БЕОГРАД – Конкурс Министарства просвете за финансирање пројеката у области предуниверзитетског образовања, вредан 50 милиона динара, показао је озбиљне мањкавости и потврдио да је систем подршке организацијама у овој области дубоко неуједначен, саопштила је Унија средњошколаца Србије (УНСС).
Анализа коју је спровела УНСС показује да су значајан део средстава добила студентска и универзитетска удружења, иако је конкурс формално намењен предуниверзитетском образовању. Посебно забрињава што међу њима постоје организације за које постоје основане сумње да функционишу као тзв. ГОНГО или ПОНГО удружења (организације блиске институцијама или појединцима), што додатно доводи у питање сврсисходност доделе средстава и отвара простор за злоупотребе.
„Наш циљ није да оспоримо рад студентских организација које имају дугу традицију и квалитетне пројекте, већ да укажемо да су средњошколци, школе и њихова удружења запостављени. У систему у којем се средства предвиђена за предуниверзитетско образовање преусмеравају на другачије приоритете, губи се оно што је суштина – а то је подршка ученицима средњих и основних школа широм Србије“, наводи се у саопштењу УНСС-а.
Анализа је показала и велику неравномерност у територијалној расподели средстава: чак 70 одсто укупног буџета конкурса (34,7 милиона динара) завршило је у Београду, док су организације из других делова Србије остале на маргинама. Забрињава и податак да тек половина подржаних удружења (50,6 одсто) има примарну област деловања у образовању, док многа немају никакву комуникацију са јавношћу – више од 70 одсто нема чак ни Инстаграм профил, а скоро половина нема ни сајт.
УНСС истиче и да конкурс није довољно транспарентан, јер имена чланова комисије за оцењивање нису објављена, нити постоји јасна подела пројеката по областима образовања. „Транспарентност је кључ поверења, а у овом случају грађани и школе не могу да виде ко доноси одлуке и у којој области пројекти доприносе образовању“, оцењује Унија.
Као једно од решења, Унија средњошколаца Србије предлаже увођење посебног конкурса посвећеног средњошколском образовању и организовању, као и повећање издвајања за овакве пројекте у складу са годишњим растом буџета за образовање. „Неопходно је да средњошколци добију свој простор и подршку, а не да буду споредна тема у конкурсима који претежно подржавају студентске пројекте“, наводи УНСС.
Организација подсећа да је Министарству просвете већ доставила сет од десет препорука за унапређење конкурса, укључујући увођење дигиталне пријаве, дуже рокове и објављивање извештаја о реализацији подржаних пројеката, али да до сада те препоруке нису узете у обзир.
„Очекујемо да Министарство просвете препозна озбиљност проблема и да наредни конкурси буду заиста у служби развоја образовања и подршке ученицима у предуниверзитетском образовању широм Србије“, закључује УНСС.