Почетна » „Ослепећу чекајући преглед код очног, месецима нема термина”: Како до лекара у Србији, заказивање је немогућа мисија

„Ослепећу чекајући преглед код очног, месецима нема термина”: Како до лекара у Србији, заказивање је немогућа мисија

од Други Пишу
0 коментар

Три месеца одлазим у дом здравља и покушавам да закажем преглед код офталмолога, али ми изабрани лекар сваки пут саопшти да нема термина, па се плашим да ћу ослепети чекајући. Не постоји начин да дођете регуларно до лекара специјалисте, једина опција је приватно лечење за које немамо сви новца, револтирано за Нова.рс прича Јелица Крцуновић (52), из Београда, која је нажалост само једна у гомили пацијената који безуспешно сваког месеца покушавају да закажу специјалистичке прегледе. Наиме, министарка здравља Даница Грујичић, најавила је да ће од Нове године бити укинуто заказивање прегледа само од 1. до 5. у месецу. Међутим здравствени радници сматрају да заказивање током целог месеца неће омогућити нове термине, јер су проблеми много озбиљнији од ових датума.

Грађани су очајни јер је број специјалиста сведен на минимум.

“Не знам више колико да чекам. Од октобра одлазим у дом здравља и покушавам да закажем преглед код очног лекара. Сваког месеца дођем пре петог и доктор ми саопшти да су сви термини заузети. Како је то уопште могуће? Отишла сам првог децембра у осам ујутру, а раде од пола осам и већ тада није било термина. Значи да су за пола сата заказали за цео месец. То је невероватно. Једино објашњење је да нас терају да идемо приватно да се лечимо”, наглашава Јелица.

Такође, Марко Ђорић (48) из Београда, покушавао је неколико месеци да закаже преглед код гастроентеролога, преко ИЗИС система, односно изабраног лекара у дому здравља.

“Ма то је немогућа мисија. Могао сам да умрем до сада хиљаду пута. Од летос покушавам да добијем термин, без икакве везе, без подмићивања, а изледа да тако не може. Одлазио сам пре петог у месецу ујутру рано у дом здравља и не вреди. На крају сам добио број једног специјалисте, звао га и заказао ми је приватно”, прича Марко.

Лекари у домовима здравља истичу да постоји проблем у комуникацији и “сарадњи” са клиникама, јер свако одељење у болницама има “своју политику” за ослобађање термина.

“Заказивање током целог месеца као што предлаже министарка, могуће је само код специјалиста на одељењима клиника, која имају обавезу да једном недељно објаве слободне термине, било да је то три, пет или више, зависи од њихове политике. Тако је са реуматологијом, ендокринологијом и има их још са којима лепо сарађујемо и код њих се не чека дуго. Међутим кардиологија, гастроентерологија и бројна друга одељења, у обавези су да једном месечно, само један дан у месецу, објаве неколико слободних термина. И то је то. Онда се чека следећи месец, тако да код њих нема везе да ли је заказивање током целог месеца или само од првог до петог. Са тим клиникама овај нови систем неће функционисати, јер они свакако ослобађају мало термина и то само једном месечно, углавном петог у месецу. Тако се дешавало да нам дођу пацијенти првог, другог, трећег или четвртог и да термина још нема”, објашњава за Нова.рс докторка Опште праксе у једном београдском дому здравља, која је замолила да остане анонимна.

Она наводи да у њиховој установи осим лекара Опште медицине и педијатара, раде и офталмолози, гинеколози, један интерниста, ОРЛ специјалиста, радиолог и психијатар.

“Министарка је нагласила да већи део посла треба да преузму домови здравља. Међутим ми смо једни од ретких који имају више различитих специјалиста, док у већини примарних установа имају само очног лекара и можда пар гинеколога. Људи су отишли да раде приватно или су се пензионисали, а на њихово место нико није дошао. Некада смо сви имали и неурологе, али та су времена, нажалост, давно иза нас”, каже докторка.

Проблем је такође и у информационом систему, који не функционише, сматра др Раде Панић, председник Синдиката лекара и фармацеута Србије.

“Министарка мора да постави нове директоре који ће променити организацију клиника. Мора да се оформи и информациони тим људи који би пратили колико који лекар обави прегледа, колико кошта његова услуга, да ли је правио грешке, ко колико термина заказује, а онда би се знало и где су паре у здравству и зашто никад нема термина и тако ништа не би могло да се сакрије, јер има много установа где уопште не можете да закажете преглед. Да ли их заиста нема или то тако пише у информационом систему, требало би испитати. Да би поједине установе сакриле да немају довољан број лекара, у информационом систему је приказано како су заказали по два или три пацијента на један термин, што је неизводљиво. Можете да закажете максимум 35 пацијената у једној смени, али кад их дуплирају, онда је нејасно како од Фонда наплате на једном термину два пацијента”, прича др Панић.

Министаркин потез је за похвалу, јер она види проблеме, али делује да нема политичку подршку, наглашава он.

“Нудимо се за разговор, за помоћ, јер министарка нема увид у ситуацију на терену, тачније где се у установама нерационално дају упути, прописују лекови, не избацују термини… Такође, наше болнице вапе за кадровима, којих нема, а када је пацијената много више него лекара, онда не можемо ни да очекујемо да буде довољно термина за лечење”, наглашава др Панић.

Подсетимо, министарка Грујичић истакла је да је потпуно сумануто да неко ко дође осмог у месецу да закаже преглед не може да добије термин, због чега ће овај систем бити укинут.

“То радимо из простог разлога што не желимо да Ургентни центар остане оно што је сад – практично највећи дом здравља у Србији. Инсистираћемо на томе да дом здравља, као примарна здравствена заштита, завршава већи део посла како би се читав тај посао рационализовао“, изјавила је министарка.

Ана Марковић    Нова

Можда ти се свиди

Оставите коментар