Свако ко је барем прошао једном кроз Београд у последњих неколико недеља морао је да застане поред обавештајних плаката са зонама и ценама карата не би ли докучио како ће изгледати плаћање јавног превоза у нашем главном граду. Стари систем је укинут, а градоначелник Александар Шапић је најавио нови. Проблем са тим новим је што он и не функционише баш најбоље и како ствари стоје неприпремљеност градских власти на измене папрено ће коштати и ГСП и грађане. У раним часовима 1. јуна 2023. ситуација је изгледала овако: контрола кората не постоји, а не ради ни апликација и смс сервис за обавештавање о доласку аутобуса.
Аутор ових редова свакодневно путује до Новог Београда линијом број 18. Мало путовање започиње на Медаковићу, одакле се кроз Кумодрашку вози до Сава центра. Није то пут препун изазова, штавише углавном је досадан и уколико немате слушалице ризикујете да вам буде прилично досадно јер људи више не причају у превозу.
Мала авантура од Медаковића до Сава центра почиње на локалној станици где је постављен велики промо плакат, на којем се види како се плаћа јавни превоз. На први поглед сјајно, барем је то добро. На други, већ и не. Кључни део папира на којем се види информација о јавном превозу, односно број на који плаћате вашу услугу поцепан је.
Ако нисте раније записали, жао ми је. Возите се да не платите.
Ту одмах разговарамо са „локалцем“, човеком који нам је рекао да иде на пијацу до града јер му је јефтиније. Питали смо га како да платимо карту, јер нам није баш најјасније.
„Да ти кажем, дечко… Не, не бих знао. Ја карту и не купујем. Раније сам и уплаћивао понекад, али баш ретко, али сада када су се десиле ове промене, није ми јасан систем. Видео сам нека обавештења где се продају месечне карте, али није ми опет јасно где то да купим. Где да идем? Е па кад ми није јасно, што да плаћам“, рекао нам је један старији господин са цегером у руци.
Улазим у превоз у којем је, понављам, све рутина: возите се, слушате музику, гледате кроз прозор, понекад уђе и контрола. Е да, ово последње је некада била рутина. Данас се о томе приповеда.
Било је незамисливо да кроз целу Кумодрашку улицу не уђу ниједан господин или госпођа са торбицама и карактеристичким расположењем, а да ви на „прву лопту“ не приметите да су то контролори. Љубазно или мање љубазно вас упитају за карту и ту се углавном завршава комуникација.
Да, то је било некада. Пре само месец дана. Данас је ситуација потпуно другачија. Нови систем уклонио је контролоре, њих више нема ни на једној станици у Кумодрашкој (нема их нигде прим. аут), па су људи препуштени својој савести да плаћају карту.
Савест и систем понекад могу бити у раскораку, или што би се жаргонски рекло у „клешу“, па онда грађани иду системом мањег отпора. У овом случају то значи неплаћање карте.
Када смо прошли поменуту Кумодрашку улицу, одмах после Аутокоманде, други господин нам је то индиректно и рекао.
„Данас неће бити контроле, немој да се бринеш. Ево, ако баш хоћеш, купи ову карту од 90 минута. То ти кошта 50 динара, најбоља је опција. Пустиш поруку (показује како се шаље) и то је то. Знам да папирних карата још увек нема, а продајних места има 10. Тако сам чуо, али нисам ишао тамо. Боље ми је ово купим за 50 динара и не бринем. Али кажем ти дечко, не брини. Неће бити контроле данас“, казао нам је старији господин у линији 18.
Одмах се поставља логично питање – како господин зна да неће бити контроле? Па једноставно, градоначелник је рекао то јавно и практично људе „погурао“ да не плаћају карте и не купују месечне карте.
И заиста, нисмо морали да се бринемо. Контроле нема, не знамо ни када ће бити. Градоначелник Александар Шапић рекао је да ће ускоро Београдски лични (БЕЛИ) почети да врше контролу наплате карата.
Када ће бити то ускоро, не зна нико.
Руководство Града Београда учинили су све што могу да овај систем стане.
Подсећамо, од када је градоначелник Александар Шапић решио да раскине уговор са Кенткартом, систем наплате јавног превоза доживео је низ измена.
Београђани од недавно карту за превоз плаћају СМС поруком или куповином карата не неким од продајних места у Београду.
Град је подељен у две зоне, шири центар је А зона, док је периферија Б зона.
Да би сте купили карту, неопходно је укуцати жељену зону и трајање карте. Уколико, например, желите да се возите центром града и да купите карту у трајању треба послати поруку са садржајем А90 на број 9011.
Након тога добијате повратну поруку која потврђује да је карта успешено купљена.
Превоз је бесплатан од поноћи до четири ујутру.
Да је нови систем јавног превоза конфузан за део јавности потврђују и сцене са продајних места широм Београда. Наша екипа затекла је јуче велике гужве и бесне грађане који у колонама чекају да купе карту за цео месец, иако не знају ни коме плаћају, ни како ће сада да функционише систем.
„Ово је стварно малтретирање, ни сам не знам колико чекам. На шалтеру за продају ради један радник, ред се не помера, мора неки нови систем да се осмисли за нас који хоћемо да имамо папирну карту, више продајних места, не знам ни сам шта“, рекао нам је један Београђанин у среду.
Сам градоначелник Шапић у више наврата је рекао да је ово нови систем, да треба бити стрпљив и да није лако заменити дугогодишњи начин наплате за пар дана.
Foto: Vesna Lalić/Nova.rs, Goran Srdanov/Nova.rs
Данило Савић Нова