Почетна » Трамваји за Београд међу најскупљима у Европи, тендер нацртан за фирму из Турске: “Шапићеви сарадници ишли на тајне преговоре у Анкару”

Трамваји за Београд међу најскупљима у Европи, тендер нацртан за фирму из Турске: “Шапићеви сарадници ишли на тајне преговоре у Анкару”

од Други Пишу
0 коментар

Набавка 25 нових трамваја за Београд, прошла је трновит пут стопирања тендера у више наврата, да бисмо на крају сазнали да је једини понуђач турски произвођач „Бозанкаја“. Да се тендер „црта“ по мерама ове фирме, још јесенас је упозоравао Никола Јовановић из Центра за локалну самоуправу. Тачно осам месеци колико је прошло од његових тврдњи, неколико сати пре завршетка тендера, „Бозанкаја“ се волшебно појавила као једини понуђач на поменутом тендеру.

Само неколико сати пре него што ће се тендер за набавку 25 нових трамваја у Београду завршити, стигла је једна понуда, и то ни мање, ни више од турског „Бозанкаја“. Они су за 25 трамваја понудили око 81 милион евра, што је по возилу 3,23 милиона евра.

Никола Јовановић из Центра за локалну самоуправу је још у септембру прошле године у отвореном писму, затражио од тадашњег градоначелника Александра Шапића одговор да ли је свог шефа кабинета тајно послао у Турску да тамо преговара са турским произвођачем трамваја „Бозанкаја“, без законског основа и редовне тендерске процедуре.

Тада је питао и да ли је разлог за мистериозно задуживање ГСП-а од чак 38 милијарди динара, куповина турских трамваја марке „Бозанкаја“ (Бозанкаyа).

Контакти Шапићевог кабинета са турском фирмом
Он је од Шапића затражио и да одговори да ли је већ договорено задуживање за ту намену код приватне банке Халкбанк.

У изјави за Нова.рс Јовановић каже да су контакти Шапићевог кабинета са турском фирмом почели још прошле године и то без присуства јавности и консултовања струке.

„Заинтересована су била још два понуђача, ПЕСА из Пољске и Штадлер. Они су упућивали питања у поступку јавне набавке и подносили примедбе, али на крају нису изнели понуде“, каже Јовановић.

Додаје да је скандалозно што смо, како каже, победника тендера знали још пре годину дана.

„Знали смо то и пре него што је раписана набавка. Скандалозно је то што се за један овако вредан и озбиљан посао није јавио ниједан други произвођач. Ово је по природи ствари међународни тендер, што указује на то да су друге фирме унапред схватиле да је тендер намештен и унапред договорено да ће бити једног понуђача“, каже саговорник нашег портала, додајући да је тиме показано да Београд нема репутацију транспарентних управа, већ корупционашких дилова.

Темишвар куповао од Турака по нижој цени
Јовановић тврди да су Шапићев саветник и шеф кабинета прошле године ишли у посету турској фирми „Бозанкаја“.

„Потпуно је неуобичајено да идете у службену посету једној фирми. О овој куповини није консултована струка из ГСП-а. Све је већ координисано преко кабинета председника Привременог органа“, каже Јовановић.

Београд ће тако платити трамваје 3,2 милиона евра по комаду, док је иста турска фабрика, према речима Јовановића, испоручила Темишвару трамваје за 1,9 милиона евра по комаду. Осим тога, Јовановић каже да је поменута турска фирма трамваје испоручила у само два европска града и то у Румунији.

Нови трамваји на улицама за 9 месеци
Београђани су иначе могли да прођу и горе, будући да је градска власт ову набавку проценила на готово 140 милиона евра, прецизније на 5,5 милиона евра по возилу, и то без ПДВ-а.

Да је цена превисока, чак и са понудом коју је изнела турска фирма, најбоље се види на основу примера из других држава.

Рецимо, у Сарајеву су трамваји набављени за по 2,26 милиона евра по комаду. У Осјеку је прошле године 10 возила плаћено 25 милиона, односно 2,5 милиона евра по једном. Скупљи од „наших трамваја“ су једино они у Грацу – овај аустријски град набавио је 15 трамваја за укупно 64,8 милиона евра.

Прва два трамваја требало би да буду испоручена Београду у року од девет месеци. Када је реч о испоруци осталих возила, није извесно каква ће бити тачна динамика њиховог пристизања у Београд, објавила је еКапија позивајући се на тендереску документацију.

Портал Нова.рс на адресу Секретаријата за информисање Београда послао је питање да ли је ико од представника кабинета председника Привременог органа ишао у посету турској фирми. До објављивања текста нисмо добили одговор.

Foto: R.Z./ATAImages, bozankaya.com.tr,BalkansCat/Shutterstock

Андрија Лазаревић   Нова

 

 

Можда ти се свиди

Оставите коментар