Дан после трагедије део јавности се увелико питао да ли је морало доћи до страдања четворочлане посаде војног хеликоптера, двојице здравствених радника и мушке бебе старе пет дана. Неколико је кључних питања које постављају људи из струке, пензионисани пилоти и војни аналитичари.
Да ли је процена да се крене у акцију спасавања бебе била добра с обзиром на временске услове? Да ли су пилоти били обучени да користе ИЛС, систем за инструментално слетање, намењен за услове смањење видљивости? Да ли је летелица остала без горива и зашто пилот, знајући да је резервоар на минимуму, није покушао да слети на неку другу локацију?
Потпуковник у пензији Златомир Богдановић, бивши командант ескадриле из које су погинули пилоти, каже да посада никада није имала прилику да искуси услове летења који су постојали у кобној ноћи 13. марта.
– Био сам командант 890. ескадриле од 2002. до 2006, на хеликоптерима Ми-17, летео сам у Јединицама за специјалне операције и тврдим да они нису били обучени за овакве задатке. Опрема сама по себи не значи ништа ако се не зна користити. Узмите само правило летачке службе, па ћете видети колики је метео минимум за пилота ноћу, а поготово што нема летења у сложеним метео условима ноћу – изјавио је потпуковник Богдановић за ТангоСиx, специјализовани ваздухопловни портал Србије.
Подсетимо, бригадни генерал Предраг Бандић који је руководио операцијом спасавања бебе изјавио да је наређење за полетање издао лично, на основу одлуке министра одбране Братислава Гашића. Бандић је такође устврдио да „метео ситуација није била неповољна, већ сложена“ јер да је била неповољна не би било издато наређење посади да крене на задатак.
Међутим, бригадни генерал у пензији Срето Малиновић каже да је евидентно да су метео услови били „више него сложени“, пре свега због ниске облачности, лоше видљивости и магле и да је зато нејасно због чега посада тог квалитета и искуства није на време одлучила да слети на неки други простор, па макар неуређен.
– Ако су они већ радарски вођени, како је могуће да летелица попут хеликоптера не успе да слети на аеродром? Остаје и питање колико су имали истинске помоћи с контроле летења – рекао је овај некадашњи заменик команданта Ваздухопловства и противваздухопловне одбране ВС.
Према његовом мишљењу, очигледно је постојала „пресија да се тај задатак изврши“ и да је то превагнуло над професионалном проценом.
– Зашто доносиоци одлука из састава војске и ваздухопловства нису били у стању да се одупру томе или колико су и сами имали представу о целој ситуацији, питање је које дефинише њихову личну одговорност за последице својих одлука – додао је Малиновић.
Одлазак на лице места је показао да хеликоптер није експлодирао, што је додатно учинило вероватнијим спекулације да је летелица остала без горива. Стручњаци кажу да летелица не мора да експлодира приликом пада.
– Резервоар хеликопотера је увек пун, чим слети, он се допуни. То су бесмислице – тврди пуковник авијације у пензији Милорад Ђошић.
Он се, међутим, упитао зашто је пилот ишао на сурчински, а не на аеродром у Батајници.
Много питања, а одговоре бисмо могли да добијемо након извештаја две комисије које истражују евентуалне техничке разлоге и питање одговорности у ланцу командовања.
Једна од мучних спекулација која се појављује по медијима и интернет мрежама била је и та да су политичари инсистирали да се ова хуманитарна акција искористи за њихову промоцију, па да се због тога захтевало да хеликоптер слети у Београд. Чак се у једном моменту, пре него што ће се десити трагедија, појавила вест да су министри Гашић и Лончар кренули да дочекају болесну бебу. Јуче је министар Гашић рекао да је пилот „имао и могућности и алтернативу“ да слети на неко друго место, те да је „место слетања избор контроле лета и самог пилота“.
Има-нема црне кутије?
Министар војни Братислав Гашић јуче је изјавио да је хеликоптер три пута безуспешно покушавао да слети по густој магли, на писту аеродрома „Никола Тесла“. Генерал Бандић дан пре је изјавио да су била два безуспешна покушаја. Истовремено, министар тврди да је летелица имала црну кутију на којој су забележени подаци и разговори током лета, тако да би она могла да послужи у расветљавању узрок пада хеликоптера Ми-17. Војни коментатор Мирослав Лазански, међутим, каже да овај хеликоптер нема црну кутију.
Николић: Хитан извештај
Председник Републике Србије Томислав Николић је на састанку са министром одбране Братиславом Гашићем и начелником Генералштаба Љубишом Диковићем затражио у најкраћем могућем року комплетан извештај о паду хеликоптера.
– Једино истина и изношење чињеница могу развејати сваки трачак сумње и очувати кредибилитет институције од највећег поверења међу грађанима Србије – рекао је председник.
Важније где ће слетети него да ли ће слетети
Анестезиолог др Нермин Душтинац, колега др Џевада Љајића и Мирослава Веселиновића, одржао је опроштајни говор у коме је, између осталог, рекао:
– У овом суровом времену поремећених вредности још увек постоје људи спремни за жртву, људи који воле јер само љубав може спасти свет. У земљи у којој је нормално да деца рађају децу, где не постоји слобода кретања јер свака киша може одсећи цео један крај, где шест јунака у борби за један петодневни живот постају птице без крила летећи у вишедеценијски старом хеликоптеру. У земљи где је важно где ће хеликоптер да слети, а не и да ли ће да слети, постоје појединци спремни да положе свој живот у име хуманости, људи који верују у доброту, људи који знају да је покушај вреднији од резултата, људи који се не плаше смрти јер знају да су вечност.
(Ј. Арсеновић – Вести)