Грађани који западну у финансијске тешкоће током отплате кредита од данас имају право да затраже олакшице, а банке су дужне да размотре те захтеве и понуде конкретна решења, предвиђа одлука Народне банке Србије (НБС) која је ступила на снагу.
Народна банка Србије почиње примену нове Одлуке о олакшицама у отплати кредита 15. октобра ове године, која обавезује банке да предузму „разумне мере“ када корисник због животних околности више није у могућности да уредно измирује своје обавезе.
Као разлози за одобравање олакшица препознају се губитак посла, значајно смањење прихода, тешка болест, повреда, смрт супружника или детета, развод, као и друге личне и породичне околности које утичу на имовинско стање корисника.
Банке могу понудити различите врсте помоћи: продужење рока отплате, одлагање плаћања, смањење каматне стопе, привремени застој у отплати, делимичан опрост дуга, па чак и промену валуте кредита или врсту уговора.
Захтев за олакшицу корисник подноси банци са потребном документацијом – лично, мејлом или путем сајта.
Банка мора да одговори у року од 30 дана, а ако одбије захтев, клијент има право да поднесе приговор комисији у оквиру банке у року од 10 дана. Комисија одлучује најкасније у року од 30 дана, а до тада банка не сме једнострано раскинути уговор или прогласити цео кредит доспелим.
Банке су дужне да на својим сајтовима и у пословницама објаве све услове, врсте олакшица, рокове и права клијената. Такође, обавезне су да квартално извештавају НБС о свим поднетим, одобреним и одбијеним захтевима.
Први извештај банке достављају до 15. априла 2026. године, за први квартал те године.
Foto:Shutterstock