Грађанске иницијативе упозоравају јавност на Предлог закона о изменама и допунама Закона о уџбеницима који ће да зацементира политичку контролу над образовањем у Србији и позива Владу Србије да овај пропис повуче из скупштинске процедуре.
Нови закон увођењем “уџбеника од националног значаја” успоставља монопол државе над образовним садржајем и омогућава идеолошко обликовање наставних садржаја, нарочито у предметима као што су историја, српски језик и књижевност и географија. Нови уџбеници неће бити научно и педагошки независни, што се и види из потпуног одсуства било каквих механизама стручне контроле квалитета и стручних рецензија. Ученици и ученице ће у школама вероватно бити изложени свакодневној популистичкој демагогији којој је јавност изложена у медијском простору под контролом владајуће странке.
Закон додатно предвиђа потпуну монополизацију издаваштва јер се јавном издавачу, Заводу за уџбенике, даје ексклузивно право да издаје уџбенике у чак осам предмета основношколског образовања “од националног значаја”. Није јасно дефинисано ко, како и по којим критеријумима бира ауторе националних уџбеника и гарантује да садржаји буду тачни, научно засновани и у складу са савременим образовних стандардима нити је јасно шта се подразумева под “националним значајем”. Предлог закона је тако у супротности са основним европским вредностима плурализма, транспарентности и конкуренције на тржишту уџбеника, и представља корак уназад у испуњавању обавеза Србије као земље кандидаткиње за чланство у ЕУ.
Додатно, Предлог закона донесен је уз значајне пропусте у домену принципа транспарентности и партиципације. На интернет страници Министарства, као и на порталу еКонсултације, није било могуће пронаћи Извештај о спроведеној јавној расправи иако је према члану 41. Пословника Владе извештај морао бити објављен у року од 15 дана од дана окончања јавне расправе, што је био 19. јун 2025. године. У Извештају о јавној расправи који је део Предлога закона не стоји који су коментари јавности прихваћени и да ли су делимично и у потпуности прихваћени, већ се само констатује да је до прихватања дошло. У више изјава релевантних удружења наведено је да никада нису добили одговор на упућене коментаре на Предлог закона. Јавности је онемогућен увид у коначан изглед Нацрта закона пре него што је дошао на дневни ред Владе на усвајање.
Уколико овакав Предлог закона буде усвојен у Народној скупштини, власт ће институционализовати политичку контролу над образовањем, посебно у контексту све учесталијих покушаја ревизионизма и националистичке реинтепретације историје. Стога, позивамо Владу Србије да повуче Предлог закона и тиме заустави инструментализацију образовања у личне и партијске сврхе и кршење међународних обавеза у овој области.