Никола Петровић, први човек ЕМС, ангажовао је различите агенције за маркетинг и медијско саветовање, а неке од услуга подразумевале су и „разраду концепта турнира у малом фудбалу“.
„Електромрежа Србије“, чији је директор Никола Петровић, иначе и кум премијера Александра Вучића, дала је два милиона динара агенцији „Блок енд рол“ за медијско саветовање које је подразумевало и разраду концепта турнира у малом фудбалу у општини Гроцка.
Плаћање оваквих услуга није сврсисходно нити економски оправдано, сматра Савет за борбу против корупције, који је то и написао у извештају о трошењу новца 124 државна органа на оглашавање и маркетинг. У ове сврхе, како је открио Савет, ЕМС је од 2011. до 2014. потрошио 32,2 милиона динара, од чега 17,4 милиона 2013. и 2014. године, односно од када је Петровић (септембар 2012. године) директор овог државног предузећа.
Савет у анализи наводи да је агенција „Блок енд рол“ за два милиона динара, осим турнира у малом фудбалу, организовала уређење дечјег парка у Калуђерици, предавања у ОШ „Никола Тесла“ у Винчи за родитеље и наставнике на тему нејонизијућег зрачења, информисање родитеља и јавности на територији општине Гроцка… Због медијске промоције предузећа премијеров кум је августа 2014. године ангажовао фирму „Баз Хавас ворлдвајд“ и платио јој 4,2 милиона динара, док је предузећу „Смарт селинг солушен“ плаћено 1,8 милиона за организацију сајмова.
Конкуренција
– Фирма „Баз Хавас ворлдвајд“ једина је послала понуду на тендеру, а „Смарт селинг солушен“ је имао једног конкурента који је дисквалификован. Али и ове две фирме су повезане.
Прва је у власништву Лазара Лабуса 33 одсто, а друга Љиљане Лабус 100 одсто, а у тендерској понуди су обе навеле исти контакт број. У години пре добијања посла од ЕМС „Смарт селинг солушен“ је имао приходе од укупно 1,6 милиона и два запослена – навео је Савет у извештају.
Савет сматра да су овакве јавне набавке мале вредности, не само у ЕМС него и у другим државним институцијама, ефикасан механизам за избор привилегованих пружалаца медијских услуга.
Утицај
Иначе, Савет је у Извештају о могућем утицају институција јавног сектора на медије кроз плаћање услуга оглашавања и маркетинга израчунао да су 124 државне институције потрошиле 61 милион евра у ове сврхе од 2011. до 2014. године и проценио да су све државне институције потрошиле око 840 милиона евра.
Сумњиви тендери за време власти ДС и СПС
БЕЗ КОНКУРЕНЦИЈЕ ДО 4,1 МИЛИОН
„Електромрежа Србије“ је, према извештају Савета, 2011. и 2012. два пута ангажовала фирму „Бован консалтинг“ за услуге „маркетинга и консалтинга“ и платила јој 4,1 милион динара.
– Оба пута је то урађено у поступку набавке мале вредности, оба пута су исте фирме били конкуренти и оба пута су им понуде одбијене као неисправне. Пропусте које су направиле ове две фирме наводе на закључак нису ни имале намеру да озбиљно учествују на тендеру – тврди Савет.
„Електромрежа Србије“
СВЕ ПО ЗАКОНУ
Поводом новца који су потрошили у ЕМС за Курир кажу да се не оглашавају у медијима јер за тим нема потребе.
– Све наше набавке и закључени уговори спроведени су по закону и транспарентно. Уосталом, „Адрија медија група“ је од ЕМС добила 100.000 динара за организацију енергетске конференције, па реците да ли смо од вас нешто тражили или утицали на вас – наводе у ЕМС.
Подсетимо, Њузвикова конференција „Снага српске енергетике“, у којој је требало да учествују и панелисти из државних ресорних предузећа, није одржана јер су управо говорници из ЕМС, ЕПС и „Србијагаса“, али и из Министарства енергетике, отказали учешће у последњи час. Све се дешава након што је наш лист, који заједно са Њузвиком послује у оквиру АМГ, критички писао о актуелној српској власти и премијеру.
Отказивање конференције у последњи час био је неозбиљан потез, који је нанео штету угледу наше компаније.
Владимир Спасић,Фото: Дадо Ђилас, Курир