Радови на санацији стубова који држе мост на којем је железничка станица Нови Београд изводе се без одобрења. Разлог је потреба да се реконструкцијом обезбеди већа носивост овог моста којим саобраћају воз Соко, Интер Регио и Бео воз, а који је изграђен пре 55 година, пише Форбес Србија.
Како се види из система за издавање грађевинских дозвола, Министарство грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре прибавило је локацијске услове за извођење радова у јуну ове године.
Потом је Министарство поднело захтев за добијање решења о одобрењу за извођење радова на реконструкцији моста на железничкој станици. Међутим, одбијени су 15. августа.
Уследио је нови захтев који је у систему заведен 22. септембра. Његово решавање је у току.
Ипак, како смо се уверили на терену, радови на стубовима увелико трају што сугерише да се изводе без добијеног одобрења. На градилишту смо у петак затекли мешалицу која је сипала бетон у темеље стубова најближе степеницама којима се путници пењу на пероне.
Како се може видети из доступне документације, постоји низ констатација које указују на стање конструкције станице.
У идејном решењу најпре се констатује да конструкција моста „није изведена у целости према првобитно урађеној пројектној документацији“. С тим у вези, наводи се да је промењен број и пречник шипова на појединим темељима док су поједини носачи колосека санирани додавањем каблова за преднапрезање због квалитета бетона који није одговарао оном из пројекта.
Додаје се и да се на овој станици радило у оквиру пројекта модернизације пруге од Београда до Суботице. И да се у документацији из 2015. види да су тада изведени одређени радови – додавање нових слојева преко перонских коруба, дизање коте перона, уградња новог колосека, премазивање конструкције заштитним премазима. Конкретно, стављени су додатни слојеви бетона, стиродура и асфалта преко постојећих перона. Али, није рађена статичка провера саме мостовске конструкције.
„Међутим, ни тада није урађена процена постојећег стања конструкције нити је извршена санација неког од главних конструкцијских елемената“, стоји у идејном решењу.
Даље се може видети да су ове године урађени елаборати о процени стања носеће конструкције моста, као и о теренским и лабораторијским испитивањима и мерењима на носећој конструкцији моста.
Шта је показао елаборат о стању?
Радови на изградњи моста железничке станице започети су у септембру 1968. и завршени у јуну 1970.
Елаборат о процени стања конструкције показао је да је конструкција у експлоатацији више од 50 година, а да „није било озбиљнијих санационих захвата, посебно оних који би били праћени и одговарајућим прорачунима, осим санације појединих носача колосека (непосредно након изградње) у којима није постигнута пројектована марка бетона“.
Констатује се и да су се у међувремену десиле вишекратне измене прописа због чега се и концепт прорачуна разликује данас у односу на то време. Промењене су и шеме железничког оптерећења при чему је оптерећење „додатно увећано коефицијентом чија је вредност 1,21“.
Стоји и да у оригиналном пројекту осим губитака услед трења каблова нису разматрани други тренутни губици силе преднапрезања. Нису разматрани ни временски губици услед скупљања и течења бетона, „а нису занемарљиви, посебно јер се ради о статички неодређеној конструкцији са више непокретних ослонаца“. „Утицаји услед температурне промене и температурне разлике, такође нису узимани у обзир (осим за стубове)“, стоји у документацији.
Теренска и лабораторијска испитивања и мерења утврдила су да је у већини конструкцијских елемената остварена нижа класа чврстоће бетона при притиску од оне која је предвиђена оригиналним пројектом.
С друге стране, димензије карактеристичних елемената конструкције, као и димензије темељних стопа и дубина одговарају пројектованим димензијама.
Такође, број и распоред каблова за преднапрезање, као и распоред и количина уграђене арматуре на деловима где су спроведена испитивања не разликују се у односу на оригинални пројекат. Ипак, додаје се још једна констатација.
„Макроскопским и детаљним визуелним прегледом регистровани су бројни дефекти и оштећења, од којих већина не угрожава носивост конструкцијских елемената изузев код префабрикованих коруба и префабрикованих плоча ниша, док је трајност свих елемената конструкције моста смањена“.
Форбес Србија упутио је Министарству грађевинарства питања у вези са овим радовима на станици Нови Београд.
Желели смо да добијемо потврду да ли су извођени радови или се тренутно спроводе, а од момента издавања локацијских услова.
Такође, питали смо и да ли било шта од проблема излистаних у локацијским условима утиче на безбедност саобраћаја и путника.
Одговор, међутим, нисмо добили.
Цео текст прочитајте на порталу Форбес Србија.