Са пет модерних система беспилотних летелица које Србија набавља из Кине наша војска ће имати способност коју нема нико у региону, истичу стручњаци.
Два од пет тих система су борбене летелице са ласерски вођеним ракетама и бомбама. Још није познато о којим типовима летелица је реч, али се зна да је Кина у последњих 20 година направила стреловит напредак и на пољу ратног ваздухоплоства и поноси се, пре свега, са две врсте борбених беспилотних летелица.
Набавка пет система беспилотних летелица, један је од најважнијих послова које је српска делегација на челу са председником Александром Вучићем договорила приликом званичне посете Пекингу, која је завшрена јуче.
Према последњим информацијама, борбене летелице које ће Србија набавити из Кине имају могућност да извиђају и управљају артиљеријском ватром и да наводе ракете и бомбе и дању и ноћу уз помоћ фото-електронских система.
Ништа слично не постоји у региону
Петар Војиновић, уредник ваздухопловног портала “Танго Сиx”, подвлачи добре стране овог аранжмана.
– Уколико се догоди увођење беспилотних летелица које могу дејствовати по циљевима на земљи, сигурно ћемо добити нову способност која не постоји у ширем региону. Сведоци смо наставка жеље Министарства одбране да остварује војно-индустријске сарадње које би у овом случају резултовале у оплемењивању наших беспилотних летелица, у овом случају кинеским, оптоелектронским уређајима – сматра Војиновић.
Врх, а јефтинији
Војни аналитичар Мирослав Лазански поздравља, такође, набавку беспилотних летелица.
– Кинески дронови су по технологији врх светске технологије, а шест пута су јефтинији од дронова на светском тржишту. Било би сјајно када бисмо ми добили ласерске дронове за извиђање, обавештавање, корекцију ватре. Што се тиче ласерских бомби, ми их немамо у арсеналу Војске Србије. Морали бимо да купимо и ту врсту технологије од њих, јер када имате ласерску бомбу или ракету са ласером, морате да имате и означивач циља са ласером – објашњава Лазански.
Како додаје, Србија доста касни са развојем домаћих беспилотних летелица и да тај заостатак у времену покушава да премести куповином у иностранству.
Ову су најпознатије беспилотне кинеске летелице
На ваздухопловном порталу “Танго Сиx” наглашавају да продаја кинеских беспилотних летелица расте и да су неки типови летелица јефтини и што је најважније релативно лако доступни, с тим да има и оних који су толико софистицирани да их могу набавити једино богате државе Блиског истока.
– Кинези данас имају највише типова УЦАВ, поједине компаније развиле су читаве серије таквих летелица. Једна од њих је Цхенгду Аирцрафт Индустрy Гроуп (ЦАИГ) која је део корпорације АВИЦ (Авиатион Индустрy Цорпоратион оф Цхина) – истичу на овом сајту.
Како кажу, ЦАИГ је развио фамилију наоружаних беспилотних летелица Yìлóнг односно Птеродактил познату и као Wинг Лоонг коју чини шест летелица.
За ове летелице, како кажу, развијен је велики број малогабаритних убојних средстава као што су вођене бомбе, бомбе за уништавање живе силе , противоклопне ракете, вођена ракетна зрна БРМ-1 калибра 90 мм.
– Осим поменутих борбених дронова, група ЦАИГ ради и на млазној беспилотној летелици која је названа Цлоуд Схадоw – наводе на “Танго Сиx”-у.
Друга фамилија кинеских УЦАВ настала је на академији Цхина Ацадемy оф Аероспаце Аеродyнамицс корпорације ЦАСЦ (Цхина Аероспаце Сциенце анд Тецхнологy Цорпоратион) који је познат и као 11. академија ЦАСЦ корпорације или још и као 701. истраживачки институт.
– Корисници кинеских УЦАВ су у протеклих неколико година имали богато борбено искуство. Летелице Wинг Лоонг је употребио Египат у борби против исламиста на Синају, УАЕ изнад Јемена користе Wинг Лоонг ИИ као и ЦХ-4 а изнад Либије Wинг Лоонг ИИ. Нигерија је током операција против исламистичке милитантне групе Боко Харам користила ЦХ-3; летелицу ЦХ-4 Ирак у сукобу са тзв. Исламском државом а Саудијска Арабија у рату против Хута у Јемену – кажу на “Танго Сиx”-у.
Не треба запоставити домаћу памет
Војиновић истиче да без обзира на набавку из Кине никако не треба запоставити домаће потенцијале.
– Војнотехнички институт на пример може да развије аутопилот за такву летелицу, приватна фирма ЕДеПро може развити одређена убојна средства, али очигледно да се сада “пожурило” са набавком таквих система. Ту увек треба водити рачуна о балансу наших способности и наше “памети” и куповине са стране – каже Војиновић.
Такође је интересантно, додаје, да у већини сегмената војне ваздухопловне технике неке ствари не можемо развити и произвести сами, али да беспилотне летелице можемо.
– Ту је потребно уложити у домаћу памет и у неким, посебно војним сегментима, ослободити је да ради неспутано – наглашава Војиновић.
М. Ташковић Блиц