Нова економија: Жена остављена да живи на железничкој станици која је затворена јер је опасна по живот

infrastruktura zeleznicenatasa vuksiczemun polje
Други Пишу
фебруар 6, 2025

0 коментара

14 мин читања
71

Радница железнице Гордана Шофа годинама се жалила на штету којој су њеном дому нанели радови на станици Земун поље. У очајању је потражила помоћ од жене за коју ће се испоставити да представља везу са самим врхом државе. Међутим, чак и након што је грађевинска инспекција забранила коришћење станице због угрожености живота људи, Шофа је остављена да живи у оштећеним просторијама у поткровљу, пише Нова економија.

„Немам више услова за живот. Било је, док нису почеле реконструкције“, каже Шофа за Нову економију.

Она ради на железници 35 година, а ту су јој радили и отац, мајка и деда. Као самохрана мајка двоје деце, добила је нужни смештај у поткровљу железничке станице Земун поље.

Сада ту живе Шофа, која има 62 године, и њена 82-годишња мајка. Смештај припада Инфраструктури железнице Србије, а Шофа плаћа коришћење.

Каже да су проблеми због радова почели у марту 2021. године.

Прво се изливала канализација па су се фекалије осећале „на километар около“. Радници су се пели на кров да сниме вибрације док пролазе возови, па су рушили црепове.

Од тада је у купатило продирала вода, јер „кад пада киша напољу пада и унутра“, каже Шофа. Додаје да је током радова склоњен олук и није га било две године, због чега су све собе постале влажне.

Шофа каже да је писала „свима редом“ – Министарству грађевинарства, Инфраструктури железнице Србије, али нико није одговарао на њене мејлове.

Рекли су јој да пише Наташи Вукшић, да сви дрхте пред њом
А онда су јој радници рекли да узалуд пише надлежнима и да треба да пише жени по имену Наташа Вукшић, каже Шофа.

„Рекли су да сви дрхте пред њом, да она контактира све директоре што се тиче водовода, канализације, путева, са подизвођачима, да је она главна за све, то су ми рекли – ако ти она не помогне нико неће“, каже Шофа.

Како је Нова економија раније открила, Вукшић је дугогодишња сарадница председника Александра Вучића, и из сенке игра улогу у пројекту реконструкције и адаптације пруге ка Мађарској, иако председник по Уставу и закону нема никакве надлежности за то.

Један од сведока у поступку који се води поводом пада надстрешнице у Новом Саду открио је да је Наташа Вукшић сазивала и водила састанке најважнијих актера у пројекту реконструкције железнице.

Али у време када је тражила помоћ, Шофи нико није рекао зашто је Вукшић важна и одакле долази. „Само су ми рекли да се све ради како она каже“, рекла је Шофа.

Гордана Шофа сазнала је да је Вукшић више пута долазила у обиласке. Каже да су њени суседи тим приликама „уредно били позвани“, а да су на крају добили други смештај и одселили се.

Набавила је мејл Наташе Вукшић од шефа станице: „Отправник возова га је позвао и питао – да ли имаш мејл од Наташе? Он је рекао да, и дао ми је мејл, јер су они морали да јављају стање у изградњи“.

Мејлови које је Гордана Шофа слала Вукшић, институцијама и другим руководиоцима на пројекту железнице објављени су на сајту Вишег јавног тужилаштва у Новом Саду, као део документације сакупљене у току истраге због пада надстрешнице.

„Поштована, обраћам вам се у нади да ћете само Ви са својим утицајем моћи да ми помогнете у решавању проблема“, писала је Шофа у првом мејлу у фебруару 2022. године.

Молили су је да ништа даље не предузима док не прође воз са Вучићем
Како каже за Нову економију, мејл је започела тим речима јер су јој рекли да пред Наташом Вукшић сви „стоје у ставу мирно“.

Пре тога писала је само Инфраструктури и Министарству грађевинарства, који се нису одазивали, рекла је Шофа.

Након обраћања Наташи Вукшић добила је одговор тадашњег извршног директора Инфраструктуре железнице Србије Ивана Богавца.

Шофа каже да јој је Богавац рекао да није требало да „меша“ Наташу Вукшић у ово питање, али је назвао раднике који су санирали изливање фекалија и ставили њен струјомер у метални сандук, будући да су се радници кинеског извођача радова претходно прикључили на њену струју и направили рачун од 40.000 динара, који је она платила.

Међутим, каже Шофа, Богавац ју је такође молио да ништа даље не предузима до пуштања пруге у саобраћај и проласка воза у ком ће бити председник Србије Александар Вучић.

„Ја сам га погледала у очи и рекла, господине Богавац, немојте кад прође воз да ме заборавите“, рекла је Шофа.

После проласка воза нико је више није контактирао.

„Покушала сам пар пута да одем код Богавца, наравно није ме примио. Више није био слаткоречив. Срела сам га у ходнику пар пута, рекао је да нема времена да разговарамо али да ће бити све урађено, само да се мало стрпим“, говори Шофа.

Нова економија до објављивања овог текста није добила одговоре на питања које је Богавцу послала мејлом. Одговор није стигао ни од предузећа Инфраструктура железнице Србије.

„Зар желите да и овде неко страда па да се одазовете?“
У одговору који је поводом ове ситуације Богавац послао помоћници министра грађевинарства Анити Димоски у јуну 2022. године, навео је да Инфраструктура нема одговарајући смештај.

„Што се тиче молбе именоване за обезбеђењем другог стамбеног простора, обавештавамо Вас да тренутно не располажемо слободним стамбеним простором из разлога што смо све слободне капацитете искористили за расељавање лица, којима су објекти срушени јер су се налазили на самој траси пруге за велике брзине Београд-Нови Сад“, написао је тада Богавац.

У истом одговору наводи се да ће Шофи рефундирати 40.000 динара које је морала да плати на име дуга за струју који су радници направили. Али Шофа каже да јој тај новац никада није надокнађен.

Пошто озбиљни проблеми нису до краја решени, Шофа је наставила да пише Наташи Вукшић и другим надлеженима у 2022. и 2023. години.

Након пада надстрешнице 1. новембра прошле године, Шофа је „по ко зна који пут“ послала још један мејл.

„Буквално сам написала – зар желите да и овде неко страда па да се одазовете?“, говори она.

У то време су отпадали велики комади малтера са терасе испред улаза у Железничку станицу Земун поље, где путници пролазе и застају да гледају ред вожње.

„То је дебљине пет центиметара, рецимо метар пута педесет центиметара комад. Баш падне, лупи и тресне, то је тешко“, каже Шофа и додаје да је у њеном купатилу трипут отпадао плафон.

Средином новембра, на терен излази инспекција Министарства грађевинарства.

Како се види у записнику о надзору, инспекција је констатовала да Инфраструктура железнице Србије није обезбедила објекат од продора воде, нити је обезбедила надстрешницу са које отпада малтер.

„Видни продор воде на електроинсталације у објекту може да изазове пожар или струјни удар, те је тиме угрожен живот људи, док накупљање буђи такође утиче на здравље и живот људи. Такође, отпадање малтера са надстрешнице-терасе доводи у опасност од повреда и живота корисника објекта“, утврдила је грађевинска инспекција.

Инфраструктура железнице „коришћењем објекта доводи у опасност живот и здравље људи, безбедност суседних објеката, безбедност околине“, наводи се у записнику.

„Налаже се хитно обезбеђење објекта од продора воде у објекат и обезбеђење надстрешнице са које пада малтер, те се забрањује коришћење објекта“, закључак је инспекције од 26. новембра.

Зграда проглашена неупотребљивом, Шофа заборављена
Шофа је рекла да је 11. децембра комисија дошла поново и ставила око зграде траке, знак да је забрањен пролаз и обавестила запослене да је зграда „проглашена неупотребљивом“.

Међутим, Шофа каже да ништа није урађено увези са њеним проблемом, и поред решења инспекције. Она само жели да је преместе у други смештај.

Уместо пресељења, од Инфраструктуре железнице Србије је у децембру добила налог да плати коришћење просторија за целу 2024. годину.

„Страдала ми је штитна жлезда, страдао ми је вид, имам диоптрију плус пет, наочаре као пискла – буквално сам полу-слепа“, говори Шофа.

Како каже, свако ко види влагу у којој живе она и њена мајка „не може да дође к себи“, а у ходнику се осећа мемла „као да сте ушли у гробницу“.

„Моја деца су побегла из овог стана. Ено плаћају кирију. А ја и моја мама смо остале овде“, каже Шофа.

Železnička stanica Zemun polje (Google Earth snimak iz jula 2014. godine)

Нова Економија/Н1

Последње