Правилник је поново промењен, а рок за почетак примене две одредбе којима се услови за технички преглед аутомобила пооштравају је још једном одложен на период од две године – овај пут на 5. јул 2027. Влада Маринковић, председник Националне асоцијације техничких прегледа за портал Н1 каже да нас ускоро очекује и промена закона, а да техничке прегледе очекује још једна промена до краја године.
Возачи су прво страховали од 5. јула 2023. за када био најављен почетак примене строжих услова за техничке прегледе аутомобила. Потом је Министарство саобраћаја, „у минут до 12“, овај рок изменом правилника померило за 5. јул 2025. године. Сада се, још једном, изменом истог правилника рок помера на 5. јул 2027. године.
Кључне промене које се одлажу односе се на исправан рад катализатора и на одређене захтеве код мерења такозване овалности кочница, без којих није могућ успешан „пролаз“ техничког прегледа.
Пролонгирањем примене ових одредби правилника за још две године, возачи добијају још времена да „стање“ својих аутомобила усагласе са овим одредбама.
Министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, како се наводи у Службеном гласнику, донела је Правилник о изменама и допунама Правилника о подели моторних и прикључних возила и техничким условима за возила у саобраћају на путевима.
Влада Маринковић, председник Националне асоцијације техничких прегледа, за портал Н1 појашњава да ће се на техничком прегледу и даље мерити све – параметри за издувне гасове, као и овалност кочница, али то неће бити елиминациони фактор.
Он истиче да се, овај пут, правилником одлаже примена ове две одредбе због припреме новог закона.
„Започета је израда новог Закона о безбедности саобраћаја, јер овај је ‘крпљен’ много пута од 2009. године када је донесен. А нови закон изисиваће и израду нових подзаконских аката, међу којима је и Правилник о подели моторних возила и техничком прегледу“, објашнајва Маринковић.
Правилник о подели моторних возила би, каже, требало да се расчлани на два правилника.
„Један правилник би требало да се односи на нова возила, а други на возила у употреби“, истиче он.
Наш саговорник претпоставља да се сматрало да је боље да се одложи примена ових одредби (овалност кочница и катализатори) која је требало да почне 5. јула ове године, па да примена крене када се усвоји нови Закон о безбедности саобраћаја, и донесу нова подзаконска акта.
„Могуће је да техничке прегледе очекује друга ствар, која ће бити нешто компликованија од овога, а то је повезивање на централни информациони систем крајем ове године. Повезиваће се сви уређаји на техничком прегледу, па и технички прегледи, са централним информационим системом у Агенцији за безбедност саобраћаја. То ће бити нешто што је далеко потребније и далеко ће више да утиче на сам рад на техничким прегледима, него ове промене које су сада одложене“, указао је Влада Маринковић.
Шта се прегледа, а шта ће се тражити
Подсетимо, као што је портал Н1 већ писао уочи прошлог одлагања примене ових одредби правилника – катализаторе возачи и сада треба да поседују, када је реч о возилима са моторима Еуро 4 па надаље.
„Тај катализатор, међутим, мора да буде исправан, јер у случају да је неисправан – то ће за две године бити услов за враћање аутомобила са техничког прегледа“, објаснио је у јуну пре две године исти саговорник – Влада Маринковић, председник Националне асоцијације техничких прегледа НАТЕП.
На техничким прегледима се, како је тада објаснио – не гледа поседовање катализатора, већ се ради анализа издувног гаса. А резултати те анализе код неисправног катализатора – неће бити добри. То и даље неће бити разлог за враћање возила са техничког прегледа – све до 5. јула сада већ 2027. године што је нови рок за примену ове одредбе поменутог правилника.
Када је реч о овалности кочница, наш саговорник је појаснио да је ту реч о такозваној неуједначености кочионе силе по ободу точка.
Та неуједначеност силе кочења се мери на техничком прегледу и по новим одредбама правилника – које су сада опет одложене на 5. јул 2027 – не сме да буде већа од 20 одсто за аутомобиле, односно 30 одсто за теретна возила и аутобусе.
Маринковић је објашњавао да је утврђено да, код мерења овалности на „стари начин“ – прегледач на техничком прегледу има утицај на њега: ако нога није мирна на кочници – то ће повећати и овалност. Образац мерења се мења управо у циљу да мерење буде прецизније и да се избаци утицај контролора на мерење овалности.
„Најједноставније речено – велика неуједначеност кочионе силе по ободу точка значи да су вам криви дискови или добоши“, појаснио је тада наш саговорник.
Shutterstock/Anastasija Vujic
Даниела Илић Красић Н1