Напади ученика на наставнике постали су све чешћи, а ситуација је кулминирала у Основној школи “Јован Дучић” на Новом Београду, када је мајка једног ђака, незадовољна његовом оценом, напала наставницу биологије и нанела јој тешке повреде. Просветни радници у разговору за Нова.рс кажу да је пораст насиља према њиховим колегама последица вишедеценијског девастирања професије, али и ћутања просветних радника, као и да су потребне корените промене – закона, али и читавог образовног система, како би се стало на пут овом проблему.
Александру Станковић, наставницу музичког васпитања у Основној школи “Васа Пелагић” у Београду у понедељак је вербално и физички напао ученик 6. разреда. Само три дана касније, мајка ученика ОШ “Јован Дучић” на Новом Београду претукла је наставницу биологије јер је била незадовољна двојком коју је закључила њеном сину. Почупала ју је за косу, оборила на земљу и лупала главом о под, уз претње да “ће је запамтити”, “нигде више неће радити”, да ће “убити њу и породицу” и оно што је највише одјекнуло у јавности – “не знаш ти ко сам ја”.
Истог дана, учитељицу која предаје у ОШ “Свети Сава” на Врачару, напали су родитељи ученице. Отац девојчице је наставницу пљунуо и гурнуо, а затим ју је мајка чупала за косу до те мере да ју је оборила на под.
Сви се сећамо случаја из Техничке школе у Трстенику, када је наставници измакнута столица. Овај случај још није добио епилог, јер суђење бившем ученику Н.Ж. (18) није ни почело, након што се у децембру није појавио на припремном рочиошту.
Запошљавање добрих педагога
Овакве вести посале су све чешће, а како у разговору за Нова.рс каже председница Синдиката образовања Валентина Илић, овакве ситуације су “продукт двадесетогодишњег девастирања професије”.
“Постоје закони који штите права детета, а мора да се промени закон који би штитио просветне раднике, а захваљујући којем би родитељи кривично одговарали код оваквих напада. Поред драконских казни, потребна нам је и превенција, у виду позитивних примера из праксе – да се у школама запошљавају добри педагози, да направимо ‘рестарт’ и вратимо се на почетак. Не смемо да дозволимо да се наставници плаше”, каже Илић за Нова.рс
Према њеним речима, предлози да се повећа присуство полиције у школама не могу да уроде плодом.
“Родитељи који нападају наставнике врло су острашћени и свесни шта раде, што значи да ако их спречи полицајац у школи, они наставника могу да нападну и после часова, испред његове куће”, додаје она.
Насиље пред закључивање оцена
Форум београдских гимназија саоштио је да је “школа укинута”, те да је време да “ђачке књижице остану празне, одељенска већа неодржана, а оцене незакључене”, а Александар Марков испред ове организације каже за наш портал да су заиста потребне корените промене како би се овакви проблеми решили.
“Школа какву смо ми познавали више не постоји, укинута је, а за то смо криви сви заједно. Ако тврдимо да су криви само ђаци или родитељи, скривамо се и аболирамо одговорност просветних радника, која свакако постоји. Наставници дуго ћуте и не реагују, преко проблема се прелази олако, па чак се и преко највеће, мајске трагедије прешло олако, нема озбиљнијих реакција. Ако насиље не санкционишете, онда представљате да је то нормално, да уместо аргумената и разговора користимо песнице – такве примере имамо и код функционера, у медијима, а плашим се да немамо адекватно решење”, каже Марков.
Он констатује да се вербални напади и притисци на наставнике дешавају пред крај школске године, када се закључују оцене.
“Родитељи пројектују оцену, па искаљују на наставницима фрустрације када њихово дете ту оцену не може да има. Наставници који закључе оцену која није задовољавајућа за родитеље ризикују да буду пребијени, а ако почну свима да закључују петице, онда оцењивање губи смисао”, каже Марков.
Систем оцењивања
Према његовим речима, ако је оцена окидач за насиље, можда треба размислити о другачијем систему, какав се већ спроводи у свету.
Како каже, у питању је екстерно оцењивање, које у пракси изгледа тако што ученици немају класичне тестове, већ кварталне или полугодишње тестове који би били исти за читаву генерацију, а које би састављала, па и оцењивала посебна комисија.
Саговорник нашег портала сматра да би се тако са наставника уклонио притисак због оцена, јер у том случају, они не би доносили одлуке о вредновању рада ђака.
“Није довољно да шаљемо родитеље насилника у затворе. Трећи мај је био преломни моменат када смо увидели да не постоји граница потонућа српског образовног система”, каже Марков.
Он закључује да би Министарство просвете морало да се укључи и подржи наставнике у томе да одложе закључивање оцена.
“Школска година траје до 31. августа, има времена. Министарство мора да стане иза нашег позива, наставници морају да знају да имају подршку како би се одазвали нашем позиву”, закључује Марков.
Измене закона на чекању
Просветни синдикати договорили су, половином маја, са Владом да се промени Кривични законик како би напад на просветаре био третиран исто као и напад на адвокате, па кажњен и затвором. Овај договор постигнут је након што је више хиљада незадовољних просветних радника протестовало испред Скупштине, управо поводом све учесталијих напада на настванике. Међутим, до данас та промена није испуњена.
Osnovna škola „Jovan Dučić“ Foto: Nova.rs
Дуња Марић Нова