Унија средњошколаца: Кризни школски семафор показује – три од пет школа у Србији у критичном стању

uija srednjoskolaca
Други Пишу
октобар 30, 2025

0 коментара

5 мин читања
16

Унија средњошколаца Србије (УНСС) објавила је прве резултате иницијативе „Кризни школски семафор“, алата који мери стање права ученика, наставника и родитеља у средњим школама широм земље.

Већ први подаци, који обухватају пет школа из различитих градова, показују забрињавајућу слику – три школе оцењене су црвеном бојом, што значи да су права ученика и запослених озбиљно нарушена, док су две оцењене жутом, што указује на присуство притисака и нестабилности.

Према оцени УНСС-а, Пета београдска гимназија добила је најнижу просечну оцену (1,25), док су Гимназија „Урош Предић“ из Панчева и Гимназија „Јован Јовановић Змај“ из Новог Сада такође оцењене као школе у критичном стању (1,75). Прва нишка гимназија „Стеван Сремац“ (2,25) и Ваљевска гимназија (2,00) сврстане су у категорију „угрожених“, где структуре делимично функционишу, али под притисцима.

Кризни семафор мери стање у четири области: институционална стабилност, отвореност одлучивања, слобода изражавања и заштита и безбедност. Боје семафора приказују опште стање у школи: зелено је стабилно, жуто је угрожено и црвено је критично.

„Ово нису појединачни пропусти, већ озбиљни институционални проблеми. Када три од пет школа у првом кругу анализе покажу критичне оцене, то значи да систем има дубок проблем са начином на који се штите ученици, наставници и њихова права“, поручују из Уније средњошколаца Србије.

Методологија Кризног школског семафора почива на начелима транспарентности, анонимности, верификације и ученичког учешћа. Сви критеријуми према којима се школе процењују јавно су доступни, а прикупљање података одвија се најмање једном месечно уз потпуну заштиту идентитета ученика, родитеља и наставника који деле своја искуства. Свака пријава пролази кроз процес провере из више извора и од јавно доступних информација и локалних УНСС контакт тачака, до анонимних пријава које достављају чланови школских заједница.

У појединим школама забележене су смене директора и наставника без образложења, ограничавање јавног изражавања ученика и затвореност школских одбора. УНСС упозорава да већина школа нема функционалне механизме заштите, попут повереника или сигурног канала за пријаву притисака, и да су случајеви аутоцензуре све чешћи.

Кризни школски семафор већ је доступан јавности на сајту https://www.srednjoskolci.org.rs/krizni-semafor/, где се могу прегледати оцене и описи случајева по школама.

Из УНСС-а наводе да је циљ алата да се забележе институционални проблеми, а не појединачни инциденти, те да резултати представљају основу за међународно заговарање и одговорно деловање Министарства просвете у решавању системских пропуста.

„Овај алат показује где систем образовања пуца и где су потребне хитне реакције. То је сигнални систем, а не списак криваца. Наше школе треба да буду места слободе, а не притисака и страха“, поручују из УНСС-а.

Из УНСС су најавили да ће у наредном периоду редовно објављивати информације како би обавестили јавност о стању права актера образовања.

Последње