Presveta Bogorodica, nakon što je bila očevidac muka na krstu Gospoda Isusa Hrista, njenoga Sina, koji ju je tada predao na čuvanje Svetom Jovanu Bogoslovu, i Njegovog Vaskrsenja, poživela je još dugo u molitvi iščekujući dan kada će se pridružiti Sinu svome.
Kada je vreme njenog upokojenja bilo blizu, javio joj se Arhangel Gavrilo i blagovesti joj da će za tri dana da se upokoji, što je nju veoma obradovalo, te je poželela da još jednom vidi sve apostole i pozdravi se sa njima. Želja joj beše ispunjena i kada su se apostoli oprostili od nje, predade ona svoju dušu Gospodu. Kovčeg u kojem je Bogomajka počivala preneli su, u pratnji mnoštva hrišćana, u Gestimaniju u grobnicu njenih roditelja Svetih Joakima i Ana, dok se miomiris iz njega širio. Praznik Uspenja Presvete Bogorodice spada u red Bogorodičinih praznika i zadnji je dan četrnaestodnevnog posta.
Praznovanje Velike Gospojine počelo je od IV veka u okviru kolektivnog praznika Sabora Presvete Bogorodice (26. decembar/8. januar), a kao samostalni praznik uveden je od VI veka u Jerusalimu, po želji cara Mavrikija, koji je 15./28. avgusta pobedio Persijance. U jednom jerusalimskom kanonaru iz VII veka pronađeno je da je bazilika u Gestimaniji podignuta za vreme cara Markijana bila posvećena Uspenju Presvete Bogorodice.
Pouke Svetog vladike Nikolaja Velimirovića: „Od svih molitava na ustima Srba nije li najčešće molitva: pomozi Bože i Bogorodice? Poštovanje Bogorodice ukorenjeno je i u duši najbolje inteligencije narodne. Kad je naš najveći narodni pesnik Vladika Rade umirao, on je potražio ikonu Svete Bogorodice iz Cetinjskog manastira. Zaplakao se nad njom, celivao i uzviknuo: Presveta Bogorodice, spasi me!“
Troparь Uspeniя, glas 1.: V Roždestve devstvo sohranila esi, vo uspenii mira ne ostavila esi, Bogorodice, prestavilasя esi k životu, Mati suщi Života: i molitvami Tvoimi izbavlяeši ot smerti duši naša. (Tropar, glas 1.: Rađanjem si sačuvala djevstvo, a smrću nisi ostavila svet, Presveta Bogorodice. Prešla si u život, mati Pravog Života, i svojim molitvama izbavljaš od smrti duše naše.)
Kondak Uspeniя, glas 2.: V molitvah Neusыpaющuю Bogorodicu, i v predstatelьstvah nepreložnoe Upovanie grob i umerщvlenie ne uderžasta: яkože bo Života Materь k životu prestavi vo utrobu Vselivыйsя prisnodevstvennuю. (Kondak, glas 2: Ne savladaše grob i smrt Presvetu Bogorodicu, neumornu u molitvama i u posredništvu neizmenljivu nadu, jer je mater Života preselio u život Onaj koji se uselio u utrobu uvek devojačku.)
Snežana Nedić