Медијска доминација је главни чинилац успеха председника Александра Вучића, каже се у извештају и додаје да је претходних година развијено неколико алатки које обезбеђују контролу над медијском сценом. Власти користе законске и економске мере да изврше притисак на критичке медије али и да дају подршку лојалним медијима. Медији се постепено увлаче у систем власти и на крају подупиру владу и председника.
Процес преузимања контроле над медијима још није довршен у Србији, али јесте успостављена клима у којој се новинарима отежава свакодневни рад кроз застрашивање и малтретирање. Људи блиски Српској напредној странци (СНС) су недавно купили неколико медија, подсећају аутори извештаја и наводе да је брат високог званичника СНС који је имао три портала, радио станицу и девет кабловских канала, купио и две ТВ станица са националним фреквенцијама.
Аутори упозоравају и на финансијске притиске које врше порезници и наводе примере Врањских и Јужних вести, које су имали критички однос према властима.
Регулаторна тела немају отворено непријатељски став према независним медијима, али немају ни капацитете да спроводе медијске законе које аутори извештаја оцењују као добро формулисане. Регулаторно тело за електронске медије (РЕМ) није попуњено до краја и не функционише правилно, а пример за то је чињеница да не указује на доминацију владајуће странке у медијима током предизборних кампања.
РЕМ није реаговао у фебруару 2019. када су две ТВ станице приказале спот у коме се омаловажају и вређају лидери опозиције.
Новинарима је тешко да раде у медијском окружењу у Србији због константног вређања и напада који долазе од политичара и прорежимских таблоида који их често називају издајницима и страним плаћеницима. У извештају се наводе примери увредљивих графита на улазу у једно новинарско удружење и паљење куће новинара због кога је званичник СНС смењен и ухапшен.
Чињеница да је уопште дошло до таквог унапред испланираног напада показује да независни новинари у Србији раде свој посао на сопствени ризик.
Аутори извештаја упозоравају и да политичари манипулишу законом и на физичке нападе и претње. Клевета није више кривично дело али политичари и даље туже медије и добијају велике одштете. Они дају на знање својим следбеницима да су напади на новинаре дозвољени и стварају атмосферу страха и некажњивости да би новинари знали да је свако истраживање праћено ризиком.
Прорежимски медији добијају подршку кроз рекламе које плаћа држава а постоје и многи други начини да им се новац пребаци, као нпр. пројектно суфинансирање или селективно опорезивање.
Аутори извештаја кажу да се империја лојалних медија користи стратешки и додају да су власти у Србији мајстори у стварању нове реалности кроз поплаву политичких порука којима се скреће пажња са осетљивих тема и успоставља контрола јавности.
Јавни медији су од велике важности за ту стратегију, нарочито агенција Тањуг која је формално затворена али и даље ради уз помоћ државног новца.
Јавни сервиси су одувек подржавали власти али се та подршка драматично променила у протеклих неколико година, каже се у извештају и додаје да раније РТС и РТВ били мање или више професионални, али су сада постали гласноговорници власти.
Председник Вучић, по оцени аутора извештаја, неуморно говори за медије које сматра пријатељским. Он и његова СНС су имали четири пута више времена и простора у медијима од свих осталих учесника у изборима.
Аутори оцењују да још увек постоји шанса да се ствари промене јер постоји мотивацију у облику могућег чланства у Европској унији које повлачи и строго спровођење закона али упозоравају да је веома тешко променити медијску слику ако се успостави контрола над медијима.
Стратегија коју спроводе власти неће довести до потпуног уништавања независног новинарства али ће оно бити веома ограничено.
Квалитетно новинарство је и даље присутно и доступно, али ти медији воде све тежу борбу, а власти су успешне јер их обесхрабрују и гурају их у позадину, док истовремено користи неограничене ресурсе да створи лојалну медијску силу.
Дарко Поповић Н1