У питању је земљотрес на тржишту телекомуникација у Србији. Јетел и Телеком купили су бизнисе Јунајтед групе. Али, како кажу извори „Времена“, ударни медији попут Н1 и Нове С остаће исти као и до сада.
После барем годину дана нагађања и гласина, Јунајтед група, велики медијски и телекомуникациони концерн, продала је компанију СББ, своју златну коку у Србији.
Купац је е&ППФ Телецом, нека врста франкенштајна који су моћне корпорације сковале.
Та група настала је спајањем чешке ППФ групе која је у Србији власник Јетела као и Емиратске телекомуникационе групе из Абу Дабија.
Приде је Јунајтед група продала сва права на спортске преносе за цео регион српском Телекому. То у пракси значи да се Спорт клуб гаси, а да ће сви преноси ићи на Телекомовој Арени. Телеком ће постати власник и Еон-а (Нет ТВ плус) чиме ће доминирати телевизорима гастарбајтера.
Ударни медији Јунајтед групе, попут телевизија Н1 и Нове С, не мењају власника. Према саопштењу компаније, они ће остати у понуди на СББ-у и Еон-у, а биће понуђени и Јетеловој мрежи кабловске телевизије.
Шта се мења?
Јунајтед група за ова два посла инкасира 1,5 милијарди евра. Али, шта све ово значи за потрошаче у Србији и, посебно, за медијску слику?
„Ништа се не мења“, каже један добро упућени извор за „Време“, на питање како ће надаље изгледати Н1 и Нова С.
Одавно је у медијској чаршији познато да је део дила и то да ове две телевизије наредних година имају гарантовано место у понуди СББ-а, те добијају одређени новац по прикључку како би могле да се финансирају.
За сада нису најављене промене ни у мањим медијима у власништву Јунајтед групе, попут дневног листа „Данас“ или недељника „Радар“.
Како кажу наши извори, нити се мењају уредници нити има притисака да се „попусти“ у критичком извештавању према властима у Србији.
Спорт клуб без спортских преноса
Драстично би ствар пак требало да се промени за Спорт клуб који остаје без свих права на спортске преносе и практично постаје љуштура. Њихов сајт ће наставити да послује у склопу Јунајтед групе, али телевизија неће имати шта да преноси па вероватно неће ни постојати.
Спортски канали су били главни магнет за људе да се претплате на СББ-ову или Телекомову мрежу.
Због цена ТВ-права, ти канали су сумануто скупи и исплате се само уколико привуку нове кориснике да плаћају месечну претплату на кабловску телевизију и интернет. А како је Јунајтед група сада продала оператера, онда би јој спортски преноси били само расипање новца.
То значи да ће српски државни Телеком преносити све спортске догађаје свуда у региону након што је пре неколико година рекордном понудом „преотео“ од Спорт клуба преносе фудбалске Премијер лиге – далеко најгледаније преносе у региону.
Хоће ли Телеком угасити силне телевизије?
Био је то део велике офанзиве власти Александра Вучића на телекомуникациони сектор у којем је Јунајтед група тада јачала на тржишту.
Уз огромне државне паре, куповину неколико мањих оператера, оснивање бројних телевизија и финансирање других, те јефтине понуде за потрошаче – Телеком је ту битку „добио“.
Државна компанија у овом тренутку испоручује телевизијски сигнал у преко 50 одсто домаћинстава, док СББ има нешто преко 40 одсто. Остало отпада на мале понуђаче, какав је до сада био и Јетел, који пак много боље стоји на тржишту мобилне телефоније.
Остаје да се види да ли ће Телеком, после ове аквизиције, престати да финансира силне телевизије на својој кабловској мрежи од којих је неке требало да буду пандан за Н1 и Нову С, а друге припадају таблоидима.
Већина њих има гледаност на нивоу статистичке грешке и не би опстала без новца Телекома, то јест, посредно, новца грађана Србије.
Бизнис је бизнис
Како је „Време“ прво писало још прошлог марта, инвестициони фонд БЦ Партнерс, већински власник Јунајтед групе, још тада је интензивно трагао за купцем целе групе.
Иако режимски таблоиди и ове среде пишу о томе да је Драган Шолак „распродао фирму“, тај предузетник одавно има тек мањински удео у Јунајтед групи и тешко да се овде много питао.
Ствар је из визуре БЦ Партнерса била логична – инвестициони фондови пазаре, подигну вредност па препродају.
Но, очито није нађен купац за комплетну групацију која сеже од тржишта Словеније до Грчке. Можда јер је то превише скупо.
Зато се делови бизниса сада продају „на парче“. Осим овог дила у Србији, Јунајтед група је недавно потписала меморандум о разумевању са сарајевским Телекомом, са намером да им прода оператера Телемах у БиХ и Црној Гори.
Што се тиче потрошача у Србији, за њих би једина добра вест могла да буде уколико чешко-емиратска корпорација уђе у жустру тржишну утакмицу па се бољим ценама и понудом супротстави Телекому.
Није далеко од логике да улазак емиратских пара долази уз благослов Александра Вучића. Зато би најгора вест за потрошаче могла да буде уколико је у питању картелска подела колача.
Цео дил ступиће на снагу вероватно у првој половини ове године, кад прође Антимонополску комисију.
Foto Televizija N1
Немања Рујевић цензоловка