Ђаци шестог разреда другог одељења Основне школе „Кнез Сима Марковић“ у Барајеву пуне три недеље не иду на наставу због њиховог вршњака, који их, како тврде њихови родитељи, месецима малтретира на све могуће начине. Сада је ескалирало, родитељи су ван себе, па су због страха одлучили да децу не пуштају у школу. Проблем се не решава, иако су сви упознати са тим – од разредног старешине, в. д. директора школе Жељка Трифуновића, до Центра за Социјални рад Барајево и Министарства просвете. Ипак, решења, очигледно, нема. Осим што ће дечак насилник добити личног пратиоца. Отац једног ђака Милан Горуновић каже за Нова.рс да више не знају шта им је чинити, време пролази, а деца губе часове јер немају онлајн наставу, него им наставници шаљу у вибер групе шта да уче тог дана.
Родитељи ђака који иду у Основну школу „Кнез Сима Марковић“ у Барајеву, кажу да се деца због једног детета осећају угрожено и да их због тога не пуштају на наставу већ три седмице.
Милан Горуновић, отац једног од ученика, истиче за Нова.рс да тортура у школи траје већ годину дана, те да се решење не назире.
На одржаном састанку са директором и Саветом родитеља одлучено је да тај проблематични ђак добије личног пратиоца, међутим, родитлеји су сумњичави колико ће га то зауставити да не малтретира децу.
На састанку с надлежнима били су и родитељи ђака који прави проблеме.
„Ово је постало нестварно, верујте. Као да сањамо. Деца нам не иду у школу, страх је и даље присутан, а нико ништа не чини да нам помогне и да реши ситуацију. Прошлог уторка имали смо састанак у Центру за Социјални рад. Питао сам шта они могу да ураде, људи су ћутали или су причали правним језиком који је мени неразумљив. Нису имали записничара. Замислите. На моје питање да ли су ишли да посете породицу тог проблематичног дечака, они кажу да то није у њиховој надлежности. Да ли сарађујете са полицијом, питам их. Кажу да, али опет не траже да два полицајца оду тамо. О чему се овде ради?“, пита се овај отац.
Како даље објашњава, деца нису на „онлајн настави“, него уче преко вибер група у којима им наставници пишу шта да уче тога дана.
„Незгодно је, притом су добили нови предмет физику, али не вреди, најбитнија је њихова безбедност, а ми не осећамо да су они безбедни. Добили смо новог разредног старешину на почетку школске године. Човек је јасно рекао да не зна шта се дешава и да не зна да решава овакву ситуацију, него само да предаје физику. Он је просто немоћан да нам помогне. Што се тиче директора школе, пре две недеље добили смо новог в. д. директора. За сада, ништа.“, подвлачи наш саговорник.
Проблем датира од прошле године
Горуновић објашњава да овај проблем није од скора, него да још од прошлог септембра сви врло добро знају за проблематичног дечака који малтретира све редом.
„Ми, родитлеји, покушавамо да нешто учинимо, пп служба школе је нама изашла у сусрет колико год су могли што се тиче закона. Првенствено, социјално није радило како треба, полиција није радила како треба, Министарство… Нико. То дете ради у школи шта оно пожели. Устане на сред часа и цепа другој деци свеске и књиге, ломи им оловке, баца столице по учионици, пљује у руку, па размазује деци по лицу. Једну девојчицу је пре неколико дана увео у купатило и почео да јој скида мајицу и да јој пипа панталоне. Родитељи су, наравно, одреаговали бурно. Отишли су чак и у полицију, међутим полиција је рекла да то није случај за њих јер је дете млађе од 14 година и да се обрате некој другој установи. Били су згрожени, и они и ми“, признаје овај отац.
Додаје да су одлуци да деца не иду у школу, претходили ранији инциденти, због којих су ђаци завршавали у болницама.
„Било је два инцидента, једно дете је завршило на ‘Институту за мајку и дете’, а друго у ‘Тиршовој’. Једно дете је ухватио у крагну и истегао му вратне жиле, а друго дете је песницом ударио у груди, такође и једну девојчицу исто. Отишло је предалеко, заиста“.
Тренутно, само одељење шестог два не иде у школу. А од скора, ни дечак насилник не присуствује часовима.
„Нисам сигуран, али чуо сам да не иде ни он у школу, мада није потврђено“, каже овај отац.
Родитељи су се, тврде родитељи, сваки пут обраћали школи, социјалној служби, Министарству просвете и полицији, где им је речено да немају ни основа ни доказе за покретање било каквог поступка.
Дете је од санкција, како су испричали за РТС, имало само четворку из владања.
Лични пратилац за проблематичног ученика
Председник општине Барајево објаснио је за РТС да је увођење личног пратиоца једно од потенцијалних решења за овај проблем.
„Управо смо завршили састанак са родитељима деце која не похађају наставу, прво смо са њима постигли договор да направимо искорак, да пробамо да решимо проблем увођењем личног пратиоца за дете које је проблематично. Сагласили смо се да ће то бити један корак напред. Онда смо имали састанак и са родитељем тог ђака и они су потписали да су сагласни“, рекао је Адамовић.
Горуновић указује да не виде сврху тог личног пратиоца, јер он нема никаква права па не може да заштити њихову децу никако.
„Јер он има много мања права од наставника, а то дете ни наставника не слуша. На часу прави неред, тако да ми не видимо решење у том лично пратиоцу. Највероватније ћемо одустати од било чега, да и даље пуштамо децу у школу“, истиче Горуновић.
Екипа портала Нова.рс контактирала је директора школе неколико пута, али се он није јављао на телефон, док је последњи позив одбио.
Упутили смо му и мејл са јасним питањима везаним за овај проблем, а он је истакао да ће нам радо одговорити када претходно добије пристанак од начелника школске управе.
Контактирали смо и Центар за социјални рад у Барајеву, али су нам рекли да не могу да дају никакве информације, те су нас упутили на Центар за социјални рад у Београду, који је задужен за њих. Ипак, ни од њих нема одговора.
Такође, питали смо и Министарство просвете зашто се проблем већ три недеље не решава, на шта смо добили одговор да су одржани бројни састанци како би се нашло прихватљиво решење за све стране.
„Укључена је и Школска управа у решавање овог проблема. Очекујемо да на састанку у понедељак, 9. октобра буде разрешена ситуација и ученику буде додељен лични пратилац – који ће свакодневно бити са учеником током боравка у школи и другим ваннаставним активностима, те да ће ова мера допринети побољшању атмосфере у учионици, али и у самој школи. У току је припрема и за активирање посебног програма по којем ће се ученик образовати ИОП2“, наводи Министарство просвете у одговору порталу Нова.рс.
Foto: Shutterstock
Сања Радовановић Нова