Некадашњи заменик команданта Ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије, бригадни генерал у пензији Срето Малиновић, оценио је поводом пада хеликоптера Ми-17 да је очигледно да је постојала ‘пресија да се тај задатак изврши’ и да је то превагнуло над професионалном проценом.
– Зашто доносиоци одлука из састава војске и ваздухопловства нису били у стању да се одупру томе или колико су и сами имали представу о целој ситуацији, питање је које дефинише њихову личну одговорност за последице својих одлука – рекао је Малиновић агенцији Бета.
Четири припадника Војске Србије, два медицинска радника из Новог Пазара и беба стара пет дана погинули су у петак, 13. марта, у удесу хеликоптера Ми-17 код Сурчина. Летелица Војске Србије ангажована је да би хитно транспортовала животно угрожену бебу у болницу у Београду, након што је због одрона била затворена Ибарска магистрала.
Малиновић је додао да је требало размотрити и услове за извршење тог задатка, пре свега стварно стање место ситуације и прогнозе за наредни период, стручну оспособљеност и тренажу посаде за летење у сложеним метеоролошким условима ноћу, опремљеност летелице за такве услове и могуће алтернације за слетање.
Он је нагласио да је врло мало вероватно да је у тако кратком року све то могло бити у потпуности сагледано на прави начин при доношењу одлуке.
– Одговор на питање да ли су наши пилоти имали обуку за летење у сложеним метео условима ноћу и на то када су последњу пут летели у таквим условима, најбоље ће осликати и стварну оспособљеност посада за ту врсту летења – рекао је Малиновић.
Малиновић, који је у својој каријери летео као пилот јуришне авијације, рекао је да је било евидентно да су метео услови били „више него сложени“, пре свега због ниске облачности, лоше видљивости и магле и да је зато нејасно због чега посада тог квалитета и искуства није на време одлучила да слети на неки други простор.
– Посада је сигурно уочила промене у ситуацији и морала је донети одлуку о слетању на неки други терен, па макар и неуређен… Ако су они већ радарски вођени, како је могуће да летелица попут хеликоптера не успе да слети на аеродром? Остаје и питање колико су
имали истинске помоћи са контроле летења – рекао је Малиновић.
Пензионисани генерал Срето Малиновић летео је на јуришним авионима Ј-21 „Јастреб“ и Ј-22 „Орао“ као и на Г-4 „Супергалеб“ у Југословенској народној армији, Војсци Републике Српске и Војсци Србије.
До 2011. године био је заменик команданта Ваздухопловства и противваздухопловне одбране Војске Србије, а пре тога помоћник команданта за операције.
(бета)