Радници главне аутобуске станице у Београду страхују за своју будућност. Кажу да их је на то, између осталих проблема – навела и изјава градоначелника Александра Шапића који је рекао да ће да тражити од државе да се та станица одузме од приватника и преда Граду Београду. Запослени тврде да наведено није тачно, јер БАС припада групи великих предузећа, са статусом Акционарског друштва и нема статус приватног.
Два дана након преузимања функције градоначелника Београда, Александар Шапић је почео да најављује шта ће прво да ради. На тој листи – нашла се и главна аутобуска станица у Београду.
„Ја ћу за неколико дана дати предлог Влади Србије да одузмемо ову аутобуску станицу овде тој приватној компанији БАС која није изградила, чекамо три године… Значи да је одузмемо, да Град то преузме на себе, да ми завршимо те радове, па ћемо да видимо ко ће њоме да управља“, рекао је Александар Шапић, градоначелник Београда, 22. јуна.
Док се не одлучи ко ће да управља станицом, радници градоначелнику поручују да нико не може да је одузме и преда граду.
„Наш нови градоначелник, господин Александар Шапић требало би да зна да ми нисмо апсолутно приватно предузеће, да град има 30 одсто акција у нашем фонду, да ПИО фонд има 10 посто, да су остало акционари – тј. радници БАС-а, тако да ми немамо апсолутног власника и ми нисмо дефинитивно приватно предузеће“, објашњава Слободан Коврлија, председник Независног синдиката БАС а.д.
Београдска аутобуска станица броји око 700 радника. Са изградњом Београда на води, почели су и планови о њеном премештању на Нови Београд. Радови су почели 2018. али им се и даље не назире крај.
Запослени кажу да се налазе у пат позицији, јер од надлежних из предузећа и Града не добијају информацију када ће посао бити завршен. То, кажу, нису чули ни од новог градоначелника, ком су се, како тврде, обратили, али одговор још нису добили.
„Да ли радници прелазе на ту нову станицу коју господин Шапић планира да преузме, да ли смо ми у било каквим плановима – социјални програм или било шта друго – то нигде у тој информацији нисмо могли да чујемо, сем да ће нам одузети… Не знам какав је то израз „одузимати нешто“ чији је град Београд већ делом власник“, наводи Коврлија.
Н1: Страхујете за своју будућност?
Коврлија: Наравно да страхујемо, јер није прво предузеће које је нестало у тренутку.
„Приходи БАС-а су смањени, плате су смањене на 65 посто, мада путника сада има све више и више. Побољшава се ситуација са те стране, али руководство ништа не предузима, не повећавају нам плате, ми радимо са тим минималним зарадама, мало већим од минималца и то је то“, каже Ненад Ћурковић, радник БАС-а.
Рокови пробијани, станица још није готова
За изградњу нове станице, БАС је узео кредит од 12 милиона евра. Међутим, на питање Н1 зашто станица и даље није завршена, иако су неколико пута рокови били пробијани, као и шта ће бити са радницима, одговор није стигао.
„Ситуација је за раднике јако лоша, пошто радници су у неизвесности да ли ће остати без посла, Град је исплатио БАС-у новац, обезбедио је тамо место где ће се изместити станица и БАС је требало да буде инвеститор. Е сад, где су ти новци отишли“, додаје Ненад Ћурковић, радник БАС-а.
А да ли ће и када цела ситуација добити епилог још није познато. Писали смо кабинету новог градоначелника – на основу чега ће тражити да се главна аутобуска станица одузме и преда Граду Београду и на који начин ће радници бити заштићени, али одговор нисмо добили.
Јелена Мирковић Н1/Нова