Гроцка – Основна школа „Илија Гарашанин“ у Гроцкој нашла се у центру пажње након што је група родитеља изразила забринутост због инцидента у којем је ученик седмог разреда те школе, како се сумња, израђивао и дистрибуирао фотошопиране фотографије својих вршњакиња, приказујући их у експлицитном и непримереном садржају. Инцидент је потврђен и у Министарству унутрашњих послова (МУП) у Гроцкој.
Према наводима родитеља који су се обратили нашој редакцији, ученик је скидао фотографије девојчица са друштвених мрежа, а затим их обрађивао у програму за уређивање фотографија, креирајући садржај који је дубоко узнемирио ученице и њихове породице. Родитељи страхују да случај неће бити адекватно санкционисан и да постоје покушаји да се цео догађај умањи или заташка од стране управе школе.
Реакција школе: Покренути поступци и појачан васпитни рад
У одговору на упит наше редакције, директорка ОШ „Илија Гарашанин“ навела је да је школа предузела низ корака поводом овог догађаја. „Школа је о свему обавестила МУП и Школску управу, као и Центар за социјални рад у Гроцкој. Обавештен је и Тим за заштиту. Обављен је разговор и са децом и са родитељима, покренути су васпитно-дисциплински поступци“, стоји у саопштењу школе. Даље се наводи да је „школа покренула мере из своје надлежности, реализоваће се појачан васпитни рад и друштвено-користан рад и план заштите за одељење.“ Из школе су такође подсетили да је, на основу Правилника о употреби личних мобилних уређаја ученика који је ступио на снагу 8. фебруара 2024. године, регулисано да за време боравка ученика у школи лични мобилни уређај треба да буде искључен.
Забринутост родитеља и незваничне информације
И поред предузетих мера од стране школе, родитељи ученица које су се нашле на спорним фотографијама и даље су дубоко забринути. Они сматрају да најављене мере нису довољне и да неће спречити даље потенцијално злостављање. По њиховом мишљењу, једино адекватно решење које би заштитило жртве и послало јасну поруку било би премештање ученика који је правио фотографије у другу школу. „Плашимо се да ће се све завршити на појачаном васпитном раду, а да ће наше ћерке и даље бити у страху од нових непријатности и да ће тај дечак наставити да шири фотографије. Постоји и бојазан да би цела ситуација могла да ескалира у физички сукоб међу децом због свега што се догодило,“ изјавила је група забринутих родитеља.
Додатну нелагоду уноси и незванична информација добијена од полицијског службеника који је био укључен у прве кораке истраге. Према његовим речима, ученик је првобитно покушао да обмане полицију тврдњом да је спорне фотографије добио преко апликације за размену порука. Међутим, иницијална провера је указала на вероватноћу да је ученик сам креирао и дистрибуирао фото-монтаже. Полицајац је, према незваничним сазнањима, током прегледа материјала наишао и на фотографију сопствене ћерке, што случају даје додатну тежину. Такође, изнео је сумњу да управа школе покушава да умањи озбиљност инцидента. Ове информације, иако незваничне, додатно подгревају страх родитеља.
Законски оквир и обавезе институција
Случајеви вршњачког и дигиталног насиља у образовним установама у Србији регулисани су низом закона и правилника. Кључни документ је Закон о основама система образовања и васпитања (ЗОСОВ) који експлицитно забрањује насиље, злостављање и занемаривање. Поступање школа у оваквим ситуацијама детаљно је прописано Правилником о Протоколу поступања у установи у одговору на насиље, злостављање и занемаривање (последње измене „Сл. гласник РС“, бр. 11/2024). Овај правилник налаже школама да, у зависности од процењеног нивоа насиља, обавесте надлежне институције (МУП, Центар за социјални рад, Школску управу), формирају Тим за заштиту, обаве разговоре са укљученима и предузму мере заштите и подршке.
Посебни протокол за заштиту деце и ученика од насиља, злостављања и занемаривања у образовно-васпитним установама додатно прецизира да је школа дужна да обезбеди поверљивост података и штити најбољи интерес детета. Уколико постоји сумња на кривично дело, обавезно је обавештавање МУП-а.
Дигитално насиље, као што је неовлашћено прављење, обрада и дистрибуција фотографија које некога приказују на понижавајући или експлицитан начин, представља озбиљан облик злостављања са дугорочним последицама по ментално здравље жртава. Национална платформа „Чувам те“ пружа информације и подршку у вези са превенцијом и реаговањем на дигитално насиље.
Што се тиче санкција, Правилник о васпитно-дисциплинској одговорности ученика предвиђа низ мера, од укора до премештаја ученика у другу основну школу за теже повреде обавеза, уз сагласност школе у коју прелази и обавештавање родитеља. Пре изрицања васпитно-дисциплинске мере, школа је дужна да предузме активности појачаног васпитног рада.
Даљи кораци и апел
Остаје да се види даљи развој ситуације и конкретни исходи покренутих поступака у ОШ „Илија Гарашанин“. Забринутост родитеља је легитимна, а јавност очекује да све надлежне институције – школа, Центар за социјални рад, МУП и Школска управа – поступе у складу са својим овлашћењима, осигуравајући пре свега безбедност и добробит деце која су жртве насиља. Овај случај још једном указује на неопходност континуиране едукације деце, родитеља и наставника о опасностима и последицама дигиталног насиља, као и на важност брзе и адекватне реакције система како би се заштитили најугроженији.
За Жиг инфо:
Жељко Маторчевић
Насловна: Илустрација- Жиг инфо/вештачка интелигенција