Министарство просвете до сада није добило ниједан захтев за повлачење уџбеника биологије за осми разред основне школе, потврђено је Данасу у Министарству.
Који ће бити наредни потез министра просвете Бранка Ружића није познато, будући да он још није добио мишљење Националног просветног савета (НПС), који је у петак заузео став да је програм биологије за осми разред у потпуности заснован на прихваћеним теоријама, чињеницама, закључцима и тумачењима биолошке науке.
Иако се Савет није изјашњавао о уџбеницима биологије за осми разред, чији садржај о полном и родном идентитету је оспорен у делу јавности, НПС је усвојио и закључак да ниједна интерпретација програма не може да садржи елементе идеологије и да се мора водити рачуна о психолошким и социолошким предзањима ученика када је у питању интерпретација програма, будући да ђаци психологију уче од другог разреда средње школе, а социологију од трећег.
Мада НПС није надлежан да оцењује садржај уџбеника, председник тог тела Радивоје Стојковић се у више наврата осврнуо управо на уџбенике, наводећи да је интерпретација програма биологије довела до „потреса у јавности“.
– Комплетна јавност је усталасана и мислим да се сви морамо сложити да је усталасана јер препознаје идеологију и због тога што препознаје да одговарајућа знања из психологије и социологије не постоје код ученика осмог разреда да би одређене интерпретације могли у потпуности и на прави начин да разумеју – казао је Стојковић.
Лекције о полном и родном идентитету у уџбеницима биологије за осми разред нису спорне ни биолозима, нити институцији која је те уџбенике прегледала и одобрила (Заводу за унапређивање образовања и васпитања), али јесу српском Покрету Двери и патријарху СПЦ Порфирију.
Захтев да се повуку лекције из уџбеника неколико издавачких кућа у којима се говори о овој теми недавно је јавно затражио Савет за образовање Покрета Двери, који сматра да оне представљају „скандалозну пропаганду хомосексуализма и трансродности малолетним лицима“.
Потом је Порфирије на молебану за спас брака и породице казао како су „ових дана сазнали да су у уџбенике основних и средњих школа код нас испод жита, далеко од ока јавности, унете лекције које пропагирају родну идеологију“ и затражио од надлежних органа да се одмах повуку из употребе сви уџбеници, приручници и помоћна наставна средства у средњим, основним школама и предшколским установама у којима постоје такве лекције.
Упућени сматрају да је врло могућ сценарио да министар под притиском дела јавности затражи преиспитивање садржаја уџбеника биологије за осми разред који су, како је струка потврдила, у потпуности у складу са програмом, а он је, такође према мишљењу струке, у целини заснован на науци.
Подсетимо да на тржишту постоји осам уџбеника биологије за осми разред и да су сви осим једног добили решење о одобравању које је потписао актуелни министар, након стручне процене комисије ЗУОВ-а која је потврдила да су усклађени са програмом и стандардима квалитета.
– Комисије су трочлане и у њихов састав улазе професори факултета, научни саветници или сарадници са института, наставници из школа и запослени из ЗУОВ-а. Структура комисије није увек иста, најчешће је у комисији један доктор наука, један наставник и запослени у ЗУОВ-у. Међутим, то није правило, када нам доставе велики број уџбеника да дамо стручне оцене (на годишњем нивоу је то око 400 уџбеника и додатних наставних средстава), запослени у ЗУОВ-у не могу бити у свим комисијама, јер није могуће да једна особа у тако кратком року прегледа толики број уџбеника. Тада се у комисију обично додаје још један наставник – појашњава за Данас Татјана Мишовић, руководитељка Центра за развој програма и уџбеника ЗУОВ-а, на који начин се прегледају уџбеници.
С обзиром да је највећи број рукописа уџбеника биологије за осми разред прегледан у истом периоду, за стручну оцену није била задужена једна комисија већ њих неколико и све су дале „зелено светло“ да ови уџбеници могу да уђу у школе.
Још једном подсећамо да се ови уџбеници у настави користе од прошле школске године и до надлежних није стигла ниједна примедба наставника да не одговарају наставном програму.
Упућени верују да ово уопште не би била тема која „потреса јавност“, да претходних недеља у центру збивања није било одржавање Европрајда.
Питали смо надлежне ко и у којим случајевима може да затражи да се уџбеник повуче из употребе.
– Према члану 41 Закона о удзбеницима, захтев за повлачење уџбеника Министарству просвете може поднети свако заинтересовано правно лице, физичко лице или државни орган. Постоји више разлога због којих неко може понети захтев за повлачење уџбеника, а једини који захтева преиспитивање уџбеника у овом смислу је ако се захтев односи на то да употреба уџбеника не обезбеђује остваривање циљева и исхода образовања и васпитања – појашњава Татјана Мишовић.
У том случају, додаје, Министарство тражи мишљење ЗУОВ-а које је та институција дужни да донесе у року од 30 дана.
У закону не пише да ли ЗУОВ мора да формира стручну комисију која би размотрила оспорене садржаје, али је логично да ће то бити редослед корака, уколико дођу „на тапет“ поменути уџбеници биологије.
– Ако ЗУОВ оцени да је захтев за повлачење уџбеника оправдан, јер се његовим коришћењем не обезбеђује остваривање циљева и исхода образовања и васпитања, упућује издавачу образложење са свим уоченим недостацима. Уколико издавач у року од 10 радних дана не достави ЗУОВ-у исправљен рукопис уџбеника, Завод предлаже министру да донесе решење о повлачењу уџбеника из употребе. Уџбеник који се повуче из употребе по овом основу, користи се до краја текуће школске године – наводи наша саговорница.
Да ли ће на целу причу бити стављена тачка или зарез требало би да се зна сутра после састанка министра просвете са директором ЗУОВ-а Златком Грушановићем.
Родни и полни идентитет у свим уџбеницима
У свима уџбеницима биологије за осми разред је обрађена тема „Човек и здравље” и наставна јединица „Биолошки смисао адолесценције (родни и полни идентитет у контексту хормонске активности и индивидуалне генетичке варијабилности)”, што је препоручени садржај у програму наставе и учења. По мишљењу комисија које су оцењивале усклађеност уџбеника са програмом наставе и стандардима квалитета, у некима су чињенице о родном и полном идентитету суптилније представљене кроз задатке, док су у већини ови садржаји експлицитније дати у тексту и у оквиру истакнутих појмова лекције, као што је то, на пример, у уџбеницима издавачких кућа Клет, Вулкан, Логос, Завод за уџбенике, Герундијум…
В. Андрић данас