Проблем са скупоценим турским трамвајем, који је испоручен Београду: Шири је него што би требало, на тестирању оштећен

bozankayeturski tramvaji
Други Пишу
јун 9, 2025

0 коментара

9 мин читања
507

Једна од најударнијих вести у Београду, крајем маја, била је испорука првог турског трамваја Бозанкаyа, од укупно 25 њих колико треба да стигне у нашу престоницу. Надлежни су тада навели да ће први шински Турчин на београдским улицама бити пуштен у саобраћај после неопходних тестирања. А управо тестирања, према сазнањима еКапије, указују да ће са трамвајима Бозанкаyа бити приличних мука када буду званично пуштени у саобраћај београдским улицама.

Како еКапија незванично сазнаје од извора из ГСП Београд, који је упућен у тренутна тестирања прве византијскоплаве Бозанкаyе, трамваји наручени за београдски саобраћај шири су у односу на друге који возе по градским шинама, а то ће у свакодневном саобраћају правити проблеме.

„Ширина ових трамваја је таква да када у будућности буду наилазили из супротних смерова, неће моћи истовремено да прођу на свим раскрсницама, већ ће трамвај из једног смера морати да пропусти прво да прође онај из другог, па тек да он настави“, каже њихов извор.

Како додаје, ово је пропуст и превид који није сео да се деси у току спровођене набавке за куповину нових трамваја за потребе ГСП Београд.

На све ово, према нашим сазнањима, у току тестирања прва београдска Бозанкаyа је већ оштећена, али не због лоше вожње и маневрисања возача највећег градског превозника него представника из Турске који је укључен у тестирање и обуку запослених у ГСП-у. Конкретно су прошлог викенда на новом трамвају оштећени мигавац и спољна камера, прецизирао је наш извор.

Уз наведено, у међувремену је, када је реч о трамвајском подсистему јавног превоза у главном граду, утврђено да је приликом последње реконструкције раскрснице у Немањиној, на углу са Ресавском, размак између шина сужен, што значи да ћемо у предстојећем периоду имати шире него што треба Бозанкаyе и ужи размак између шина на поменутој раскрсници.

Један од првих који је јавно указивао на проблеме у вези са спорном набавком нових 25 трамваја, саобраћајни инжењер и председник синдиката Центар ГСП Београд, Иван Банковић, за еКапију каже да је од самог старта било јасно да ће ширина новог трамваја бити већа од свих шинских возила која су до сада била на београдским улицама, што је тражено техничком спецификацијом на тендеру.

„На добром сте трагу што се тиче информација у вези са новим трамвајем. Као што знате, први трамвај је пре мање од две недеље пристигао у ГСП-ов депо Сава на Новом Београду и у току су последње припреме за почетак пробних вожњи, које се очекују врло брзо. За сада, представници турског произвођача обучавају инструкторе и друге запослене ГСП-а, а када се то заврши, пробне вожње ће бити веома битан део процеса пре укључивања новог трамваја у саобраћај и то подразумева да ће екипа стручних служби ГСП Београд у наредном периоду интензивно тестирати возило на трамвајској мрежи града у ноћним сатима, тако да ћемо тада имати прву реалну слику могућих препрека и проблема у вези са постојећом инфраструктуром“, каже Банковић.

Како истиче, постоји неколико спорних ствари у вези са новим трамвајем, а једна од кључних ствари јесте његова ширина.

„Нови турски трамвај је шири него било који други, да будем прецизан, ширина ЦАФ трамваја је 2,2 метра, Диваг трамваја из швајцарске донације 2,3 метра, а новопристигли трамвај је ширине 2,4 метра. У старту могу да вам кажем да је поред раскрснице Немањине и Савског трга проблем и раскрсница Булевара краља Александра и Београдске улице, а могући проблеми ће бити и на још неким деоницама. То значи да ће на већим кривинама и раскрсницама бити велики изазов, посебно због геометрије заобљеног краја модула, уколико се инфраструктура не прилагоди новим возилима, што би подразумевало техничке корекције на постојећој инфраструктури“, открива Банковић и додаје да је иако веома значајно што је Београд купио нових 25 трамваја који су потребни престоници, укупну слику квари то што је на овом тендеру било пресудно да је „морао“ да победи турски произвођач.

„Куповина нових трамваја је свакако велика вест за ГСП и све грађане, али подсетићу да је тендер за куповину тих трамваја прошле године био „нацртан“ за турску фирму Бозанкаyа и да смо скоро три месеца пре отварања понуда знали ко ће добити посао. Други проблем је што су рокови испоруке нереално кратки по оцени других произвођача шинских возила и бројних стручњака, па се може очекивати да ће бити још анекса уговора са турским произвођачем којим ће се продужавати рок испоруке, односно померати динамика, као што то био случај и са прва два трамваја где је анексом уговора померен датум испоруке“, тврди Банковић.

Питање је да ли ће бити притиска на стручну комисију ГСП-а да се што пре заврши са тестирањем нових трамваја како би се покренуо процес производње преостала 23 возила, наглашава Банковић.

„Прошле године није било пресудно шта мисле стручњаци из ГСП-а о спецификацијама нових трамваја, већ каква је директива била из врха Града како би на тендеру прошла унапред одабрана понуда. Врло је битно да оно што стручна комисија буде предложила да су евентуално спорне деонице и делови траса трамвајских линија, то буде кориговано у најкраћем року, како не бисмо дошли у ситуацију да се у будућности дешавају екцеси са новим трамвајима, а да се сва одговорност свали на возаче ГСП-а. Због тога ћемо врло пажљиво пратити цео процес и инсистирати на поштовању струке“, поручује Банковић.

Prvi od 25 novih turskih tramvaja stigao u Beograd Foto:Sekretarijat za javni prevoz

Екапија/Нова

Последње