Град Београд планира да са приватним превозницима потпише анексе уговора због увођења нових правила наплате и управљања возилима јавног превоза. Изменама уговора предвиђа се и да се „до успостављања новог система“ зарада приватних превозника утврђује месечним записницима, пише Нова економија.
Београд је недавно једнострано раскинуо уговор са компанијом Кенткарт Соутхеаст Еуропе. Због престанка рада старог система, није могућа примена уговорне методологије обрачуна прихода и цене услуге, као ни праћење реализације уговореног обима превоза како је старим системом било омогућено, наводи се у образложењима предложених решења, наводи Нова економија.
Успостављање новог система за управљање возилима јавног превоза путника и обрачун рада превозника од стране Града је у току.
На дневном реду Скупштине Града Београда која је сазвана за 20. јун наћи ће се неколико предлога који се тичу јавног превоза путника у Београду.
Неки од предлога односе се управо на потписивање анекса уговора са приватним превозницима, конкретно због раскида уговора са Кенткартом.
Између осталог, јавни градски превоз путника у Београду, поред Градског саобраћајног предузећа (ГСП), обављају и:
1. конзорцијум Арива Литас (аутобуси),
2. конзорцијум Авала бус 500 (аутобуси) и
3. група СП „Ласта“, СП „Ластра“, АСП „Стрела-Уб ” и АСП „Стрела – Обреновац“ (аутобуси).
Град са те три групе има потписане уговоре о јавно-приватном партнерству, који сада морају да се измене због раскида уговора са компанијом Кенткарт Соутеаст Еуропе.
Предложена решења (са нацртима анекса) која ће се наћи на дневном реду градске скупштине објавио је на свом Твитер налогу шеф одборничке групе „Морамо – За добар град“ у Скупштини Града Београда Добрица Веселиновић.
Gradska uprava smatra da materijali za sednice skupštine grada ne treba da budu javno dostupni.
Mi mislimo i hoćemo da oni budu lako dostupni svima:
Zato smo pokrenuli sajt #ZaDobarGrad gde možete naći sve materijale:https://t.co/i99fafKchi— Dobrica Veselinović (@dobrinacelnik) June 14, 2023
Нацрти анекса, између осталог, предвиђају и додавање новог члана у уговоре са превозницима који каже да су уговорне стране сагласне да се, до успостављања новог система, зарада превозника дефинише записником о месечној заради превозника, а који ће потписати свака уговорна страна, за сваки месец појединачно и до 15 у месецу за за претходни месец.
То, како наводи Нова економија, значи и да се неће примењивати чланови 41-48 важећег уговора који се односе на методологију обрачуна цене и прихода.
Записник о месечној заради садржаће податке о планираној километражи у периоду 1. јануар – 30. април 2023, као и податке о висини прихода у марту (са умањењем и пеналима, без уговорних казни).
У уговоре ће се, према нацртима анекса, унети да возила морају да буду опремљена „уређајима новог система“, као и то да је превозник дужан да изврши инсталацију нове опреме о свом трошку. У питању је, како се види из предложених анекса, опрема која ће бити достављена од стране Секретаријата за јавни превоз, у власништву је Секретеријата и одржава је Секретаријат.
Досадашњи систем за наплату карата и управљање возилима у јавном превозу путника престао је са радом крајем маја, након што је град једнострано раскинуо уговор са компанијом Кенткарт Соутхеаст Еуропе.
У међувремену је донет и нови ценовник за услуге јавног превоза у Београду.
Због успостављања новог система потребни су анекси уговора како би се извршиле измене уговорних односа.
Шта се све предлаже анексима
Мењају се чланови који регулишу опремање возила, па се дефинише да у периоду реализације уговора возила морају бити опремљена уређајима новог система.
У уговорима са приватницима ће се изменити члан који се тиче инсталирања опреме у возила, па ће сада у њему (конкретно у члану 36 сваког до три уговора о јавно приватном партнерству) писати да је превозник дужан да изврши инсталацију нове опреме о свом трошку, а према упуствима лица моје је град ангажовао за успсотављање новог система.
Такође, у случају штете на опреми новог система трошак набавке и инсталације нове опреме сноси превозник.
Према нацртима анекса, превозници се обавезују и да у возилима и аутобусима деинсталирају уређаје старог система и предају их овлашћеним лицима Секретаријата, и више неће бити предвиђена обавеза продаје карата у возилу.
У једном од чланова у нацрту анекса пише и да је (ради приступа новом систему) превозник сагласан да о свом трошку, у случају потребе, обезебеди одговарајућу просторију и рачунарску опрему као и интернет прикључак за комуникацију.
Нацрт анекса предвиђа и додавање новог члана који каже да су уговорне стране сагласне да се до успостављања новог система неће примењивати чланови 41-48 уговора који се односе на методологију обрачуна цене и прихода – већ ће се зарада превозника дефинисати записником о месечној заради превозника, а који ће потписати свака уговорна страна.
Нацрт анекса предлаже и да се у прелазном периоду до успостављања новог система (а најкасније до 31. децембра 2023) не примењују одредбе које се односе на обавезу превозника да омогући онлајн приступ камерама, као ни извештаје о бројачима путника, те да је превозник у обавези да у случају немогућности функционисања оњалн приступа камерама од стране Секретаријата, обезбеди и Секретаријату достави копије снимака, а складу са захтевом надлежних органа.
Такође, превозник ће бити дужан да исправност уређаја новог система дневно контролише и неисправност пријављује секретаријату.
У нацртима анекса анекса пише и да су уговорне стране сагласне да Секретаријат, по успостављању новог система, утврђује реазлизацију обавезе, према подацима из новог система (у складу са упутствима које доноси секретаријат, а о којима ће превозник бити благовремено упознат).
Такође, у анексу пише и да је превозник сагласан да ће у случају потребе, на позив Секретаријата закључити повезане и спореде уговоре који се тичу инсталације и одржавања система.
На дневном реду градске скупштине 20. јуна наћи ће се:
Предлог решења о давању сагласности на коначни нацрт анекса 6 Уговора о јавно приватном партнерству у обављању комуналне делатности градског превоза путника у Београду (закључен између Секретаријата за јавни превоз и конзорцијума који предводи „Аррива Литас“),
Предлог решења о давању сагласности на коначни нацрта анекса 7 Уговора о јавно-приватном партнерству у обављању комуналне делатности јавног приградског и локалног превоза путника (закључен између Секретаријата за јавни превоз и групе понуђача коју чине СП „Ласта“ и други),
Предлог решења о давању сагласности на коначни нацрт анекса 7 Уговора о јавно-приватном партнерств у у обављању комуналне делатности јавног превоза путника на територији Београда потез 500, (закључен између секретаријата и групе понуђача коју чине Авала бус 500 и други).
Shutterstock/Alex Linch