Почетна » Од данас креће Шапићев “динамички ред вожње”: Треба ли да страхујемо од још већег хаоса

Од данас креће Шапићев “динамички ред вожње”: Треба ли да страхујемо од још већег хаоса

од Други Пишу
0 коментар

Београдски јавни градски превоз ускоро ће бити организован према такозваном динамичком реду вожње. Он би требало да функционише на начин да ниједно возило не буде празно. Ми смо питали стручњаке да ли грађани треба да страхују од још већег саобраћајног хаоса.

Како је појаснио градоначелник Београда Александар Шапић, циљ динамичког реда вожње је да возила градског превоза стижу на стајалишта онда када има довољно путника, како возачи не би возили празне аутобусе и како се не би дешавало да у исто време дођу два возила, а онда 15 минута нема ниједног.

Он је подсетио и да је ранији ред вожње у централним градским општинама функционисао тако што се одређивао полазак на почетној станици и да се онда вршила предикција колико би требало времена, на основу неког извезеног круга, да возило крене. Тиме се, према његовим речима, добијало фиктивно време поласка за које су знали само диспечер и возач, али не и грађани.

„Ви га нисте ни знали, јер ви нисте знали када долази, на пример линија 17 између три и пола четири на Сава центру. Ви сте могли да нађете на неком сајту када са полазне станице креће, али возач је знао када је то тачно. А онда су они кад се заглаве у саобраћају звали диспечере и питали их да ли могу да се искључе да би стигли, и искључе се. Онда он избаци путнике, па не стаје на стајалиштима, па троши мање бензина јер није оптерећен, а плаћа му се по километру… Људи онда гледају како пролази празан аутобус и све то да би стигао на ред вожње, који је фиктиван“, истакао је додајући да су ово све биле мане претходног реда вожње, те да је зато одлучено да се он мења.

Како ће функционисати динамички ред вожње
Према Шапићевим речима, динамичким редом вожње „возачи више неће јурити време кад треба да буду на почетној станици“, јер ће на њима сада постојати посебна табла која ће возачима давати знак када треба да крену.

„Тренутни ред вожње је направљен пре 30 година и неопходно је прилагодити га реалности. Тај ред вожње ни на један начин није могао да буде испоштован због промена које су се дешавале у саобраћају”, објаснио је Шапић.

Међутим, овим је градоначелник донекле и потврдио сумње које су изнели синдикати ГСП-а који су саопштили да је такав предлог резултат захтева конзорцијума приватних превозника, који желе да постигну већу цену рада и избегну плаћање пенала за неостварене поласке.

То такође значи и да грађани неће моћи било коме да се жале на неостварене поласке на градским линијама и последично да превозници који не поштују ред вожње неће бити кажњени с обзиром да статичног реда вожње неће ни бити.

Прилагођавање околностима
Шапић је појаснио да је динамички ред вожње прилагођавање реалности.

„Нема шта ти да затвараш врата и пролазиш поред људи, стоји и чекај, а кад дођеш на почетну и завршиш круг ми ћемо урадити нови ресет и дати ти нову динамику када крећеш, све у жељи да имамо равномерно, колико је год могуће, распоређену линију једну за другом јер не можемо до краја да утичемо и на то, јер они немају, као што знате аутономне траке“, појаснио је градоначелник.

Ефикасност одлуке
Ми смо упитали Николу Јовановића, директора Центра за локалну самоуправу, шта значи динамички ред вожње и да ли ће таква организација бити корисна за град Београд.

„Динамички ред вожње значи да у ствари нема реда вожње. Не знамо више кад треба возило јавног превоза да стигне и да крене са одређене станице, што значи да је онемогућено људима да планирају активности. Не треба занемарити чињеницу ни да време до доласка возила на инфо таблама на стајалиштима није поуздано, јер се вуку подаци из апликације која није добра“, рекао је Јовановић.

Он је објаснио да су то, на жалост, само неки од бројних показатеља да се јавни превоз у Београду погоршава, иако, како је рекао, дајемо никад више за њега кроз буџет.

„Посебан проблем је и набавка лоших турских аутобуса“, додао је.

Такође смо разговарали и са професором Саобраћајног факултета у пензији, Миланом Вујанићем, који нам је о динамичком плану реда вожње рекао да је то економичнија опција за град.

„Динамички план реда вожње је тај који се подешава према оптерећености мреже путницима. По статичком плану аутобуси и трамваји крећу у одређено време које се не мења, односно по том реду вожње, без обзира има ли путника или нема… А код динамичког, снима се оптерећеност мреже путницима и повећава број возила кад има путника, а смањује кад их нема, што значи да је то економичнија опција за град и да је одговарајућа за путнике јер се подешава према стварним потребама. То је погодно свима, и путницима и ономе који организује транспорт, јер када план није динамички, возила иду и кад нема путника па имамо трошкове које не би требало да имамо.

Он је додао да је динамички ред вожње добар управо зато што се подешава према потребама у реалном времену.

Foto: Goran Srdanov/Nova.rs

Никола Савић    Нова

Можда ти се свиди

Оставите коментар