Отресишта блата на путевима папрено плаћена, а не решавају проблем

otresiste blatapoljoprivrednici
Други Пишу
јул 10, 2025

0 коментара

7 мин читања
28

У појединим локалним самоуправама током прошле године постављена су отресишта за блато пре изласка на путеве, али нису функционална, ни безбедна, рекли су пољопривредници за РТС.

Да би помогли пољопривредницима да очисте тракторске гуме од блата у општини Житиште, Нова Црња и граду Зрењанину постављена су отресишта, међутим, она праве већи проблем него што користе пољопривредним произвођачима.

„Ми смо отресишта тестирали под неповољним условима, по киши и блату. Показало се да су она нефункционална и ризична. Претерали смо тракторе преко њих, али се ништа од блата није отресло. Сво блато смо истресли на пут, па смо морали да зовемо ватрогасце да то блато скину са пута да не би дошло до незгоде“, рекао је председник удружења „Банатска црница“ Саша Томас.

У Зрењанину је, кажу пољопривредници, постављено једанаест оваквих отресишта, а свако до њих је плаћено 58.000 евра. У Новој Црњи четири за које је плаћено чак 280.000 евра.

„Ми смо се распитивали и стручњаци су нам рекли да то не може да кошта више од 10.000 или 12.000 евра по комаду“, каже Томас.

Он је рекао да му је у локалној самоуправи објашњено да је то финансирала покрајина, да општина Нова Црња није учествовала у свему томе и да су њима „везане руке“.

Пољопривредници кажу да је за отресање блата са гума најбоља калдрма која би била дуга 300 до 400 метара пре изласка на пут.

„Блато најбоље отреса вибрација. За 280.000 евра колико су плаћена отресишта у нашој општини сваки прилаз магистралном путу могао је да добије од 200 до 400 метара туцаника, чиме би се блато са точкова машина боље отресало“, рекао је Томас.

Пољопривредник из Арадца Дејан Ракић рекао је да трактор са две приколице не може да се попне на отресиште.

„Ни трактор са плугом од четири бразде, превртачем, не може да се попне, јер би закачио атарски пут због успона. Не може ни сетвоспремач, а да не говорим за комбајн“, објаснио је Ракић.

Брзина при преласку тог отресишта мора, према његовим речима, да буде пет километара на сат, а при тој брзини ништа блата не отпадне са точкова.

Проблем је и што сада пољопривредни произвођачи приликом изласка на пут морају да обилазе постављена отресишта и тако газе туђе њиве. Ни пре, ни приликом постављања отресишта пољопривредници нису консултовани.

„Нико, бар што се тиче Арадца, није питао пољопривреднике где да се поставе отресишта. Они су га поставили на атарски пут који користи можда 40 посто пољопривредника, а ми имамо најмање четири атарска пута који користе сви арадачки пољопривредници“, објаснио је Ракић.

Из атара Перлеза три таква отресишта су уклоњена након што се земљорадничка задруга из села обратила МУП-у, општини и Месној заједници.

„Нисмо добили никакве званичне одговоре, а незванично је било речено да ће покушати то да исправе. Послали су багере да то укопавају да то буде равно са земљом“, рекао је пољопривредник из Перлеза објашњава Војислав Малбашки.

Он је рекао да су метални навози уништавали гуме на тракторима.

„Колеге су кидале крампоне на гумама. Пољопривредници су зауставили извођаче радова, који су, мислим, били из Руме. Након недељу дана појавиле су се машине фирме која је то постављала и уклониле су отресишта“, рекао је Малбашки.

Из Покрајинског секретаријата за пољопривреду нема одговора на питања ко је поручио постојећа отресишта и шта ће бити са њима, као ни да ли ће део новца од 440 милиона динара, колико је ове године одвојено за уређење атарских путева у Војводини, бити уложен у иста оваква отресишта.

Председник Комитета за безбедност саобраћаја Милан Вујанић рекао је да наилазак возила на блато горе од наиласка на лед. ; „На леду је бољи коефицијент пријањања пнеуматика него на блату, што значи да се аутомобилом лакше управља и кочи на леду него на блатњавом коловозу“, рекао је Вујанић.

Додао је да „мокар коловоз смањује трење за 20 одсто, а када се наиђе на блато нема никакве могућности да се управља возилом“.

Стручњаци упозоравају да зауставни пут на блатњавој подлози може да буде дужи од 35 метара, што је двоструко више него у условима када је пут сув или мокар.

За изношење блата на коловоз предвиђене су казне од 10.000 до 50.000 динара. ; Уколико дође до саобраћајне незгоде услед блата на коловозу, примарна кривична и грађанска одговорност јесте на возачу трактора који је блато изнео на коловоз.

Foto M.Isailović/Nova.rs

Ртс/Нова

Последње