Закона о јавним набавкама који се може користити као правни основ када би примена Закона ‘обавезала Републику Србију да открије податке чије откривање је у супротности са битним интересима њене безбедности, а на основу одлуке Владе’”, наводи се у саопштењу.
Та врста изузетка нема везе са хитношћу набавке, већ искључиво са заштитом поверљивих података и то само у случајевима када није могуће очувати интересе безбедности државе на други начин, на пример тако што би наручилац одлучио да не објави поверљиве делове конкурсне документације.
“Из образложења произлази да је Министарство здравља, које је набавку спровело без примене Закона како би наводно заштитило безбедност Републике Србије, ту одлуку засновало искључиво на разлозима изузетне хитности”, кажу у ТС.
Штавише, наручилац је, како су у ТС саопштили, пропустио да наведе и формални основ за примену изузетка којим се утврдјује да би “откривање података било у супротности са интересима безбедности Републике Србије”.
“Хитност спроводјења јавне набавке ни у ком случају не може бити ваљани разлог за искључење транспарентности, поготово што је у време пандемија корона вируса једна оваква набавка привукла велику пажњу јавности и што је у питању набавка од великог значаја за бројне градјане Републике Србији”, објаснили су.
Такодје, како су указали, хитност такодје није разлог који би био оправдан за грубо нарушавање начела из Закона о јавним набавкама, кроз ограничавање конкуренције само на оне привредне субјекте које је наручилац, на основу непознатих критеријума одабрао и позвао да доставе понуду.