Једна од првих одлука нове Владе Србије биће она о поскупљењу путарина на аутопутевима за 10 одсто, сазнаје „Блиц“.
Ова не баш популарна мера, која је требало да буде донета још у фебруару, али је одложена због избора, за „Путеве Србије“ је нужност јер се цене нису мењале од 23. фебруара 2008. године. Према њиховим проценама, у касу компаније од ове корекције требало би да на годишњем нивоу уђе 1,8 милијарди динара више за одржавање путева.
Извор „Блица“ из Немањине каже да је одлука већ спремљена, али се чекало да се формира нова влада.
– Путарина мора да се коригује како би путеви могли да се одржавају. Док су цене путарине мировале осам година, расле су цене материјала, енергената и опреме који се користе за одржавање аутопутева и осталих друмова. Та поскупљења су готово довела на ивицу могућност одржавања српских путева, па је због тога ово нужност – каже извор „Блица“.
1,8 милијарди динара више сливаће се годишње у касу „Путева Србије“
Наш саговорник објашњава да ово јесте непопуларна мера, али у свим земљама путарина је много већа и зато и не треба да чуди што су њихови путеви много бољи.
– Из упоредних цена види се да је Србија са 0,03 евра по километру упола јефтинија у односу на Босну и Херцеговину, Хрватску и Португалију, где цена износи 0,06 евра по километру. У Турској то износи 0,039 евра, у Грчкој 0,045 евра, Италији 0,05 евра, Шпанији 0,085 евра, у Француској 0,095 евра.
Према новом ценовнику, који су „Путеви Србије“ предложили Влади, примера ради, путарина за деоницу Београд – Ниш ће са садашњих 730 скочити на 800 динара. Коришћење пута Београд – Шид возачи ће, уместо досадашњих 340, плаћати 370 динара, а за деоницу Београд – Суботица путарина ће се са 290 увећати на 320 динара.
Из Министарства саобраћаја нису желели да коментаришу сазнања „Блица“, само нам је начелно речено да је фонд за одржавање аутопутева недовољан.
Зоран Дробњак, в. д. директора „Путева Србије“, каже за „Блиц“ да је та компанија урадила још на почетку године анализу из које се види да би са увећањем цене путарина било значајно више пара за одржавање аутопутева.
– Одлуку о поскупљењу доноси Влада, али треба да се зна да Србија за путничка возила има најнижу цену путарине по пређеном километру у односу на остале европске земље које користе исти систем наплате. Док путарина за деоницу Београд – Ниш, дугу око 240 километара, износи 6,5 евра, нешто дужа километража од граничног прелаза Батровци до Загреба, што је око 300 километара, кошта 16,5 евра. То су велике разлике, а треба да се зна да од висине путарине зависи и одржавање аутопутева и безбедност саобраћаја – каже Дробњак.
Наплата на 670 км
У Србији има 670 километара аутопутева на којима се наплаћује путарина, а новац обезбеђен наплатом путарине улажу се у одржавање 15.000 километара државних путева првог и другог реда.
Слађана Вукашиновић Блиц