Почетна » ОКРШАЈ СРПСКИХ РОДИТЕЉА НА ФЕЈСБУКУ Да ли је важније да поштујете прописе или да вам је дете БЕЗБЕДНО

ОКРШАЈ СРПСКИХ РОДИТЕЉА НА ФЕЈСБУКУ Да ли је важније да поштујете прописе или да вам је дете БЕЗБЕДНО

од admin
0 коментар

„Сутра крећемо за Грчку са децом од 2 и 6 година, па ме интересује да ли ми треба ауто-седиште за дете од 6 година? Иначе имамо наслеђено седиште за млађе дете које није новије производње и да ли је то проблем?“, статус је једне мајке на Фејсбуку који је обишао домаћи интернет и покупио бројне критике, коментаре и савете.

Пре две недеље такође је једна мајка својим питањем на исту тему подстакла неверицу и бес како других родитеља, тако и стручњака који се баве безбедношћу у саобраћају.

И заиста је чудно да родитеље више интересује то да ли морају да поштују закон, него да ли је нешто безбедно или не за њихову децу.

Управо зато су уследили бројни коментари: „Седишта за оба детета, какве везе имају прописи!“, „Већ се писало о овој теми, треба вам сигурносно седиште, наравно! И не могу да вас разумем, дан пред такав пут, ви овде постављате такво питање??? Неозбиљно и неодговорно скроз!“, „А у Србији га иначе не користите?“…

Међутим, било је оних који сматрају да је све ово око ауто-седишта „филозофирање“, као и то да „ето, ми се нисмо возили у ауто-седиштима када смо били мали, и шта нам фали“.

„Ма дај бре не филозофирајте више са тим седиштима. Нас пет у фићи без појаса, јастука, климе… а сад све то и никад више настрадалих. Није ли то мало за размисљање. Него памет у главу па лагана пажљива вожња без ризичних претицања и нема проблема. А не дете у седиште, па на трке“, коментар је једног члана „Фејсбук“ групе „Ливе фром Грееце“.

Овде је једино у реду сложити се са овом последњом констатацијом, али шта ћемо са другим учестницима у саобраћају?

У полемику око тога да ли дете, у овом случају од шест година, треба да седи у ауто-седишту или не, укључио се и Дамир Окановић, директор Комитета за безбедност саобраћаја.

– У време нашег детињства у масовној употреби нису постојала дечја седишта, и нама ништа није фалило, Богу хвала. Али много деце није имало ту срећу, погинули су или остали тешки инвалиди. Осамдесетих и деведесетих година прошлог века у Србији је гинуло и по 150 деце годишње. Прошле године погинуло је 11 – наводи Окановић у свом одговору на „Фејсбуку“.

Како каже, већ годинама уназад број погинуле деце је драстично мањи у односу на тај, у нашим главама безбрижан период.

Грчке законе можете да избегнете, али законе физике тешко

– Али страшно је да нам деца највише страдају не као пешаци већ као путници у возилу. Нису њихови родитељи то хтели, али саобраћајне незгоде се готово никад не догађају јер то неко хоће. А закони као закони, и наши и грчки и немачки, могу се некако избећи, али закони физике не могу се избећи никако – упозорио је Окановић.

Зато смо, како наводи, као родитељи дужни да максимално заштитимо децу и од сопствених и од туђих грешака у саобраћају, било да путујемо до Грчке или их возимо до вртића иза ћошка.

– Несрећа не бира ни време ни место. А што се обезбеђења детета конкретно тиче, подметач (бустер) је ок, али седиште ће увек пружити бољу заштиту детету у случају бочног судара или превртања. Моје дете је високо 137 и без икаквих проблема је у седишту, а и много лакше спава у њему кад идемо на дуг пут јер може да наслони главу. Срећан пут и леп одмор Вам желим! – поручио је Окановић мајци која је поставила питање.

Као илустрацију најстрашнијег могућег сценарија и како се тело понаша приликом судара и то при брзини од само 48 километара на час, Окановић је поставио и видео симулацију судара – са дететом у ауто-седишту, без њега и без појаса. То је заправо и најбољи одговор на оваква и слична питања који родитељи поставлају.

 

Иначе, према закону је овако:

Србија – У моторном возилу на предњем седишту не сме да се превози дете млађе од 12 година. Дете до 3 године старости превози се у безбедносном седишту, односно корпи, осим у возилима за јавни превоз путника. Изузетно, дете до 3 године старости може се превозити на предњем седишту уколико се превози у безбедносном седишту, корпи, која је окренута супротно правцу кретања возила, када возило нема или је искључен безбедносни ваздушни јастук.

Безбедносна седишта за децу која се постављају у возила морају бити хомологована у складу с једнообразним техничким условима и морају да буду постављена на начин како то препоручују произвођач дечјег седишта и произвођач возила. Хомологациона ознака за дечја седишта је ЕЦЕР 44/04.

Грчка – Забрањено је да се деца старија од 3 године и нижа од 1,50 м возе на предњем седишту возила. Деца до 3 године морају да користе дечија седишта одговарајућа њиховојх тежини у свим аутомобилима, комбијима, осим уколико се возе на задњем седишту таксија. Дечија седишта треба да одговарају ЕЦЕ стандарду 44/03 или новијим.

Деца висине 1,35 м и виша могу да користе регуларне сигурносне појасеве. Вожња деце на предњем седишту у специјалним дечијим седиштима окренутим супротно правцу кретања возила дозвољена је само када је деактивиран ваздушни јастук. Шта налажу прописи још неких европских земаља, можете да погледате на сајту Ауто-мото савеза Србије (АМСС).

Н. Ж. П.   Блиц

Можда ти се свиди

Оставите коментар